Gegroet beste lezers,
Op deze niet zo mooie zondag middag (18-3-12), leek het mij dan toch wel tijd worden om eindelijk eens een keer n project topic aan te maken voor mijn e23.
Ten eerste wil ik even sorry zeggen voor het kwaliteit verschil in de foto's, maar sommigen worden met mijn tel. genomen en anderen met de camera (ook al n oud ding trouwens)
Tijdje terug heb ik dus n Ascot-grijze 732ia sharknose gekocht in Oldebroek.
BMW in kwestie!
Interesante kilometerstand van 97428.. Wat hier van waar is zal altijd een raadsel blijven. Volgens de boekjes klopt het ongeveer, maar die zijn al lang niet meer aangevuld. Mischien teller kapot (weet ik niet want heb er nog niet echt mee gereden) En mischien klopt het toch wel.. Eerlijk gezegd intereseert de tellerstand me niet zo veel..
Helaas heb ik geen betere foto's van hoe de wagen was, maar ik was zo enthousiast met het slopen van de wagen dat ik niet eens fatsoelijke foto's heb gemaakt.
Dus voor ik het wist stond de wagen er al zo bij
(koe op de achtergrond is nep trouwens )
Het z.g.a.n. beige nep leren interieur (tussen mn vader z'n verzameling) Komt donkerder over op de foto dan het is.
Nette vloerbedekking
Plaatwerk in de opslag...
Tijdens het eruit takelen van het blok bleek de motor takel eigenlijk niet hoog genoeg te gaan, dus voor het terug erin takelen straks, even n bovenloop takeltje gefixt...
Ziet er nu dus niet veel belovend uit, maar hij moet er straks als nieuw uit komen te zien..
Carrosserie
Nu de BMW uit elkaar lag konden we dus gaan beginnen, en als eerste was het carrosserie aan de beurt.
Kwa roest viel hij eerlijk gezegt een beetje tegen, maar dat is meestal wel zo. Maar zeker niet onoverzichtelijk.
Dus na een inspectie kwam ik dit tegen..
En hier en daar nog wat kleinigheidjes die met n staal borstel wel te verhelpen zijn.. Maar zoals jullie zien zit er aardig wat roest vooraan!
Dus toen maar met de slijptol gaan spelen..
Voor zover ik wist waren nu alle rotte stukken eruit geslepen, en kon het lassen beginnen
Bijrijders kant
Bestuurder kant
Dorpel (ziet er nu inmiddels beter uit)
Raamlijst achter
Ik ga niet alle foto's posten, maar zo hebben jullie een beetje n idee van het verrichte werk...
Laswerk is nu klaar in iedergeval
De lak
Momenteel staat de auto bij de spuiter, en ik verwacht hem binnen nu en hooguit 2 weken terug. Ik heb gezegd dat het geen haast heeft, want dat ik zelf ook nog genoeg werk heb in de schuur.
En wat de kleur betreft... Toen ik de wagen zag staan op internet, was ik meteen verliefd op het contrast tussen de grijze buiten kant en het beige interieur... Het was dus ook de bedoeling om de BMW terug te spuiten in z'n originele kleur, dit omdat het origineel is en omdat het gewoon een mooie kleur is.
Maar mijn favoriete BMW kleur is altijd al Diamantschwarz geweest, en ik heb dan ook al 3 Diamantschwarze e30's gehad. Dus na een paar weken goed nagedacht te hebben over de kleur, de spuiter laten weten dat ie DIAMANTSCHWARZ moest worden
En een zwarte buitenkant met een beige binnenkant vind ik ook heel mooi, en omdat het diamantschwarz is heeft ie toch nog een beetje n grijze gloed in de zon. Ik ben uiteindelijk toch de gene die er mee moet gaan rijden..
Uiteraard wordt motorruimte en kofferbak ook mee gespoten.
De motor
Nu de auto weg was, had ik weer een zee van ruimte in de schuur en was de motor aan beurt.
Motor aan de bok
En na n beetje schoonmaken en spuitwerk zag die er zo uit (met de nieuwe waterpomp, oliefilter en bougie's)
Ik heb ook meteen even n verwarmde spuitcabine gefixt voor al t spul te spuiten.
En die super kachel die alles mag verwarmen tot wel...
Niet echt n hoge temperatuur maar goed genoeg, en het belangrijkste=> stofvrij.
De waslijn
Gestraalde uitlaat spruitjes die nog met hittebestendige motip worden gespoten.
Alle andere spullen zijn met motip motorspray gedaan.
Maar t blokje is nog niet klaar, want d'r hangen nog wat dingetjes in de spuitcabine.
En wat de versnellingsbak betreft laat ik m denk zo.. Alleen even nieuw filtertje en afdichtrubber d'r in knallen.
Tussendoor ook al n paar andere schoenen voor de BMW gekocht.. Ik heb hem gekocht met TRXen, en dat is hele mooie velg maar is niet wat ik wil.
Dus bij deze...
17" BBS 2-delig
Zoals jullie zien hebben ze nog wel wat aandacht nodig, maar dat gaat helemaal goed komen
UPDATE 22-4-2012
Zoals beloofd foto's van de bimmer, nu hij terug is van de spuiter.
Zoals te zien is ontbreekt er een deur, dit omdat deze te rot was om nog fatsoenlijk te kunnen lassen.
Dus afgelopen zaterdag meteen een even een beter exemplaar opgehaald in Oldebroek.
Helaas toen de bmw bezord werd zag ik al meteen dat...
Inderdaad, de passagiers gordels door het raamkozijn naar buiten zijn gevlogen, en flink wat lak schade hebben aangericht op de achterklep tijdens het transport.
Heel zonde, maar meteen even contact met de spuiter opgenomen en nu word de achterklep samen met de losse deur opnieuw overgespoten. En komen binnen nu en n week mijn kant op.
Ook had ik nog 4 druipertjes gevonden, en een rare plek op het achterscherm.
Wat ik nu heb afgesproken is dat ik de bmw gewoon afbouw, en zodra hij klaar is die plekjes even worden bijgewerkt.
Ondanks dit, toch mijn complimenten voor het spuit en plamuur werk, want dit is een kleur waar je echt alles op ziet. En toch heeft hij de deuren en het dak zeeeer strak gekregen! Hij baalde er zelf ook ontzettend van.
Oordeel zelf..
Nu kan de 732 dus verder worden afgebouwd, helaas zal hij de sharknose meeting niet meer halen. Dit omdat ik (al n eeuwigheid) op mn motorpakking set zit te wachten, en mijn rekening aardig begint te krimpen...
En er moet stiekem toch nog n hoop gebeuren! Onderschat je altijd...
Paar weken terug al n nieuw rechter buiten spiegeltje gescoord bij SPBA te s-Gravendeel..
Alleen heeft deze spiegel een zwarte "voet" en mijn originele linkse heeft een chrome... Denk dat ik die linkse ook maar gewoon zwart maak.
Als eerste ga ik nu de bodem en wielkasten met (op aanrade van Michiel) 3M body shoot behandelen.
Daarna de binnenkanten van de frames onder de achterklep en motorkap met ML tectyl behandelen, en zo ook de binnenkanten van de dorpels.
En hopelijk rot hij dan de komende 10 jaar niet meer weg
Wordt vervolgd...
Op deze niet zo mooie zondag middag (18-3-12), leek het mij dan toch wel tijd worden om eindelijk eens een keer n project topic aan te maken voor mijn e23.
Ten eerste wil ik even sorry zeggen voor het kwaliteit verschil in de foto's, maar sommigen worden met mijn tel. genomen en anderen met de camera (ook al n oud ding trouwens)
Tijdje terug heb ik dus n Ascot-grijze 732ia sharknose gekocht in Oldebroek.
BMW in kwestie!
Interesante kilometerstand van 97428.. Wat hier van waar is zal altijd een raadsel blijven. Volgens de boekjes klopt het ongeveer, maar die zijn al lang niet meer aangevuld. Mischien teller kapot (weet ik niet want heb er nog niet echt mee gereden) En mischien klopt het toch wel.. Eerlijk gezegd intereseert de tellerstand me niet zo veel..
Helaas heb ik geen betere foto's van hoe de wagen was, maar ik was zo enthousiast met het slopen van de wagen dat ik niet eens fatsoelijke foto's heb gemaakt.
Dus voor ik het wist stond de wagen er al zo bij
(koe op de achtergrond is nep trouwens )
Het z.g.a.n. beige nep leren interieur (tussen mn vader z'n verzameling) Komt donkerder over op de foto dan het is.
Nette vloerbedekking
Plaatwerk in de opslag...
Tijdens het eruit takelen van het blok bleek de motor takel eigenlijk niet hoog genoeg te gaan, dus voor het terug erin takelen straks, even n bovenloop takeltje gefixt...
Ziet er nu dus niet veel belovend uit, maar hij moet er straks als nieuw uit komen te zien..
Carrosserie
Nu de BMW uit elkaar lag konden we dus gaan beginnen, en als eerste was het carrosserie aan de beurt.
Kwa roest viel hij eerlijk gezegt een beetje tegen, maar dat is meestal wel zo. Maar zeker niet onoverzichtelijk.
Dus na een inspectie kwam ik dit tegen..
En hier en daar nog wat kleinigheidjes die met n staal borstel wel te verhelpen zijn.. Maar zoals jullie zien zit er aardig wat roest vooraan!
Dus toen maar met de slijptol gaan spelen..
Voor zover ik wist waren nu alle rotte stukken eruit geslepen, en kon het lassen beginnen
Bijrijders kant
Bestuurder kant
Dorpel (ziet er nu inmiddels beter uit)
Raamlijst achter
Ik ga niet alle foto's posten, maar zo hebben jullie een beetje n idee van het verrichte werk...
Laswerk is nu klaar in iedergeval
De lak
Momenteel staat de auto bij de spuiter, en ik verwacht hem binnen nu en hooguit 2 weken terug. Ik heb gezegd dat het geen haast heeft, want dat ik zelf ook nog genoeg werk heb in de schuur.
En wat de kleur betreft... Toen ik de wagen zag staan op internet, was ik meteen verliefd op het contrast tussen de grijze buiten kant en het beige interieur... Het was dus ook de bedoeling om de BMW terug te spuiten in z'n originele kleur, dit omdat het origineel is en omdat het gewoon een mooie kleur is.
Maar mijn favoriete BMW kleur is altijd al Diamantschwarz geweest, en ik heb dan ook al 3 Diamantschwarze e30's gehad. Dus na een paar weken goed nagedacht te hebben over de kleur, de spuiter laten weten dat ie DIAMANTSCHWARZ moest worden
En een zwarte buitenkant met een beige binnenkant vind ik ook heel mooi, en omdat het diamantschwarz is heeft ie toch nog een beetje n grijze gloed in de zon. Ik ben uiteindelijk toch de gene die er mee moet gaan rijden..
Uiteraard wordt motorruimte en kofferbak ook mee gespoten.
De motor
Nu de auto weg was, had ik weer een zee van ruimte in de schuur en was de motor aan beurt.
Motor aan de bok
En na n beetje schoonmaken en spuitwerk zag die er zo uit (met de nieuwe waterpomp, oliefilter en bougie's)
Ik heb ook meteen even n verwarmde spuitcabine gefixt voor al t spul te spuiten.
En die super kachel die alles mag verwarmen tot wel...
Niet echt n hoge temperatuur maar goed genoeg, en het belangrijkste=> stofvrij.
De waslijn
Gestraalde uitlaat spruitjes die nog met hittebestendige motip worden gespoten.
Alle andere spullen zijn met motip motorspray gedaan.
Maar t blokje is nog niet klaar, want d'r hangen nog wat dingetjes in de spuitcabine.
En wat de versnellingsbak betreft laat ik m denk zo.. Alleen even nieuw filtertje en afdichtrubber d'r in knallen.
Tussendoor ook al n paar andere schoenen voor de BMW gekocht.. Ik heb hem gekocht met TRXen, en dat is hele mooie velg maar is niet wat ik wil.
Dus bij deze...
17" BBS 2-delig
Zoals jullie zien hebben ze nog wel wat aandacht nodig, maar dat gaat helemaal goed komen
UPDATE 22-4-2012
Zoals beloofd foto's van de bimmer, nu hij terug is van de spuiter.
Zoals te zien is ontbreekt er een deur, dit omdat deze te rot was om nog fatsoenlijk te kunnen lassen.
Dus afgelopen zaterdag meteen een even een beter exemplaar opgehaald in Oldebroek.
Helaas toen de bmw bezord werd zag ik al meteen dat...
Inderdaad, de passagiers gordels door het raamkozijn naar buiten zijn gevlogen, en flink wat lak schade hebben aangericht op de achterklep tijdens het transport.
Heel zonde, maar meteen even contact met de spuiter opgenomen en nu word de achterklep samen met de losse deur opnieuw overgespoten. En komen binnen nu en n week mijn kant op.
Ook had ik nog 4 druipertjes gevonden, en een rare plek op het achterscherm.
Wat ik nu heb afgesproken is dat ik de bmw gewoon afbouw, en zodra hij klaar is die plekjes even worden bijgewerkt.
Ondanks dit, toch mijn complimenten voor het spuit en plamuur werk, want dit is een kleur waar je echt alles op ziet. En toch heeft hij de deuren en het dak zeeeer strak gekregen! Hij baalde er zelf ook ontzettend van.
Oordeel zelf..
Nu kan de 732 dus verder worden afgebouwd, helaas zal hij de sharknose meeting niet meer halen. Dit omdat ik (al n eeuwigheid) op mn motorpakking set zit te wachten, en mijn rekening aardig begint te krimpen...
En er moet stiekem toch nog n hoop gebeuren! Onderschat je altijd...
Paar weken terug al n nieuw rechter buiten spiegeltje gescoord bij SPBA te s-Gravendeel..
Alleen heeft deze spiegel een zwarte "voet" en mijn originele linkse heeft een chrome... Denk dat ik die linkse ook maar gewoon zwart maak.
Als eerste ga ik nu de bodem en wielkasten met (op aanrade van Michiel) 3M body shoot behandelen.
Daarna de binnenkanten van de frames onder de achterklep en motorkap met ML tectyl behandelen, en zo ook de binnenkanten van de dorpels.
En hopelijk rot hij dan de komende 10 jaar niet meer weg
Wordt vervolgd...
Laatst bijgewerkt door Rene076 op za 28 apr 2012, 18:40, in totaal 5 keer bewerkt.
1980 BMW e23 732i diamantzwart
2001 BMW e46 325i zwart sedan
2001 BMW e46 325i zwart sedan