Beste BMW-liefhebbers,
Mijn naam is Koen, ik ben 35 en woon in Amsterdam. Sinds een paar maanden ben ik in bezit van een BMW 528i E12 uit 1978 (foto's hieronder). Het betreft een oorspronkelijk Oostenrijkse auto, die royaal is uitgerust met o.a. airco, elektrische ramen, centrale vergrendeling, elektrisch verstelbare spiegels en hoofdsteunen achter.
Het is niet mijn eerste E12: een jaar of 10 geleden kocht ik al een Chamonix-witte 520/6 in Zuid-Duitsland. Ik heb de E12 (en dan eigenlijk alleen de tweede serie met de grote achterlichten) altijd een beeldschone auto gevonden. Ik heb destijds veel plezier beleefd aan mijn 520/6, maar omdat ik destijds geen garage had om de auto binnen te stallen en ik al vrij snel ontdekte dat het niet goed is voor zo'n mooie E12 om buiten te slapen, heb ik die auto binnen een jaar weer verkocht. Ik vond het gewoon moeilijk om het onvermijdelijke verval aan te zien. Daarna heb ik een aantal jaren moderne, praktische auto's gereden die toe konden met minder aandacht.
De herinnering aan stijlvolle ontwerp van de E12 en de zijdezachte loop van de 6-in-lijn bleef echter onderhuids aanwezig. In juli kocht ik deze 528i in, jawel, Chamonix-wit. Het is onze enige auto, want parkeerplaats voor een tweede is in Amsterdam nogal prijzig. In ieder geval staat hij nu wel lekker droog, want we hebben inmiddels een woning met een garage. We rijden niet vaak (eigenlijk alleen in het weekend) maar de E12 moet dus wel het hele jaar inzetbaar zijn. Daarom pak ik het deze keer beter aan: als eerste actiepunt heb ik alle aanwezige roestplekjes bij de plaatwerker laten wegsnijden en nieuw plaatwerk laten inlassen. De basis was goed, dus echt schokkend was het niet: 1 wielkast, 1 hoekje voorportier, bodemplaat ter hoogte van de pedalen en nog wat kleine plekjes). En de tank moest vervangen worden, want die was lek. Vervolgens Dinitrol behandeling bij Gosliga te Leeuwarden. LPG-installatie laten inbouwen bij Mandigers in Son, maar niet nadat ik alle ontstekingsdelen (verdelerkap, rotor, bobine, bougiekabels, bougies (NGK LPG) had vervangen. Intussen loopt hij voorbeeldig op LPG, in ca. 3.000 km nog geen backfire gehad.
Klein onderhoud (olie + filter, v-snaartje vervangen, kleppen stellen etc.) doe ik zelf. Ik heb geen technische achtergrond maar het leuke van deze auto's is dat je met een werkplaatshandboek en gezond verstand een heel eind kunt komen. Voor de finesses hoop ik wanneer nodig een beroep te kunnen doen op de verzamelde kennis en ervaring op dit mooie forum. Ik wens iedereen veel rij- en sleutelplezier!
Koen