Het is nu do 27 feb 2025, 09:48


effe sleutelen en weg getik....

Alle onderwerpen (het vroegere Koetjes en Kalfjes)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Herman

Master

  • Berichten: 677
  • Geregistreerd: zo 20 sep 2009, 14:45
  • Woonplaats: Helmond

effe sleutelen en weg getik....

Berichtdi 08 jun 2010, 16:12

Voor het eerst zelf mijn kleppen gesteld afgelopen weekend.
Nu ja, ik had het vorige zomer ook al eens geprobeerd met het vervangen van de kop, maar toen kreeg ik de tik er niet uit en heb het daarna nog eens laten doen door de garage.

Nu is de tik zo goed als weg, dus misschien zijn nu de tuimelaars beter afgesteld of ingelopen.
Ook nieuwe bougies erin gedaan, want dat was weer een jaartje geleden.
Bij het eruit halen waren 3 van de 6 met toch flink wat zwarte koek te zien en 3 mooi schoon.
Ik dacht al dat het wat minder was aan het worden, want de boel trilde nogal stationair bij mijn automaat.

Op advies van de LPG boer een bougie gehaald die een graad koeler is dan normaal vanwege de lpg en de elektrode op 0,6 mm afgesteld. (standaard stond die op 0,8mm)
Waarom weet ik niet, maar alles lijkt er goed op te werken.
Ik was verbaasd over hoe soepel de boel nu loopt.

De NGK en de Bosch waren niet op voorraad, dus nu heb ik de franse bougies van BERU.
Als mijn motor zo blijft lopen, dan heb ik daar totaal geen problemen mee. ;-)
Voor de liefhebbers: de motor is een 3.0 uit '78 met een cilinderkop uit '83 met solex A41 carburateur.
Op benzine krijg ik hem al een tijd niet aan de praat, dus ik moet toch eens de tank eronder uit schroeven om schoon te maken en de laatste slangen te vervangen. (die zullen inmiddels wel poreus zijn na ruim 10 jaar nauwelijks gebruikt te zijn)

Oh ja!
Ik heb ook eindelijk de achterbumper erop gezet.
Die had ik al even liggen, maar het slot wilde niet open van de kofferbak.
Daar heb ik in voorbereiding van de APK later dit jaar toch maar tijd aan besteed en met een beetje remmenreiniger om de zooi eruit te krijgen en een hoop slotspray om de boel los te krijgen (de sleutel wilde niet om) is het toch gelukt.
Alleen nu kan ik de sleutel 360 graden of meer draaien, en gaat het lipje aan de achterkant ook mee door.
Niet de mooiste situatie, maar het slot gaat weer soepel en ik krijg het weer open. :P

Al met al een halve dag gewerkt aan de oude bak en de meest nijpende zaken allemaal weg kunnen werken.
Als nu nog iemand goed de weg weet hoe de koelslangen van de E12 naar de verwarmingsunit lopen, dan kan ik daar misschien ook iets oplossen.
Sinds het vervangen van de motor wil die niet meer koude lucht sturen en ik verdenk de monteur ervan dat ie de slangen verkeerd om heeft aangesloten.
Maar ja... wie heeft er een fotootje voor mij? :?:

Ik zal weer eens mijn foto aanpassen van mijn avatar.
De auto ziet er weer goed uit.
Zeer als ik de lak weer goed krijg.
BMW 528 E12 beige uit 1977 (verkocht)
BMW 735iA E23 Polaris grijs uit 1984 (verkocht)
Corsa Diesel 1998, blauw metallic met rembekrachtiging en asbak (bijna weg)
(Meer opties zitten er niet op)

Nu Lupo 1.2 TDi 3L 2000, grijs metallic
Offline

smidje

Master

  • Berichten: 605
  • Geregistreerd: ma 23 feb 2009, 19:08
  • Woonplaats: hengelo

Re: effe sleutelen en weg getik....

Berichtdi 08 jun 2010, 19:49

lijkt me geen slangen probleem met je kachel. ik betwijfel of het uberhaubt uitmaakt hoe om je ze aansluit.
kom er geen koele lucht meer in de auto of blijft de kachel aan? dat zijn nl 2 verschillende dingen.
Als ie warm blijft is er waarschijnlijk iets niet goed met de bediening van de kachelkraan. vanaf de linker draaiknop op je dashboard gaat een plastic stangetje schuin naar beneden. Daar zit de kraan. Eerst eens kijken op dat er nog aan zit en nog draait. Als je geen koele lucht in de auto krijgt moet je het rooster midden bovenop je dash er uithalen en eens kijken of de kabeltjes de kleppen onder de voorruit nog open trekken.
----------------------------------------

plymouth`cuda 1970
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23606
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: effe sleutelen en weg getik....

Berichtdi 08 jun 2010, 19:51

dat plastick stangetje daar had ik al naar gekeken smidje......
en dat werkt perfect bij hem..................
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

smidje

Master

  • Berichten: 605
  • Geregistreerd: ma 23 feb 2009, 19:08
  • Woonplaats: hengelo

Re: effe sleutelen en weg getik....

Berichtdi 08 jun 2010, 19:57

kachel gaat niet uit dus? begrijp ik?
lijkt me dat het niet uitmaakt hoe die slangen zitten... als ze verkeerd om zitten stoomt er weliswaar warm water de kachel in, maar dat kan nergens heen.... of mis ik wat :scratch: zou natuurlijk kunnen dat de kraan stuk is, maar ik heb alleen nog maar meegemaakt dat ze gaan lekken.... net als de mijne afgelopen week....
----------------------------------------

plymouth`cuda 1970
Offline

smidje

Master

  • Berichten: 605
  • Geregistreerd: ma 23 feb 2009, 19:08
  • Woonplaats: hengelo

Re: effe sleutelen en weg getik....

Berichtdi 08 jun 2010, 20:05

iig komt bij mijn 4 cyl. de bovenste van het inlaatspruitstuk en de onderste van de kop.
----------------------------------------

plymouth`cuda 1970
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23606
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: effe sleutelen en weg getik....

Berichtdi 08 jun 2010, 20:05

en opgelost bij jou smidje :?:
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

smidje

Master

  • Berichten: 605
  • Geregistreerd: ma 23 feb 2009, 19:08
  • Woonplaats: hengelo

Re: effe sleutelen en weg getik....

Berichtdi 08 jun 2010, 20:10

ja. ik had nog een complete kachel liggen... die zit er nu in. Ik was aan het poetsen en ik had een naar rammeltje in t dashboard waar ik ff naar wilde zoeken... toen kwam ik koelvloeistof tegen. :roll: Het bedieningspaneel bleek ook gaar ( de draaiknoppen vielen eruit) dus dat ook meteen maar aan gepakt.
----------------------------------------

plymouth`cuda 1970
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23606
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: effe sleutelen en weg getik....

Berichtdi 08 jun 2010, 20:16

en t hartje..........hoe klopt ie nu..??
en al een andere voorruitrubber erin??

mvg graad
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

smidje

Master

  • Berichten: 605
  • Geregistreerd: ma 23 feb 2009, 19:08
  • Woonplaats: hengelo

Re: effe sleutelen en weg getik....

Berichtdi 08 jun 2010, 21:13

ik heb um nog aardig goed aan het lopen gekregen, maar ik moet er op termijn welk een keer mee aan de gang. Nog geen nieuw rubber, maar ook geen lekkage meer gehad... :dontknow:
----------------------------------------

plymouth`cuda 1970
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23606
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: effe sleutelen en weg getik....

Berichtdi 08 jun 2010, 21:15

denk dat t komt dat ie bij mij altijd binnen stond bart........
bij jou kan de rubber werken......koud/warm
regen/zon ;)
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

Herman

Master

  • Berichten: 677
  • Geregistreerd: zo 20 sep 2009, 14:45
  • Woonplaats: Helmond

Re: effe sleutelen en weg getik....

Berichtwo 09 jun 2010, 09:36

dat rooster eruit is nog wel te doen.
Ikwas al bang het hele dashboard te moeten verwijderen.

Met Graad heb ik inderdaad destijds gekeken.
Toen dachten we dat ie af en toe wel koud werd.
Kom ik er later achter dat de koelvloeistof ver op was.
En ik maar vreemd kijken dat ie warm liep.

Ik moet nog steeds regelmatig bijvullen, terwijl ik geen lek kan vinden.
Ook geen witte rook, dus in de motor verliest ie het volgens mij ook niet.
BMW 528 E12 beige uit 1977 (verkocht)
BMW 735iA E23 Polaris grijs uit 1984 (verkocht)
Corsa Diesel 1998, blauw metallic met rembekrachtiging en asbak (bijna weg)
(Meer opties zitten er niet op)

Nu Lupo 1.2 TDi 3L 2000, grijs metallic
Offline

smidje

Master

  • Berichten: 605
  • Geregistreerd: ma 23 feb 2009, 19:08
  • Woonplaats: hengelo

Re: effe sleutelen en weg getik....

Berichtwo 09 jun 2010, 10:21

keertje het koelsysteem afpersen anders...? bijvullen is nooit goed. Het kan best zijn dat ie wat snoept in de motor, dan hoeft ie nog niet direct te walmen. Ik zou toch even het CO gehalte in de koelvloeistof laten meten. Meten is weten...
----------------------------------------

plymouth`cuda 1970
Offline

Herman

Master

  • Berichten: 677
  • Geregistreerd: zo 20 sep 2009, 14:45
  • Woonplaats: Helmond

Re: effe sleutelen en weg getik....

Berichtwo 09 jun 2010, 10:27

ik zal het eens doen.
Ik hoop het niet, want ik had vorig jaar een lekke koppakking. Zelf vervangen, samen met een gereviseerde kop dus.
Hij blijft wel wat warm, ook al heb ik er echt op gelet de juiste gaten bij te maken in de pakking. (hij mistte een paar gaten voor de nieuwere kop)

Ik heb met Cees een electrische fan geruild voor een E12, maar ik kan maar niet vinden hoe die erop te plaatsen. (Ik zoek nog steeds plaatjes, omdat ik hem niet erin gepast krijg zoals ie nu is)
Als ik dat kan, gooi ik denk ik de mechanische Fan eraf en kijk ik de waterpomp (was ook nieuw na het plaatsen van de kop) meteen ook even na.
Misschien nog wat restvuil van de koppakking.
Radiateur heeft nieuwe core gekregen na de glijer van afgelopen winter, en daar zat redelijk wat vuil onderin.
Door een aantal gaten en dat vuil koos ik toch maar voor de nieuwe core. Een vervanger voor een 528 automaat is niet te vinden. Dan zou ik een E28 radiateur om moeten bouwen, als ik geluk heb dat het past.
BMW 528 E12 beige uit 1977 (verkocht)
BMW 735iA E23 Polaris grijs uit 1984 (verkocht)
Corsa Diesel 1998, blauw metallic met rembekrachtiging en asbak (bijna weg)
(Meer opties zitten er niet op)

Nu Lupo 1.2 TDi 3L 2000, grijs metallic
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23606
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: effe sleutelen en weg getik....

Berichtwo 09 jun 2010, 11:40

herman..........ik heb nog 4 wielen liggen.......als je er belang bij hebt......
gratis.......... ;)
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

Herman

Master

  • Berichten: 677
  • Geregistreerd: zo 20 sep 2009, 14:45
  • Woonplaats: Helmond

Re: effe sleutelen en weg getik....

Berichtwo 09 jun 2010, 15:06

het gaat mij op dit moment meer om de banden. (De achterbanden zijn aan vervanging toe)
Ik neem aan dat het niet die ac schnitzers van je zijjn, die je bedoeld. ;-)
Stalen velgen zijn er op dit moment voldoende.

Maar voor gratis ben ik altijd bereid te komen kijken hoor.

Kan ik Lucas meenemen. Dan kunnen de peuters ook kijken welke pa de gaafste BMW heeft.
(Ik weet het wel, maar wedden dat ze allebei op hun eigenpa stemmen?) 8-)
BMW 528 E12 beige uit 1977 (verkocht)
BMW 735iA E23 Polaris grijs uit 1984 (verkocht)
Corsa Diesel 1998, blauw metallic met rembekrachtiging en asbak (bijna weg)
(Meer opties zitten er niet op)

Nu Lupo 1.2 TDi 3L 2000, grijs metallic
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23606
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: effe sleutelen en weg getik....

Berichtwo 09 jun 2010, 15:40

zijn dezelfde als die 4 die jij toen bij me hebt opgehaald....... ;)
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

Herman

Master

  • Berichten: 677
  • Geregistreerd: zo 20 sep 2009, 14:45
  • Woonplaats: Helmond

Re: effe sleutelen en weg getik....

Berichtdo 10 jun 2010, 08:24

ik heb nu 8 stalen velgen met 4 banden liggen.
Ik ben bang dat ik ze niet meer kwijt kan.
Niet iedereen heeft de luxe van 2 garageboxen. ;-)
BMW 528 E12 beige uit 1977 (verkocht)
BMW 735iA E23 Polaris grijs uit 1984 (verkocht)
Corsa Diesel 1998, blauw metallic met rembekrachtiging en asbak (bijna weg)
(Meer opties zitten er niet op)

Nu Lupo 1.2 TDi 3L 2000, grijs metallic
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: effe sleutelen en weg getik....

Berichtdo 10 jun 2010, 08:30

Klopt, ik heb straks 3 garages :mrgreen:

Keer terug naar Allerlei

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 90 gasten