Vertel hier wat je allemaal gaat doen, of hebt gedaan, met je e23, het liefste met foto's
di 11 dec 2018, 23:06
Onder de 735 zit een katalysator en die gaat uiteraard verwijderd worden, teveel vermogensverlies.
Van Michiel een demper overgenomen.
De monteur geeft aan dat er een lambdasonde bij de katalysator zit welke dus mee verwijderd wordt. Moet deze lambdasonde terug geplaatst worden in de uitlaatpijpen / demper of kan het ook zonder deze sonde?
Inmiddels staat de auto op H&R veren en bilsteins en dat staat em goed, zal binnenkort een foto's plaatsen
wo 12 dec 2018, 09:55
Als er een kat onder zit dan zijn er twee mogelijkheden ,
1. de kat is er naderhand onder gebouwd, dan kun je die met het kastje verwijderen, meestal van GAT-kat.
2. het is een werksuitvoering, dan kun je dit niet veranderen, de motor is anders dan een gewone 735i, 185 i.pv. 218pk.
Deze is er later onder gezet
wo 12 dec 2018, 12:51
Ai ai ai, is dat ding daarom zo traag....
Het is volgens mij een werkuitvoering...
Wat is er allemaal anders aan de motor?
Ik heb de hele kop laten aanpakken, hier ben ik niet blij mee....
En zijn er mogelijkheden deze wel naar 218 PK te krijgen?
wo 12 dec 2018, 17:20
Blijkt een originele kat te zijn met 185 PK
Wist ik veel toen ik hem kocht
Ik baal van de 185 PK, kan iemand mij vertellen wat er allemaal anders is aan deze motor?
wo 12 dec 2018, 18:38
Als er geen los G-kat nachrüstung kastje bij je ECU ligt dan denk ik dat een ander type computer soelaas biedt.
wo 12 dec 2018, 20:48
Oftewel, kat eronder vandaan, andere ECU en klaar of is niet zo simpel?
Aangezien Robert zegt, ander type motor ook?
wo 12 dec 2018, 21:53
Dit is een geknepen motor om de emissie waardes te kunnen halen. De compressieverhouding is 8:1 door andere zuigers en waarschijnlijk nokkenas, timing, ECU,mapping. Zo kon men de motor mager afstellen. Als je de kat er onderuit haalt dan krijgt de ECU geen lambdasonde signaal en zal niet goed lopen. Ook het vervangen van de ECU voor een niet kat type brengt geen uitkomst vanwege de lage compressieverhouding.
De enige oplossing voor een snellere motor is een andere uit een 735, 635 0f 745i
wo 12 dec 2018, 22:23
Hmm, dat is wel een tegenvaller.
Schroef er dan maar een driedubbele turbo op, aangezien de compressieverhouding toch heel laag is.
do 13 dec 2018, 03:45
Ik zou me er eerlijk gezegd helemaal niet druk maken om 185 pk. Het is toch vermogen zat voor een oldtimer
.
do 13 dec 2018, 07:01
Ja dat is flink balen, nou ja ik heb iig straks een perfecte kat motor in de aanbieding.
Dank voor je uitleg Robert, en Henkjan, helaas vind ik 185pk niet genoeg, de auto trekt veel te langzaam op, ik had een veel snellere 735 in het verleden en wat reed dat lekker.
De kat leeghalen (keramiek eruit) helpt dat nog mee in het vermogen?
do 13 dec 2018, 08:39
Hey Eric,
Dan zet je er toch een diff onder van een 728i
Dan trekt hij tenminste lekker op, de topsnelheid zal wel wat lager zijn maar die van mij gaat ook nog minimaal 190 km/uur.!
Kijk wel goed of je een groot of klein huis hebt, daar ben ik al eens mee de mist ingegaan.
do 13 dec 2018, 18:58
Dan kun je beter de kat verkopen en er een rechte pijp onderzetten maar het zal niet veel helpen met die compressieverhouding en het missen van een lambdasonde.;
do 13 dec 2018, 19:51
De kortste klap is de Kat motor er uit en een E32 735i terug zetten. Oude motor bewaren ivm originaliteit. De Kabelboom van de
motronic zou gelijk zijn, en je behoudt de euro milieu code.
do 13 dec 2018, 20:57
Dank je Robert, duidelijk.
Waarom de motor van een E32 Jaap?
Voorlopig laat ik het maar even zo, mocht ik een motorswap gaan doen dan houd ik sowieso de oude voor de originaliteit iig
vr 14 dec 2018, 10:26
Eric, kijk eerst eens welke motor computer er in zit, mocht het de 059 zijn met een blauwe sticker dan kun je die vervangen met de 061 met een rode sticker. Je moet dan wel een katvervanger plaatsen. Maar dan heb je wel meer PK,s.
vr 14 dec 2018, 11:26
Zit je huidige kat misschien verstopt?
Dat kan het vermogensverlies/-tekort goed verklaren ...
.
vr 14 dec 2018, 18:41
De E32 motor is ook voorzien van een kat, en heeft dus geen invloed op de milieu norm op jouw kenteken. Terwijl je wel 211 pk hebt
vr 14 dec 2018, 22:03
Dank voor jullie reacties, misschien jouw optie nog wel de handigste Piet
vr 14 dec 2018, 22:24
Een kat versie is gewoon lui, daar doe je niks aan. Een vriend van mij had er ook éen, helemaal opgeknapt en toen die ermee ging rijden baalde die als een stekker en hij heeft hem verkocht en toen een 745i gekocht
een 185pk 735i
za 15 dec 2018, 09:33
Ah, was dat ook een kat... Ik begreep al niet ie dat deze verkocht! Tsja ik ga misschien hetzelfde overwegen...
De vraag mij is nu, stel ik doe een motorswap, komt deze dan wel door de APK ivm type de kat
za 15 dec 2018, 09:50
Met een E 32 motor zet je een kat terug. Visueel is er geen verschil, en de emissies zijn lager dan van de 185 pk versie.
za 15 dec 2018, 23:32
Dank je Jaap, ik ga er eens rustig over nadenken wat te doen met deze auto, dit is wel een serieuze optie iig
zo 16 dec 2018, 12:04
Als je hem zo authentiek mogelijk wilt houden (matching nos), kun je ook besluiten om hem even om te bouwen.
Ik denk dat je met andere zuigers en/of een andere krukas afdoende is.
zo 16 dec 2018, 14:16
Dat zou ik het liefst willen, maar komt ie dan wel door de APK heen zonder kat en andere emissie?
zo 16 dec 2018, 18:01
Als je de orginele motor wil ombouwen heb je ook een andere nokkenas nodig. De timing voor een 8:1 of een 10:1 compressie is anders. En daarvoor moet alles los in de cilinderkop.Een aftermarket Kat met lambda is voldoende om de keuring te doorstaan. Naast veel werk koop je voor minder een goede 211 pk E32 of E34 motor.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.