Nieuwe regel RDW: Geen invoerkeuring meer zonder deel 1
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?19,4457611Waarschijnlijk is er een uitzondering voor historische voertuigen , De vraag is is dat 25 of 40 jaar?
Het zekerste is toch als de huidige eigenaar het kentekenprobleem oplost.
Dec 2010
FEHAC behaalt succes tegen nieuwe RDW maatregel over afgifte kenteken voor
oldtimers uit het buitenland
RDW geeft bij invoeren van historisch voertuig weer een kenteken af indien men niet
beschikt over Deel I en / of Deel II (incomplete originele kentekendocumenten)
Op 10 augustus jl. kondigde de RDW aan, dat per 16 augustus 2010 een aangepaste
werkwijze (nieuwe regeling) in werking zou treden, waarbij het verplicht werd om een
kentekenbewijs Deel I te overleggen bij de aanvraag van een Nederlands kenteken voor een
voertuig, dat eerder in een andere EU lidstaat was geregistreerd. Deze aanpassing was
nodig om op een juiste wijze uitvoering te kunnen geven aan de verplichtingen in de
Europese Richtlijn 1999/37 en de Nederlandse wetgeving.
Actie van de FEHAC heeft resultaat
De FEHAC heeft direct bij de RDW tegen deze aanpassing geprotesteerd. De maatregel
betekende immers een concrete aanslag op het behoud van het mobiele erfgoed, waarvoor
de FEHAC zich al 35 jaar inzet. En nog wel uit een onverwachte hoek. Het mag immers
bekend worden verondersteld dat van veel oldtimer voertuigen binnen de EU (van inmiddels
27 landen!) in de loop der jaren de voertuigdocumenten verloren zijn gegaan. Deze
voertuigen zijn ooit buiten gebruik gesteld en vervolgens 'vergeten' of weggezet in
afwachting van een grote restauratie. Nadat de technische kant van de restauratie is voltooid
en de voertuigen weer geschikt zijn voor deelname aan het verkeer, worden ze ter keuring
aangeboden en na goedkeuring kan er opnieuw een kenteken worden afgegeven. Voor de
eigenaar de bekroning op zijn werk!.
Vele eigenaren van voertuigen, die naar ons land zijn gehaald voor restauratie en waarvan
geen offici