Pagina 1 van 1

HELP: toch technische volvo vraag

BerichtGeplaatst: ma 05 jul 2010, 10:29
door Herman
Even de algemene kennis raadplegen van eenieder hier.
Een volvo forum kon ik zo snel niet ontdekken, maar is volgens mij met algemene kennis al van een diagnose te voorzien.

Ik heb naast de BMW ook een oude volvo 440, benzine.
Afgelopen zaterdag startte ik hem, maar hij viel uit. (deed hij nooit eerder)
Weer starten, maar zonder airco en hij ging door. airco aan... uitvallen.
Vervolgens zonder airco doorgereden naar de overkant van het kruispunt naar een garage, maar die sloot net op dat moment.
Getankt (voor de zekerheid), maar daarna was de accu leeg.
Mijn vrouw had het weekend ervoor de koelbox aan laten staan in de auto toen we naar de efteing gingen en goed leeggetrokken.
Startkabels hielpen met een aardige automobilist, maar 100 meter verder viel hij weer uit.
Omdat het al een oude accu is wat verder gelopen naar een andere zaak en nieuwe accu gekocht. Een nieuwe dynamo is onbetaalbaar, maar toen ik de -pool losmaakt bleef de auto gewoon stationair lopen.

Alles goed gegaan, maar gisteren was de auto blijkbaar op de snelweg aan het schokken en daarna vermogensverlies.
Ik kom 20 minuten later aan en de motor loopt niet mooi regelmatig, maar doet het wel.
Iets toeren maken hielp wat.
Bougies gecontroleerd: schoon en roodbruin.

Geen enkel probleem meer gehad en vandaag rijdt de vrouw er 20 km mee en hij doet het weer.

Ik denk aan vuile injectors, maar de ANWB heeft niets gevonden.

Iemand een tip, want garages weten naar mijn ervaring vaak ook niet alles en rekenen wel veel geld.
Auto is ook al van '95.
(Voor de kenners: monoblok injectie op een 1.8i motor)

Ik ben blij met alle tips.
Vorige grote probleem was opgelost door het blok van injectoren, stappenmotor etc. te vervangen.
25 euro klaar.
Nu 2 jaar verder, dus ik ben benieuwd.



(Deze vraag durf ik dus niet bij techniek te stellen, maar misschien wil iemand een PB of zo eraan wagen als Cees problemen heeft met de vraag op zijn forum)

Re: HELP: toch technische volvo vraag

BerichtGeplaatst: ma 05 jul 2010, 10:51
door zerotolerance
Bobine?

Re: HELP: toch technische volvo vraag

BerichtGeplaatst: ma 05 jul 2010, 11:29
door Herman
Er wordt ook gedacht aan de dynamo.
Ik hoop inderdaad de bobine, die zal het minst duur zijn en makkelijk te vervangen.
Dank voor de tip!

Dynamo zit aan een multiriem met airco, etc.
Die riem was ooit al eens geknapt, dus ik weet wat een crime dat is om die weer opnieuw te moeten opleggen en te stellen.
Iedere keer verschoof hij op het laatste moment een tandje in de breedte.

Nu je het zegt... schijnt vaker voor te komen, bij die volvo's.
Ik heb er alleen de laatste 8 jaar of zo dat ik volvo rijdt nooit mee te maken gehad.
Enkel de meer exotisch problemen, zoals een kapotter sensor of een kapotte LMM.
Dan krijg je ook erg rare symptomen.

De auto staat nu bij ATU. Was het dichtst bij voor mijn vrouw en redelijk goedkoop.
Eens zien of die duitsers het op kunnen lossen.

De auto is 15 jaar oud, maar de CVT is zo heerlijk voor mijn vrouw en 150k op de teller is ook niet een waarde waarvoor je de auto meteen naar de sloop brengt.
We onderhouden hem zo goed mogelijk, en bij een ander tweedehandsje weet je ook niet wat de vorige eigenaar heeft gedaan. Waarschijnlijk kennen er meer dat probleem.
(Zo lang ik hem betrouwbaar en betaalbaar op de weg kan houden, mag ie blijven)

Re: HELP: toch technische volvo vraag

BerichtGeplaatst: ma 05 jul 2010, 12:11
door BeekMW
Dit is 9 van de 10 keer de dynamo (maar hoeft niet). Heb het met de 325 ook eens gehad tijdens het rijden, eerst de climatronic uit, daarna viel de radio uit en toen het instrumentenpaneel (uiteindelijk kwam ik maar heel langzaam op snelheid omdat de auto begon in te houden, wat te maken had met de ECU die te weinig stroom kreeg).

Wanneer de dynamo stuk gaat pakt hij eerst de grote stroomverbruikers zoals airco, deze vallen dan uit ;)

Re: HELP: toch technische volvo vraag

BerichtGeplaatst: ma 05 jul 2010, 12:18
door zerotolerance
Heb je de spanning gemeten op de accu tijdens het laden?

En een dynamo zal toch niet zo duur zijn voor zo'n Volvo?

Re: HELP: toch technische volvo vraag

BerichtGeplaatst: ma 05 jul 2010, 14:05
door Herman
Dynamo op zijn goedkoopst is iets van 100+ euro.
Maar ik heb nagevraagd: op de sloop vraagt ie 40 euro. en 25 euro voor een gebruikte bobine.
Doen ze het, dan doen ze het.

voor 65 euro heb ik anders alleen een losse bobine, nieuw.
Ik zal blij zijn als ik het probleem kan identificeren.
Als het daarna weer mis gaat, weet ik wat ik moet kopen en kan ik altijd nog voo rnieuw gaan.

Ik heb nog steeds die kachelklep nodig voor mijn E12, dus wat ik bij de volvo uit kan sparen, hoef ik niet ergens anders bij elkaar te schrapen.

Re: HELP: toch technische volvo vraag

BerichtGeplaatst: ma 05 jul 2010, 16:55
door BeekMW
Er zijn bedrijven die gespecialiseert zijn in accu's en dynamo's, als je de dynamo los haalt en daar naartoe brengt kunnen ze je direct vertellen of deze "versleten" is of niet, dan ben je er gelijk en weet je wat je te doen staat ;) Dynamo's kunnen zelfs gereviseerd worden wat een klap minder geld kost als een nieuwe.

Ik ben er voor mezelf gesproken nooit weg van dit soort onderdelen bij de sloop te halen, doet bijvoorbeeld de dynamo het nu kan deze met een paar dagen of weken ineens kapot zijn... Je kan er vanuit ervaring niet echt op bouwen......

Succes ermee!

Groetjes,
Jeroen.