Pagina 1 van 1
Zijn er over 30 jaar nog oldtimers

Geplaatst:
zo 10 okt 2010, 17:39
door RobertF
Of liever gezegd zijn de autos van nu over 30 jaar oldtimer en is er dan interesse voor en hoe ziet het uit voor de oldtimers die nu 30 jaar zijn.
Neem b.v een BMW E65 745i van 2002 of een mercedes 500CLS van 2002. Hoe ziet het voor die autos in de toekomst uit.
Een probleem wat zich voordoet in de toekomst is.
Dat airbags na 15 jaar gewisseld moeten worden dus heb je ook niks aan 1 van de sloop.(en als je er dan 6 moet wisselen, airbagreset apparatuur))
Motormanagementcomputers hebben een bepaalde levensduur en gaan die nagegemaakt worden voor alle motorvarianten? (er zijn nu al bedrijven die alle computers van sloperijen opkopen)
De grote hoeveelheid aan electronica in de moderne autos is voor bijna alle hobbyisten en zelfs voor professionals niet meer te doen. (speciale testapparatuur)
De grote hoeveelheid aan plastic delen die vooal door zonlicht brokkelig worden.
Door het grote aantal verschillende modellen in hedendaagse autos is het onmogelijk voor fabrikanten om alle onderdelen op voorrraad te houden.
Mogen we qua emissieeisen nog wel rijden met die stinkers, iedereen rijdt dan electrisch.
Wat denken jullie.??
Re: Zijn er over 30 jaar nog oldtimers

Geplaatst:
zo 10 okt 2010, 17:48
door baur323
Interessant topic wederom.
Bij al je vragen kan je er nog wel een paar meer zetten:
Hoe gaat de overheid om met de klassiekers (in wording). Feitelijk is de markt nu al de nek omgedraaid vanwege de '1987' regel. Een wat gewonere auto wordt dus nooit meer klassiek omdat het domweg niet meer interessant is om te houden. Kost veel te veel.
Hoe gaat het over pakweg 10 jaar met de brandstof voorziening. Krijgen we alleen nog maar slechtere (lees lager octaan) benzines aangesmeerd? Mijn e21 heeft echt minimaal ron97 nodig. Een Originele ETA eigenlijk 100+. Niet meer te krijgen..
Hoe zal het gaan ten opzichte van het bezit van al dat oude blik. Het liefste ziet de overheid ons allemaal in een Prius, Je mag nog net zelf de kleur kiezen. Of toch niet - want een Prius levert de overheid niks op..
Ik denk persoonlijk dat we in de klassieker wereld weer terug gaan naar de situatie van pakweg 25 jaar geleden.
Alleen het echt bijzondere en exclusieve spul, of iets wat echt als nieuw is (<5000km ofzo) houd dan zijn waarde.
DE overheid is duidelijk geen auto liefhebber en kijkt echt alleen naar de combi -wat levert het op: sterker; hoeveel kunnen we er uitmelken, dan naar cultureel erfgoed.
ERgens zoeken we als Hollanders natuurlijk ook de grenzen op van wat de wet bedoelde..* denkt aan de slome dampende ernstig vermoeide MB300 met tendemasser puin en 3 medelanders op de van Brienenoord...*
Re: Zijn er over 30 jaar nog oldtimers

Geplaatst:
zo 10 okt 2010, 18:00
door Johnnie Turbo
De benzine is inderdaad een probleem. Zelfs nu al.
Ik kan alleen nog bij de BP 98 octaan tanken

Re: Zijn er over 30 jaar nog oldtimers

Geplaatst:
zo 10 okt 2010, 18:46
door baur323
Ik zal even een nieuw topic aanmaken omtrent de benzine, omdat er toevallig op het e21 ook een interessant draadje over is en dit draadje niet moet vervuilen.
Re: Zijn er over 30 jaar nog oldtimers

Geplaatst:
zo 10 okt 2010, 19:09
door RobertF
Laten we het nu alleen over de autos hebben en niet over de politiek. Zijn de autos van nu nog restauratieobjecten voor hobbyisten. De meesten huiveren nu al bij de elektronica van een e23 745 laat staan van een moderne. Waar worden we nog meer mee geconfronteerd en hoe zou het met de onderdelenvoorziening zijn voor onze e23-ers die dan 55 jaar zijn.
Als ik b.v. het jaar 1956 bekijk m.b.t. Jaguar dan was er 1 saloon en 1 sport de XK140 met 3 variaties, 2Xcabrio en coupe. Voor de saloon is qua plaatwerk niks meer te krijgen en van interieur ook niet Technisch nog bijna alles Voor de Xk modellen is wel wat aan plaatwerk te krijgen en technisch ook bijna alles. Bij de autos kun je nog met een multimeter werken.
Maar als we nu bekijken dan heeft BMW nu 7 hoofdmodellen met tig modelvariaties. Om al die onderdelen beschikbaar te houden is een gigantische klus.
Re: Zijn er over 30 jaar nog oldtimers

Geplaatst:
zo 10 okt 2010, 19:26
door baur323
Ik denk dat er aan onderdelen nog heel veel te krijgen is tegen die tijd.
Met name Bosch (en Mercedes specifiek) maar ook BMW zorgen goed voor hun nalatenschap.
Bovendien bewaard iedereen alles wat ook nog maar een beetje bruikbaar is.
Ik denk wel dat plaatwerk en specifieke interieur dingen als eerste op zullen zijn.
Re: Zijn er over 30 jaar nog oldtimers

Geplaatst:
zo 10 okt 2010, 19:37
door RobertF
Het probleem zal waarschijnlijk de elektronica worden. We zien nu al dat de printplaten van de e23 tellers de geest geven en in een moderne zit een een beetje meer elctronica. Nu zie je ook vaak pikselfouten in moderne tellers.
Re: Zijn er over 30 jaar nog oldtimers

Geplaatst:
zo 10 okt 2010, 19:49
door smidje
veel hedendaagse klassiekers ( afgezien van de altijd al hele exclusieve auto`s) hebben eerst het stadium van low budget scheurijzer gehad. Daarna kwam pas de klassieker status. Met de huidige generatie zal het naar mijn idee niet zo lopen omdat hobbybob niks meer kan met de moderne techniek en men dus afhankelijk is van de dealer om de boel aan het lopen te houden... dan is ie al snel economisch total loss.
Re: Zijn er over 30 jaar nog oldtimers

Geplaatst:
zo 10 okt 2010, 19:50
door bigbadbeemer
Wat het octaangehalte bij brandstof betreft: Alcohol heeft een veel hoger octaangehalte dan super (iets van 111 RON geloof ik) dus dat zal geen probleem zijn MAAR Alcohol heeft minder smerende werking, kan rubbers aantasten en er moer ook een anti-corrosie middel toegevoegd worden.
Re: Zijn er over 30 jaar nog oldtimers

Geplaatst:
ma 11 okt 2010, 17:29
door Street legal
De moderne auto zal minder snel klassieker worden, omdat er eenvoudig weg te veel modellen en teveel in aantal van gemaakt worden. ook word er tegenwoordig veel meer kilometers gemaakt met bijbehorende slijtage en ongevals afschrijving. Doordat je dan weinig belastingvrije en zeldzame auto's over houd blijft het een dure hobby.
Ik denk dat de v10 M5 en M6 wel de klassieker status zullen krijgen, net als orginele M3 modellen en bijvoorbeeld een rs4 audi. Ook een XJR zou wel eens een klassieker in wording kunnen zijn
Het onderhoud van de moderne auto kun je redelijkerwijs wel zelf doen als je je intresseert voor de diagnose sites waarop over obd2 word gepost. Voor de niewere BMW kun je via diverse kanalen een diagnose adapter kopen die met bijvoorbeeld carsoft software de auto kan uitlezen. De can bus systemen kun je ook met een software tool en je laptop zelf uitlezen. Angst voor de injectie elektronica had men 20 jaar geleden ook, en wij sleutelen daar vrolijk zelf aan.
Re: Zijn er over 30 jaar nog oldtimers

Geplaatst:
ma 11 okt 2010, 18:45
door RobertF
In een moderne BMW zitten wel 60 stuurapparaten , dat is allemaal elektronica. Een ander probleem is dat de auto ander staalsoorten gebruiken die moeilijk te lassen zijn. Zo heb je kreukelzones die dan in zijn geheel vervangen moeten worden. IK denk dat de mensen hun vingers afhouden van die elektronica bakken, motormanagement, klima, ABS, en die centrale computer besturing, display problemen, je ziet nu al dat ze huiveren voor een turbo
Re: Zijn er over 30 jaar nog oldtimers

Geplaatst:
ma 11 okt 2010, 19:07
door Johnnie Turbo
Wil niet wijsneuzerig doen

, maar octaangehalte moet zijn octaangetal.
Octaan wordt aan gegeven in RON. Dit cijfer bepaald de mate van ontbranding............of zo iets

Re: Zijn er over 30 jaar nog oldtimers

Geplaatst:
ma 11 okt 2010, 19:46
door Bmw e12 driver
Conclusie voor de mensen hier op het forum, zorg dat je altijd wat elektonica op de plank heb liggen ( lmm, ecu, abs computer, etc etc ) er komt een tijd dat het niet
meer te vinden is

(of te betalen).
Re: Zijn er over 30 jaar nog oldtimers

Geplaatst:
ma 11 okt 2010, 20:21
door RobertF
Klopt die reservedelen moet je nu aanschaffen, ook handig als je een probleem hebt dan kun je het in ieder geval uitsluiten. Bovendien als je de auto ooit verkoopt het je nog een paar delen die het geld weer opbrengen. Bij mij in de kast licht een LMM, motronic, klopsensorcomputer, ABScomp. en bakcomp, centr. duervergrendeling, BC2, turbokoeling, en bijna alle relais. je weet maar nooit? in de BMWgarage kunnen ze je in ieder geval niet helpen want we hebben geen diagnosestekker en dan kunnen ze niks uitlezen.
Ik belde een paar jaar geleden met de BMW garage of ze de carburateurs van mijn 630CS synchroon konden stellen. Toen vroeg de monteur of ik een diagnosestekker had en ik zei nee. Dan kunnen we dat niet meer meneer daar hebben we de apparatuur niet meer voor was het antwoord. Toen maar zelf een Sun CO-meter aangeschaft en zelf gedaan want je wil je motor toch mooi stil hebben lopen.