Switch to full style
Alle onderwerpen (het vroegere Koetjes en Kalfjes)
Plaats een reactie

Project BMW E9 2800 CS 1970

do 03 jul 2014, 08:45

Vorige week na lang zoeken een E9 gekocht, erg blij mee! Hele andere rijbeleving, nog meer oldtimergevoel... ;) Zit nog wel aardig wat werk aan maar daar is ie dan ook 44 voor!
Nou weet ik dat dit een E23 forum is maar met andere fora is het zo'n gedoe (lid worden/contributie betalen etc...pfff)
Mijn vraag is of er iemand in het bezit is van een Nederlandse handleiding/instructieboekje of weet hoe ik hier aan kan komen? of een digitale versie of dat ik iemands boekje mag kopieren/scannen. Ik heb nu alleen de Duitse versie...

Een paar foto's natuurlijk nog!: (weet iemand welke kleur groen dit is? de auto is 6 jaar geleden opnieuw gespoten en de vorige eigenaar wist me alleen te vertellen dat het wel een originele BMW kleur is)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door e23eric op do 03 jul 2014, 16:06, in totaal 2 keer bewerkt.

Re: Nieuwe aanwinst: E9 / gezocht: instructieboekje

do 03 jul 2014, 09:18

Prachtige wagen :clap:

Echt een fantastisch mooi model dit.

do 03 jul 2014, 09:19

Gefeliciteerd met deze mooie e9. Nog een setje 14"alpinas en 't is compleet :D
Dit staat te koop op Ebay:
http://www.ebay.de/itm/Werkstatthandbuc ... 3f38e4a8df

Ik heb ooit een e24 boekwerk te pakken gekregen en dat heeft me al vaker bij reparaties geholpen.

do 03 jul 2014, 10:16

Helemooie e9!! Zal is kijken of ik nog wat heb liggen,heb zoveel liggen...zelfs instrukties boeken van fiat 128 en 127 ha ha.zal vanaaf ff zoeken voor je!grz graad

do 03 jul 2014, 11:36

Wat een dikke e9 Proficiat met je aankoop :Peace:

do 03 jul 2014, 11:51

Gave bak Eric, ik heb er ook zo een gehad:

Image

do 03 jul 2014, 15:49

Heeel gaaf, en jaloers!

Ik heb net een franse 633 uit 76 gekocht, maar een e9 gaat er zeker ook komen.

Re: Project BMW E9 2800 CS 1970

do 03 jul 2014, 17:03

Bedankt voor de reacties! En Graad, tof als je even voor me wilt zoeken! Met een kopie ben ik ook al blij.
Die van jou was ook een mooie kleur Cees!

Ik kreeg net een bericht van een nieuw lid (Robert bedankt!) dat de kleur Tundra metallic is en met een handige link naar het digitale WP handboek: http://www.e9-driven.com/Public/Library ... index.html
Mocht er nog iemand zijn met een Nederlandse boekje etc dan houd ik me aanbevolen!

Ik heb de titel maar aangepast naar project.... want ik ga proberen zoveel mogelijk zelf te repareren en jullie een beetje op de hoogte houden. Het plan is er deze zomer lekker mee te rijden en te bekijken of ik deze ga houden.

Alle tips en trucs zijn welkom! ;)
De techniek is redelijk eenvoudig lijkt het dus ik hoop zoveel mogelijk zelf te kunnen doen, leer ik ook eens wat van autotechniek! :)
Dus wees voorbereid op domme vragen! :mrgreen:

De achterramen wilden in de bovenste stand niet meer naar beneden, motortjes wilden wel, maar ze zaten gewoon vast, met een duwtje lukte het wel, dus de hele boel maar losgetrokken en het hele raammechanisme en tandwielen zaten vol vuil en keihard geworden vet... Alles maar goed schoonmaken eerst...
Welk vet is het beste te gebruiken om alles weer in te smeren straks?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

do 03 jul 2014, 17:09

Ga straks even kijken voor je,kom er op trug :Peace:

do 03 jul 2014, 17:24

Thanx Graad! :Peace:
En Jaap: zo'n boekwerk in het Nederlands zou echt fantastisch zijn, daar kan je zelf echt veel mee!
Alpina's zouden er inderdaad ook mooi onder staan maar die vind ik beter staan bij een CSI-look.
Ik denk dat ik de BBS-RS er het best onder vind staan of een ACT-set, die is Piet momenteel voor me aan het polijsten, 1 setje
heeft hij al voor me gedaan en dat ziet er dan zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Maar moet even kijken of dat gaat passen...

do 03 jul 2014, 19:10

dat is een mooie !! hoe is het met deze met de roest ? vooral bij de a stijl & achter dashboard: karman kon mooie auto's maken, maar van roestpreventie hadden ze nog nooit gehoord: het water blijft overal gewoon staan en loopt niet af
Dus roesten doen ze allemaal, zelfs als ze altijd binnen gestaan hebben, maar de looks maken het allemaal weer goed :)

De handleiding heb ik laatst via een veilig gekocht, maar wel in het duits, waren die er wel in het nederlands?
Die kan ik wel voor je scannen moet je willen. De knopjes van de e23 waren zelfs nog duits en de navi van mijn X3 destijds bestond ook niet in het Nederlands...

mijn 3.0csi is helaas nog steeds niet klaar: body off restauratie duurt langer als je denkt.....
maar met de 16" alpina's wordt het wel een plaatje! iets lager wil ik hem ook nog leggen, maar onderdelen zijn bijna porsche prijzen bij de e9..

werkplaats handboek vind ik ook interessant, dus als je die ergens voor een leuke prijs vindt: scannen ;-)

als dit speeltje deze verkoopt laat maar weten: ik ben geinteresseerd :)

do 03 jul 2014, 21:24

ACT, een van mijn favoriete velgen!!!! Prachtig gewoon. ben benieuwd hoe dat dan er uit komt te zien.

vr 04 jul 2014, 08:16

Echt een supermooi model Eric zo,n e9. Maar roest is echt het grote probleem bij deze auto,s. Maar je kan er in ieder geval al lekker genieten van deze mooie oldtimer en dan na de zomer er aan beginnen misschien. Ik sta op het punt om ook een e9 aan te schaffen maar twijfel nog steeds. De auto moet totaal gerestaureerd worden maar is wel compleet op de motor en bak na. Er is wel veel plaatwerk te koop van de e9 dat valt me nog niet tegen maar dan moet het er nog netjes ingelast worden en dan die prijzen natuurlijk maar ja dat heb ik met de e24 ook dat wordt ook allemaal steeds duurder. Als ik ga beginnen met de e9 maak ik er een topic van aan op het forum. Ik ben wel erg benieuwd of de ACT velgen passen Eric, ik hou je op de hoogte van de vorderingen.

vr 04 jul 2014, 08:20

@wax heb je al een topic aangemaakt van de restauratie van jou e9? Of heb je al wat foto,s geplaatst van de csi ? Ik zou graag eens willen kijken bij iemand die al aan het restaureren is met een e9. De cs die ik weet heeft denk ik 2 nieuwe A zuilen nodig, is dit bij jou BMW ook het geval.

vr 04 jul 2014, 09:02

@Wax, dankje! maar de Duitse handleiding heb ik zelf ook, ze zijn er wel in het Nederlands, ik wel proberen iemand te benaderen die er 1 heeft en die scannen.

Tsja roest, daar heeft deze ook last van hoor, daar is niet aan te ontkomen, voor wat ik zie lijkt het mee te vallen, ik heb nu de hele achterbank, panelen etc eruit liggen en daar is alles keihard onder gelukkig. Bij het voorraam zitten wel 2 lelijke plekken dus daaronder zal nog wel meer zitten. Ik heb niet de indruk dat er ernstig doorgerotte plekken zitten. De auto is 6 jaar geleden gerestaureerd maar heeft bij de laatste eigenaar 2 jaar buiten (onbegrijpelijk :shock: ) gestaan, tsja.....! Ik moet de komende tijd gaan bepalen wat de auto nodig heeft, een complete body-off restauratie kan ik zelf niet en ik heb ook niet de indruk dat dat nodig is. Ik denk dat deze auto beetje bij beetje ook weer helemaal top te maken is.

Afbeelding

Deze is ook in Tundra. Tsja die Alpina's staan toch wel erg mooi! En ook die extra zij knipperlichten.
Ik ben benieuwd Piet, of die ACT's er onder kunnen! Zou mooi zijn :)

wo 13 aug 2014, 19:25

Jullie mening gevraagd....
Wel of niet de zijgrillen van de spatborden en de grillen op de motorkap laten verchromen?
Ik denk dat het erg mooi gaat staan, de auto is uiteindelijk wel voor de verkoop bedoeld dus twijfel over wel of niet origineel houden...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij deze auto vind ik het in ieder geval prachtig staan!:
https://www.youtube.com/watch?v=6Ewp-Taaiuk

wo 13 aug 2014, 19:45

Ik persoonlijk zou t zo laten bij de jouwe :Peace:
En voor de verkoop ja?
Mvg graad

wo 13 aug 2014, 20:31

Ja wel voor de verkoop maar alleen tegen de juiste prijs mag deze weg, eerst nog even van genieten en toeren en nog wat puntjes op de i zetten!

wo 13 aug 2014, 22:44

De andere Tundra in dit topic (voorbeeldfoto) heeft een mooi chroom sierstuk op het eind, dat wil ik ook.
De mijne heeft al een RVS uitlaat maar ik zoek dus nog een mooi eindstuk die je over het einde heen kan schuiven, net als bij de e23. Weet iemand een bedrijf waar ze deze verkopen? Liefst regio Harderwijk/Amersfoort/Amsterdam. Gebruikt mag ook, als het chroom nog maar in goede staat is.

do 14 aug 2014, 19:33

Dat chroom staat fantastisch, maak een foto en fotoshop die roosters in een foto van jouwe. Ik denk dat het prachtig is, samen met een set dikke velgen!!!

do 14 aug 2014, 22:17

Hey Jaap, Piet heeft mijn andere act breedset gepolijst,moest nog 1 velg gericht worden. Heb ik even weg gebracht, volgende week zet ik ze eronder. Kijken of het past en hoe het staat, ik denk dat bbs rs nog mooier staat... Ik denk ook dat die chromen grillen super staan...
Laatst bijgewerkt door e23eric op do 14 aug 2014, 22:21, in totaal 1 keer bewerkt.

do 14 aug 2014, 22:19

Ik plaats wel wat foto's als ze eronder zitten maar ik vind deze originele ook echt bij de auto passen.

vr 15 aug 2014, 16:28

Ik ben benieuwd. De orginele velgen vind ik (helaas) een van de lelijkste velgen van BMW ooit, samen met het dichte landmijn model en de eerste e34 M5 wieldoppen.

vr 15 aug 2014, 16:46

Originele velgen vind ik persoonlijk wel weer mooi :Peace:
Zo zie je maar Jaap,smaken verschillen ;)

vr 15 aug 2014, 18:51

Ik vond ze in het begin ook spuuglelijk maar nadat ze ik opnieuw gespoten had en de deksels gepoetst begon ik ze steeds mooier te vinden.
Ik ben bang dat ik de ACT's teveel jaren 80 stijl vind, ik moet het even bekijken. BBS-en of Alpina's zouden het mooist zijn!
En gelukkig maar dat smaken verschillen anders reden we allemaal in dezelfde auto! :Peace:
Plaats een reactie