Switch to full style
Hier plaats je een foto van je auto en stel je jezelf voor
Plaats een reactie

Koen's 528i E12

ma 05 nov 2012, 17:51

Beste BMW-liefhebbers,

Mijn naam is Koen, ik ben 35 en woon in Amsterdam. Sinds een paar maanden ben ik in bezit van een BMW 528i E12 uit 1978 (foto's hieronder). Het betreft een oorspronkelijk Oostenrijkse auto, die royaal is uitgerust met o.a. airco, elektrische ramen, centrale vergrendeling, elektrisch verstelbare spiegels en hoofdsteunen achter.

Het is niet mijn eerste E12: een jaar of 10 geleden kocht ik al een Chamonix-witte 520/6 in Zuid-Duitsland. Ik heb de E12 (en dan eigenlijk alleen de tweede serie met de grote achterlichten) altijd een beeldschone auto gevonden. Ik heb destijds veel plezier beleefd aan mijn 520/6, maar omdat ik destijds geen garage had om de auto binnen te stallen en ik al vrij snel ontdekte dat het niet goed is voor zo'n mooie E12 om buiten te slapen, heb ik die auto binnen een jaar weer verkocht. Ik vond het gewoon moeilijk om het onvermijdelijke verval aan te zien. Daarna heb ik een aantal jaren moderne, praktische auto's gereden die toe konden met minder aandacht.

De herinnering aan stijlvolle ontwerp van de E12 en de zijdezachte loop van de 6-in-lijn bleef echter onderhuids aanwezig. In juli kocht ik deze 528i in, jawel, Chamonix-wit. Het is onze enige auto, want parkeerplaats voor een tweede is in Amsterdam nogal prijzig. In ieder geval staat hij nu wel lekker droog, want we hebben inmiddels een woning met een garage. We rijden niet vaak (eigenlijk alleen in het weekend) maar de E12 moet dus wel het hele jaar inzetbaar zijn. Daarom pak ik het deze keer beter aan: als eerste actiepunt heb ik alle aanwezige roestplekjes bij de plaatwerker laten wegsnijden en nieuw plaatwerk laten inlassen. De basis was goed, dus echt schokkend was het niet: 1 wielkast, 1 hoekje voorportier, bodemplaat ter hoogte van de pedalen en nog wat kleine plekjes). En de tank moest vervangen worden, want die was lek. Vervolgens Dinitrol behandeling bij Gosliga te Leeuwarden. LPG-installatie laten inbouwen bij Mandigers in Son, maar niet nadat ik alle ontstekingsdelen (verdelerkap, rotor, bobine, bougiekabels, bougies (NGK LPG) had vervangen. Intussen loopt hij voorbeeldig op LPG, in ca. 3.000 km nog geen backfire gehad.

Klein onderhoud (olie + filter, v-snaartje vervangen, kleppen stellen etc.) doe ik zelf. Ik heb geen technische achtergrond maar het leuke van deze auto's is dat je met een werkplaatshandboek en gezond verstand een heel eind kunt komen. Voor de finesses hoop ik wanneer nodig een beroep te kunnen doen op de verzamelde kennis en ervaring op dit mooie forum. Ik wens iedereen veel rij- en sleutelplezier!

Koen


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Re: Koen's 528i E12

ma 05 nov 2012, 18:01

Ha de PPHK heeft weer een goed adres.
Een paar jaar geleden heb ik bij deze auto ernstig staan kwijlen. Mooi ding hoor!

Re: Koen's 528i E12

ma 05 nov 2012, 19:15

Welkom Koen,

Mooie E12 zo zie je ze maar weinig, m,n vader had vroeger ook een E12 een nachtblauwe met blauwe pullman bekleding, sindsdien ben ik ook met het BMW virus besmet. Ik heb onder andere een E3 die van 1974 is. De E12 lijkt wel op de E3 en daarom vind ik de E3 ook mooi net zoals de E12.
Veel plezier op dit forum ik weet zeker dat je er veel plezier aan zult beleven.
Dit is mijn E3.

groet,Piet.
Afbeelding

Afbeelding

Re: Koen's 528i E12

ma 05 nov 2012, 19:32

Piet, ik ben onder de indruk van je E3. Wat een prachtige wagen. De E3 heeft, meer dan de E12 nog, die 'Oberklasse'-uitstraling. Chique kleurstelling ook met die donkere lak en dat cognac interieur.

Mijn E12 krijgt ook nog wat optische tweaks: de BBS Mahle 14" wielen gaan weg en worden vervangen door de kenmerkende 14" stalen velgen met de ovale gaten en chromen sierringen (met 195/70 winterbanden) en voor de zomer: 14" Alpina velgen (met 195/70 zomerbanden). Daarnaast is een BMW Bavaria stereo autoradio (gelijk aan de Blaupunkt Frankfurt Stereo Super Arimat) van ebay.de al onderweg.

Re: Koen's 528i E12

ma 05 nov 2012, 19:36

@Baur323: leuk om te horen dat je de 62-PP-HK kent! Dan ken je Gerben ook neem ik aan? Aardige kerel en echte BMW-man, hij heeft me goed geholpen met monteren van die brandstoftank en onlangs nog met vervangen van de tussendemper.

Re: Koen's 528i E12

ma 05 nov 2012, 20:05

Koen,

Een set alpina,s zal er zeker mooi onder staan. En een nogstalgische radio is zeker een mooie optie. Ik heb een BMW BAVARIA radio zonder casette nog in de E3 zitten, klinkt voor geen meter maar past precies bij het tijdsbeeld van de BMW. Ik zal er eens een kiekje van maken. ;)

groet,Piet.

Re: Koen's 528i E12

di 06 nov 2012, 09:17

welkom....en ohhhhhhhhhhhhhhhh wat een supermooie e12 :shock: :shock:
heb er zelf ook 1 gehad..een 520/4 van t bj 72...was van een belgische diplomaat in zwitserland geweest....
en ohh...wat een spijt dat ik die ooit verkocht hebt :crybaby: :crybaby:

was blauw metalic....met cognacleer interieur!!!

veel plezier hier...en met je e12 :Peace:

viewtopic.php?f=17&t=636&p=7906&hilit=e12#p7906

Re: Koen's 528i E12

di 06 nov 2012, 11:19

`Hele mooie auto met de originele BBS wielen. :thumbsup: Wit blijft een mooie kleur en doet mij denken aan mijn witte e12/2 en e12/1 in Inca 25 jaar geleden

Image

Had ik die wielen nog maar :doh:
Ik kocht toen der tijd alles van een Duitse originele Alpina schadewagen in Heerlen op de sloop. 1 velg was kapot en een nieuwe bij Hammer koste toen 650 gulden.
Ik kocht de 3 velgen met de voorpoten met Alpina veren en remklauwen en verstelbare stabi en de achterpoten met remmen en stabi voor 600 gld. Ik wist dat deze 16" velgen in Duitsland alleen waren TUV toegelaten in combinatie met het Alpina onderstel, de sloper wist dat niet. Volgens de prijslijst van Alpina was het een nieuwwaarde van 12 000 gld toen.
De witte e12 was de auto van mijn baas en was 2 jaar oud met 53 000Km met lichte voor schade, tegen een paal aan gereden van een helling af, vergeten op de handrem te zetten. Ik kon hem rechtstreeks van de verzekering kopen voor 2900 DM, kwam toen wel wat aan invoerrechten en BPM bij.

Image

Re: Koen's 528i E12

di 06 nov 2012, 12:08

inderdaad......wit is HOT :Peace:

Re: Koen's 528i E12

di 06 nov 2012, 14:25

dit is ook een mooie

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bm ... res=EXPORT

Re: Koen's 528i E12

di 06 nov 2012, 14:47

Dank voor alle leuke reacties en complimenten!

Dat is inderdaad een heel mooie, die bruine 525 op mobile.de. Zo mooi is de mijne niet hoor. Maar ik hoef ook geen auto in concoursstaat; het is de bedoeling om er het hele jaar door mee te rijden, waarbij mijn zoontje van 3 ook wel eens wat vies zal maken. Ik heb daarom meer gelet op een harde basis, in combinatie met praktische uitrustingsopties, zoals kunstleren bekleding, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, elektrische ramen en airco.

Ik hoop dat het plan om de E12 in te zetten als gezinsauto in de praktijk goed gaat uitpakken. Wat denken jullie? Maak ik een goede kans?

Ik heb in ieder geval uit voorzorg vorig weekend de oliesproeileiding gecontroleerd, schoongemaakt en de banjobouten vervangen en geborgd met borgdraad. Ik vond dat de klepspeling namelijk nogal hoorbaar was (vooral op de snelweg bij 120 km/h / 3.500rpm), en was een beetje bezorgd over de smering van de nokkenas. Gelukkig was daar niets mis mee, en ook de nokken zijn niet ingesleten. Blijft nog steeds het duidelijk aanwezige getik van de kleppen, maar misschien komt dat gewoon omdat ik de uitlaatkleppen (ivm LPG) gesteld heb op 0,35 mm?

Re: Koen's 528i E12

di 06 nov 2012, 15:46

e12 is een primagezins auto......kheb met mijn 4cil ruim 3jaar elke dag gereden.... :Peace: :Peace: ik zou 0.30 handwarm stellen.......en beetje tikken moet vond ik :idea:

Re: Koen's 528i E12

di 06 nov 2012, 16:11

Heel goed gedaan dat je de olieleiding gecontroleerd hebt. een veel voorkomend probleem ingelopen nokkenas tot afgebroken tuimelaars door gebrek aan smering door achterstallig onderhoud.
Ik heb ze 30 jaar geleden als gezinsauto gehad en ben altijd BMW blijven rijden. Voor die tijd was de souplesse van de BMW 6 cilinder een voorbeeld voor vele fabrikanten Super vakantie auto ook. Houd hem technisch in goede staat en je komt de hele wereld rond.
Plaats een reactie