Pagina 1 van 1

Even voorstellen

BerichtGeplaatst: di 16 nov 2010, 21:18
door Vincent Kools
Dag luitjes,

Ik stel me even voor. Mijn naam is Vincent, 40 jaar en (nog) niet in het bezit van een E23. Ik rijd sinds enige tijd in een E28, ongetwijfeld zijn er op dit forum "collega's" actief die ook op het E28 forum aktief zijn?
Hoe dan ook, een E23 intrigeert me. Wat ik me afvraag, en daarom meld ik me aan op dit forum, is wat de wezenlijke verschillen zijn tussen een E23 en een E28.
Daarmee bedoel ik de betrouwbaarheid, de zwakke punten, hoe is de markt? Ik hoop dat ik hier wat kennis op kan doen en dat mensen mij tips en adviezen geven. Misschien rijd ik dan binnenkort wel in een 735 :?:

Re: Even voorstellen

BerichtGeplaatst: di 16 nov 2010, 21:42
door graad
welkom..........................
enne...............rij maar s een keer in een e23..............
dan merk je t verschil!!! ;)

Re: Even voorstellen

BerichtGeplaatst: di 16 nov 2010, 21:49
door BMWim
welkom hier Vincent ! Ik ben ook actief op e28 forum.

Over het algemeen rijdt een e28 wat sportiever...

Re: Even voorstellen

BerichtGeplaatst: di 16 nov 2010, 22:02
door RobertF
De situatie met de e23 is vergelijkbaar met de e28. Een mooi gave auto met veel opties is schaars en duur, rotzooi koop je voor weinig 2000 euro. Een e23 is toch meer een reiswagen en geen scheurijzer. De prijzen gaan wel omhoog
Technisch zijn er niet veel verschillen omdat de techniek nagenoeg hetzelfde is of je moet een turbo willen. Grootste probleem is roest, technisch is alles te maken
De markt is eigenlijk goed, er zijn aardig wat autos te koop van werkhokken tot mooie exemplaren. Ook gebruikte onderdelen zijn er te koop
Het model en opties hangt van je wensen en portomonnee af
Neem de tijd en kijk eerst rustig rond, je kunt je geld maar 1 keer uitgeven

Re: Even voorstellen

BerichtGeplaatst: wo 17 nov 2010, 21:13
door Vincent Kools
RobertF schreef:De situatie met de e23 is vergelijkbaar met de e28. Een mooi gave auto met veel opties is schaars en duur, rotzooi koop je voor weinig 2000 euro. Een e23 is toch meer een reiswagen en geen scheurijzer. De prijzen gaan wel omhoog
Technisch zijn er niet veel verschillen omdat de techniek nagenoeg hetzelfde is of je moet een turbo willen. Grootste probleem is roest, technisch is alles te maken
De markt is eigenlijk goed, er zijn aardig wat autos te koop van werkhokken tot mooie exemplaren. Ook gebruikte onderdelen zijn er te koop
Het model en opties hangt van je wensen en portomonnee af
Neem de tijd en kijk eerst rustig rond, je kunt je geld maar 1 keer uitgeven


Dat klinkt inderdaad bekend, zelfde plezier, zelfde problemen. Zijn er nog bepaalde types die de voorkeur genieten? Mij lijkt een 728 wat onder-gemotoriseerd? Een 745 turbo lijkt me te gek voor woorden. Ik sta meer open voor een 735iA. How about that? En hoe zit dat met een 732 en 733. Vanwaar die "tussentypes"?

Re: Even voorstellen

BerichtGeplaatst: wo 17 nov 2010, 21:22
door ErikAnton
De topics zijn er al over de "trage 728"op gas, maar elke e23 op de oude manier gas is trager. de 732 zit er tussen in, en lijkt wat zeldzamer, mijn eerste was de 732 van mijn vader, en nog geen jaar later heb ik er drie......732's wel te verstaan.

Re: Even voorstellen

BerichtGeplaatst: wo 17 nov 2010, 21:58
door CeesBMW
De e23 is gelukkig een stuk minder gevoelig voor trillingen dan de e28 ! De wielbasis van de e23 is een stuk langer, en hij is ook breder dan zijn kleine broertje.

De 728i is de meest betrouwbare, die sneuvelen het minst qua koppakking en cilinderkop (komt door de kleine boring), de 732i presteerd goed en is toch heel betrouwbaar. De 735i is het meest gevoelig voor kopproblemen door de grote boring. De 745i is eigenlijk geen "daily driver", en zeker niet geschikt om op LPG te lopen.

Als je een e28 gewent bent is een post 82'er de beste keuze. De modellen daarvoor zijn duidelijker 70'er jaren auto's qua wegligging.

Re: Even voorstellen

BerichtGeplaatst: do 18 nov 2010, 19:09
door Vincent Kools
CeesBMW schreef:Als je een e28 gewent bent is een post 82'er de beste keuze. De modellen daarvoor zijn duidelijker 70'er jaren auto's qua wegligging.


Volgens vlugge research is de E23 van pakweg 1977 tot 1986 gemaakt; bedoel je dat rond 1982 een typewijziging heeft plaatsgevonden? Is die modernisering vergelijkbaar met de wijziging van e12 naar e28?
Ik realiseer me nu dat feitelijk alle e23's belastingvrij zijn :clap:

Re: Even voorstellen

BerichtGeplaatst: do 18 nov 2010, 19:27
door CeesBMW
Je vergelijk met de oudere 5 series gaat goed op.

Het eerste model e23 (1977 ~ 1979) waren de 728, 730 en de 733i. Alleen de laatste was een L-Jetronic injectie model, de andere twee hadden een carbarateur. In 1979 kwamen de 728i, 732i, 735i en 745i (3,2) uit, waarvan in eerste instantie alleen de 732i Motronic injectie had. De andere waren nog L-Jetronic. In 1980 werd de 735i ook Motronic.
In 1982 werd het model gerestyld en kregen ze een plattere neus (Whalenose), vanaf dat moment was alleen nog de 728i L-Jetronic en de andere modellen allemaal Motronic. De 745i (3,5) kreeg een andere turbo en werd kwalitatief verbeterd.

Niet alle e23'ers zijn belastingvrij, er zijn er redelijk wat na 1-1-1987 pas op kenteken gezet.

Re: Even voorstellen

BerichtGeplaatst: do 18 nov 2010, 19:36
door baur323
Er staat zo'n 87er op MP - feitelijk al tijden.
Onverkoopbaar. Toch dikke kans dat die wel in 86 is geproduceerd.
Er zijn meerdere verhalen bekend dat die auto's belasting vrij te krijgen is.
De e32 kwam tenslotte al uit in sept 86.

Weet iemand tot hoe land de e23 echt werd geproduceerd?
Vaak was het oude voorraad opmaken..

Re: Even voorstellen

BerichtGeplaatst: do 18 nov 2010, 20:01
door Vincent Kools
baur323 schreef:Er staat zo'n 87er op MP - feitelijk al tijden.
Onverkoopbaar. Toch dikke kans dat die wel in 86 is geproduceerd.
Er zijn meerdere verhalen bekend dat die auto's belasting vrij te krijgen is.
De e32 kwam tenslotte al uit in sept 86.


Dat verhaal staat ook op het e28 forum, inclusief de brieven van de belastingdienst die dit verhaal staven. Ik zou toch niet graag eerst zo'n auto kopen en de gok wagen... Er is niets zo veranderlijk als het ministerie van financi

Re: Even voorstellen

BerichtGeplaatst: do 18 nov 2010, 20:30
door baur323
Precies, bovendien vraagt de eigenaar sowieso veel te veel.

Re: Even voorstellen

BerichtGeplaatst: za 20 nov 2010, 10:19
door Arie van der Meulen
Vincent Kools schreef:een 728 wat onder-gemotoriseerd?


Naar mijn mening is een 728 is goed gemotoriseerd en zijn de 732/735/745 sneller.

BMW geeft voor de 728i (handgeschakeld) ongeveer 10 seconden, vind ik niet langzaam.

Ik heb een (goed afgestelde (C)) 725i die serieus goed vooruit wil, en ja, ik ben niet de snelste bij het stoplicht, en zeker ook weer niet de langzaamste.