Pagina 1 van 4
Deelrestauratie BMW 635CSI
Geplaatst:
wo 02 jun 2010, 19:25
door BeekMW
Zo, laat ik maar alvast een projecttopic aanmaken. Hierin zal ik op zeer korte termijn al wat foto's posten van de delen die gerestaureerd moeten worden. Eerst ga ik volgende week zaterdag even bij Michiel langs voor een vrijblijvende offerte, uiteraard ga ik bij meerdere bedrijven langs (van horen zeggen ben ik bij Michiel al aan het goede adres maar ik ben echt een zeikerd wat dit betreft).
Graag zou ik wat tips van jullie willen hebben waar ik op moet letten als ik bij een plaatwerker langsga, verschillende plaatwerk en spuittechnieken en wat essentieel is bij een restauratie van een oldtimer. Tips van goede bedrijven stel ik ook zeer op prijs.
Brand maar los want dit is nieuw voor mij....
Groetjes,
Jeroen.
Re: Deelrestauratie BMW 635CSI
Geplaatst:
wo 02 jun 2010, 19:26
door zerotolerance
Het is niet beleefd een vraag te beantwoorden met een wedervraag maar wat (welke delen) wil je laten restaureren?
Re: Deelrestauratie BMW 635CSI
Geplaatst:
do 03 jun 2010, 16:23
door BeekMW
Maakt mij niet uit hoor
Voorschermen dienen beide kaal, geplamuurt en gespoten te worden, de raamomlijsting moet volledig nagekeken worden (verwacht dat dat er wel slecht uit zal zien getuige de hoek onderaan bij de bestuurder), de wielkasten links en rechtsachter (vooral achter de strips die erop zitten en aan 1 kant bij de dorpel), en 2 kriksteunen aan de voorkant.
Graag zou ik een plaatwerker ook even naar de bodem laten kijken, deze zag er volgens Len eigenlijk nog bijzonder goed uit, paar kleine plekjes, maar je weet het nooit zeker he. Als klap op de vuurpijl zou ik de auto graag willen voorzien van een dinitrol behandeling om problemen in de nabije toekomst tegen te gaan.
Shoot zou ik zeggen.....
Re: Deelrestauratie BMW 635CSI
Geplaatst:
do 03 jun 2010, 16:35
door RobertF
Het probleem is dat je de rottigheid pas ziet als je er aan begint, vandaar is het ook moeilijk om een prijsopgave te doen want je weet niet wat je tegen komt. Neem van mij aan dat het altijd tegenvalt dan op het eerste gezicht.
Re: Deelrestauratie BMW 635CSI
Geplaatst:
do 03 jun 2010, 18:17
door BeekMW
Dat weet ik gelukkig allemaal wel, ik ga ook uit van het ergste natuurlijk. De auto is al goed bekeken, het schijnt mee te vallen en ik weet daardoor globaal wat er moet gebeuren. Waar het mij hier meer om draait is dat niet iedere spuiter goed plaatwerk kan regelen/leveren voor oldtimers en daar ook geen goede expertise voor uit kan voeren, dat wil ik op voorhand voorkomen.
Ik weet dat ik alvast een goed adres heb in de vorm van Michiel maar wil gewoon met meerdere plaatwerkers in contact komen om daarna zelf te bepalen waar ik het beste gevoel bij heb en waarvan ik zeker weet dat het goed gaat gebeuren....
Re: Deelrestauratie BMW 635CSI
Geplaatst:
do 03 jun 2010, 18:26
door zerotolerance
Het is erg moeilijk om aan schermen e.d te komen voor de E24. Een stukje er in lassen zal geen probleem zijn maar als je hele schermen wilt vervangen moet je wel goed zoeken.
En ik zou kiezen voor en een lasser / restaurateur en een spuiter. Een goede lasser is vaak niet ook een grandioze spuiter (en vice versa).En mensen die er tijd voor nemen. Haastige spoed is zelden goed
Maar ik denk zelf dat het "ijzer" deel nog wel een uitdaging wordt. Een paar jaar geleden kon ik nog vrij makkelijk aan reparatie plaatwerk voor de E23 komen maar dat is nu ook veel moeilijker.
Re: Deelrestauratie BMW 635CSI
Geplaatst:
do 03 jun 2010, 19:48
door BeekMW
Dan heb ik ergens geluk. De zijschermen hoeven niet vervangen te worden, deze zijn nog te redden. Wat ik wel nodig heb zijn randen voor de wielkasten die erop gelast kunnen worden en deze dienen goed gelast en gespoten te worden. Aangezien de auto voor 80% in de originele lak staat zal dat een uitdaging worden.
Een hele goede tip Zero om afzonderlijk een goede plaatwerker (of lasser) en een spuiter te vinden. Hebben jullie tips voor wat betreft een goede plaatwerker en spuiter?? In ieder geval alvast bedankt voor de tips...
Re: Deelrestauratie BMW 635CSI
Geplaatst:
do 03 jun 2010, 19:52
door zerotolerance
Spuiter heb je al
Ik weet alleen niet wat de laskwaliteiten zijn bij Koning Albers. Van het spuitwerk ben ik overtuigd!
Maar ik zou een lijstje maken met wat er moet gebeuren en wat daar voor nodig is. Even als voorbeeld, de randen.
Dan is de actie het restaureren van de randen en de benodigdheden het plaatwerk en iemand die kan lassen. Begin pas met het zoeken naar een lasser op het moment dat je het plaatwerk hebt.
Re: Deelrestauratie BMW 635CSI
Geplaatst:
do 03 jun 2010, 20:01
door BeekMW
Dat zal ik doen.... Het "to-do" lijstje ligt al enkele maanden te wachten
thanks voor de tip wederom, ik zal jullie in ieder geval op de hoogte houden als ik bij Michiel geweest ben. Tips blijven natuurlijk welkom
Gr.
Jeroen
Re: Deelrestauratie BMW 635CSI
Geplaatst:
do 03 jun 2010, 20:03
door RobertF
Ik zou het uitgeven aan 1 bedrijf en die moet dat normaal ook kunnen. Als je hier laat lassen en daar laat spuiten dan geven ze elkaar de schuld als het naderhand niets geworden is.
Re: Deelrestauratie BMW 635CSI
Geplaatst:
do 03 jun 2010, 20:03
door zerotolerance
Welk materiaal zoek je nog?
Re: Deelrestauratie BMW 635CSI
Geplaatst:
do 03 jun 2010, 20:13
door BeekMW
2 wielkastranden voor achter (links en rechts), voor derest mag de betreffende plaatwerker mij doorgeven wat nog meer (zullen losse plaatdelen zijn voor wat betreft de krikpunten en wat kleine plekjes op de bodem ( maar dit zijn echt hele kleine plekjes van horen zeggen). Hiernaast zou de ruit eruit moeten om te kijken hoe de stijl eraan toe is......
Of bedoelde je dat niet?
Re: Deelrestauratie BMW 635CSI
Geplaatst:
vr 04 jun 2010, 08:08
door zerotolerance
Dat bedoelde ik inderdaad. Randen zul je wellicht bij Walloth in DE kunnen vinden.
Re: Deelrestauratie BMW 635CSI
Geplaatst:
vr 04 jun 2010, 12:06
door BeekMW
Ah, thanks!! Zoals jullie lezen heb ik hier nog vrij weinig verstand van, de zijschermen gaan natuulijk niet geplamuurd worden maar moeten goed in de primer gezet worden alvorens ze gespoten worden....
Ik ga even kijken bij Walloth....
Groetjes,
Jeroen.
Re: Deelrestauratie BMW 635CSI
Geplaatst:
vr 04 jun 2010, 12:13
door BeekMW
found it:
http://www.wallothnesch.com/e/frameparts.htmBen heel benieuwd wat Michiel mij gaat vertellen over de zijschermen en de raamlijst....
Re: Deelrestauratie BMW 635CSI
Geplaatst:
vr 04 jun 2010, 13:21
door Michiel
Als er nieuwe stukken in gelast moeten worden ontkom je er helaas niet aan om te plamuren.
Uiteraard breng je eerst een primer aan alvoren je gaat spuiten. De primer zorgt nl. voor de hechting van de lak.
Re: Deelrestauratie BMW 635CSI
Geplaatst:
vr 04 jun 2010, 15:48
door RobertF
En als je aan de onderzijde moet gaan lassen kom je toch de binnenbekleding er uit aan het halen anders gaat ie in de brand. Je kunt de lassen wel vertinnen maar dan kan bijna niemand en zonder plamuur gaat het niet.
Re: Deelrestauratie BMW 635CSI
Geplaatst:
vr 04 jun 2010, 16:02
door BeekMW
Kijk weer wat geleerd hierover.... Ik heb via via wel begrepen dat als je delen gaat lassen zonder dit te vertinnen de kans groot is dat het weer gaat roesten (bij oldtimers dan), klopt dit of niet??
Ik voel me echt niet lekker bij zaken waar ik geen verstand van heb, als ik iets doms zeg hoor ik het graag!
Re: Deelrestauratie BMW 635CSI
Geplaatst:
vr 04 jun 2010, 17:08
door Michiel
Vertinnnen deden ze vroeger omdat er geen plamuur was...
Tegenwoordig zijn er zulke goede materialen dat dit niet of nauwelijks meer wordt gedaan.
Als je gaat lassen zonder de delen eerst te beandelen met bijv. Inox dan kan je las gaan roesten.
Re: Deelrestauratie BMW 635CSI
Geplaatst:
vr 04 jun 2010, 19:15
door RobertF
Plamuur was er ook wel, maar het vertinnen van lassen werd gedaan omdat het grote oneffenheden waren die gevuld moesten worden. Tin zakt niet na dus ook na jaren was het nog mooi stak
Re: Deelrestauratie BMW 635CSI
Geplaatst:
vr 04 jun 2010, 19:17
door zerotolerance
Weet jij een lasser Michiel?
Re: Deelrestauratie BMW 635CSI
Geplaatst:
vr 04 jun 2010, 19:27
door Michiel
RobertF schreef:Plamuur was er ook wel, maar het vertinnen van lassen werd gedaan omdat het grote oneffenheden waren die gevuld moesten worden. Tin zakt niet na dus ook na jaren was het nog mooi stak
Idd maar niet van een dergelijke kwaliteit die er nu is.
Re: Deelrestauratie BMW 635CSI
Geplaatst:
vr 04 jun 2010, 19:27
door Michiel
zerotolerance schreef:Weet jij een lasser Michiel?
Ja.. die weet ik.
Re: Deelrestauratie BMW 635CSI
Geplaatst:
vr 04 jun 2010, 19:29
door zerotolerance
Bij KA?
Re: Deelrestauratie BMW 635CSI
Geplaatst:
vr 04 jun 2010, 19:34
door BeekMW
Wat is dan het verschil tussen vertinnen en verzinken
Ben maar een senior accountmanager he, begrijp me niet verkeerd!