Pagina 1 van 1

BMW 728i m60b40 project

BerichtGeplaatst: di 25 nov 2014, 23:16
door Bmw-v8
Hierbij mijn project,

Ik heb voorheen in e30's, e36,e39 gereden, 316i, 320i, 325i, 327i Stroker, en m30b35, s38b36, en had als plan mijn laatste e30 te verbouwen naar een m60b40.
Kon ik voor een goede prijs een keiharde e23 kopen met wat kleine mankementen, ik den kga daar eens een rondje mee sturen, want lijkt me bruut !

Heerlijk rijd zo een machine !

Diamantzwarte e23 met sportinterieur, verder volgens mij geen noemenswaardige optie's.

Op de terugweg helaas van de weg gereden door een vrachtwagen dus is nog even afwachten hoe of wat, want hij rijd verder echt geweldig, en motor loopt relatief goed.


-Voorbumper verrot -> Vandaag vervangen
-Voorruit Gebarsten bij ongeluk + lichte Achterschade
-Aanjager werkt niet
-Vieze koplampen, geen werkende verlichting (Alles schoongemaakt, en alles werkend gemaakt)
-Uitlaat lekt wat her en der
-Motor loopt circa 1200rpm stationair

Plannen

Uiterlijk

-Styling 32 18 inch breedset
-50-40mm verlagen
-Mistlampen
-Dubbele RVS uitlaat in Orginele stijl (wellicht net een aantal mm dikker)
-Body netjes maken waar nodig.
-groen getint glas zit erin, vooruit met balk ga ik zaterdag halen


Interieur :

-Dakhemel zwart maken (Eventueel)
-Zonnerollo
-OBC 2
-Cruise control
-Binnenspiegel met de welbekende leeslampjes
-Goede muziekinstallatie (lees, Audison of vergelijkbaar met composets/subwoofer etc ) -> Alles achter de orginele kapjes en afdekkingen.
-M-tech 1 stuur
-Verlichte m pook, omdat ik die in iedere bmw nog heb gehad
-Electrische ramen + Schuifdak (alleen als ik er ooit eens voor weinig aan kan komen
-Wat kleine optie's waar ik tegen aan loop.

Technisch

-Upgraden naar e46 330d Schijven + Klauwen voor
-Upgraden naar e46 330d Schijven + Klauwen achter
-Nieuwe remleidingen, ABS afsluiten, + Gevlochten remslangen.
-m60b40 motor pas gaan maken met 6 bak van een m5, licht vliegwieln en gechipte computer
-RVS uitlaat van voor naar achter
-Geheel nalopen van de body/tectyleren etc.


Ik heb de auto goed nagelopen, op 2 kleine plekjes in de wielbakken achter, en 1 slechtere deur (niet verrot, maar wel een beginner). is hij erg hard.
1 of andere pipo heeft hem ooit helemaal in een soort wax gezet, is goed geconserveerd gebleven, maar die bende eraf krijgen kost nogal wat tijd :devily:

Werk zat, we gaan het hier laten zien ! :D


Komen de vragen

-Aanjager waar begin ik ?
-Mijn tellerverlichting brand wat flauw, temperatuurmeter/snelheidsmeter/verbruiksmeter werken soms niet (massaprobleem ? )
-1200rpm stationair ? 800 lijkt me toch wat mooier, hoe kan dit en waar begin ik ?

Ik ben trouwens 19, dus alles gaat niet zo vlot als bij jullie helaas !
CNC draaier/frezer van beroep, school, dus geen vetpot helaas. :rolleyes:

Re: BMW 728i m60b40 project

BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2014, 00:11
door RobertF
OP verzoek kon je de auto bij BMW helemaal laten tectyleren met de jaren is dit echter hard geworden en laat zich alleen met thinner verwijderen maar dan gaat de lak ook mee, dus gewoon laten zitten, want zo te zien heb je werk genoeg :whew:

Re: BMW 728i m60b40 project

BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2014, 11:32
door harry
Hier heb je wat info (pdf)formaat
http://members.casema.nl/harry.brusse/Data/

Re: BMW 728i m60b40 project

BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2014, 20:06
door Bmw-v8
Vandaag het koudloopventiel even schoongemaakt, heeft niks geholpen, zit nog steeds met een erg hoog stationair toerental (1200) deze loopt naar 800 als ik de olievuldop loshaal :?:

De auto verbruikt nagenoeg geen olie, laat heel soms een pluim zien bij helemaal doortrekken en langdurig afremmen op compressie.


Wellicht staat het stationaire toerental in verband met de oliedruk ?

Re: BMW 728i m60b40 project

BerichtGeplaatst: wo 26 nov 2014, 21:23
door arnoud
vacuumsysteem in orde?

Re: BMW 728i m60b40 project

BerichtGeplaatst: vr 28 nov 2014, 06:44
door Bmw-v8
alles gecontroleerd, ja helaas !

Re: BMW 728i m60b40 project

BerichtGeplaatst: vr 28 nov 2014, 11:06
door CeesBMW
Je zal de motor goed moeten afstellen: kleppen , onsteking , CO en ook het stationair.

Een oliepluim (grijs/blauwe rook) achter de auto kan 2 oorzaken hebben:

- versleten zuigerveren, dan zie je een pluim bij het overschakelen
- vergaande klepseals, dan zie je een pluim nadat de auto heeft stilgestaan en je wegrijdt en na stilstaan bij bv het stoplicht, bij het rijden is dit weg.

Re: BMW 728i m60b40 project

BerichtGeplaatst: vr 28 nov 2014, 17:25
door Bmw-v8
pluimt inderdaad bij het overschakelen, maar dan moet je hem wel doortrappen tot de toerenbegrenzer :lipssealed:
Geen ramp, en echt niet overmatig/noemenswaardig.

Ontsteking, kleppen en het CO ben ik niet zo bang voor, ik vermoed een defect koudomloopventiel, als ik deze slang wat 'knijp' loopt hij keurig stationair namelijk.

Re: BMW 728i m60b40 project

BerichtGeplaatst: vr 28 nov 2014, 18:47
door MartinE34
@Upgraden naar e46 330d Schijven + Klauwen voor
Upgraden naar e46 330d Schijven + Klauwen achter

past dit of is dit ook geen plug&play?

@Goede muziekinstallatie (lees, Audison of vergelijkbaar met composets/subwoofer etc ) -> Alles achter de orginele kapjes en afdekkingen.

Ben wel benieuwd hoe je het met de SUB en de remmen gaat doen ,en vooral de sub! ga je een gat in het achterschot maken oid?

Re: BMW 728i m60b40 project

BerichtGeplaatst: za 29 nov 2014, 10:25
door riemer
Ik kan je eventueel wel helpen met een brake upgrade. Ik wil alleen 4 pots E38 remmen gebruiken met 324mm schijven. Ik ben bezig met het ontwerp van een adapter. Ik hoor het wel. :D

Re: BMW 728i m60b40 project

BerichtGeplaatst: za 29 nov 2014, 13:46
door Jasper
Wat betreft remmen is niks plug & play bij de e23 :roll:

Re: BMW 728i m60b40 project

BerichtGeplaatst: za 29 nov 2014, 15:28
door MartinE34
alleen achter rem klauwen zijn ook op de E24/E28 gebruikt dus passen de wat grotere van een E34 er ook wel op ,bevestiging is het zelfde

idd wel heel jammer van de voorzijde had er destijds E34 M5 of de 540 remmen er voor gereserveerd :?

dacht zal wel het zelfde zijn als bij de E24 type2 :P

maar moest afgelopen week een noodstop doen met de E23 en dan doetie het echt wel ,wel zonder ABS :twisted:

daarom was ik benieuwd naar de 330D schijven upgrade

Re: BMW 728i m60b40 project

BerichtGeplaatst: za 29 nov 2014, 16:13
door Bmw-v8
riemer schreef:Ik kan je eventueel wel helpen met een brake upgrade. Ik wil alleen 4 pots E38 remmen gebruiken met 324mm schijven. Ik ben bezig met het ontwerp van een adapter. Ik hoor het wel. :D


Ik ben draaier/frezer CNC dus is voor mij geen werk :mrgreen:
We zouden samen kunnnen werken als jij met het ontwerp komt, kom ik wel met de mogelijkheid tot het produceren ervan.

Ik heb alleen niet zo een haast.
volgens mij passen ze zo op de wheelhub, dus is het alleen een kwesie van paspussen draaien en adapters maken.

proefadapters van blik en ringetjes, en dan van rvs of titanium maken :wink:

De zuigerveren vandaag gereinigd, litertje atf, rijden, olie wisselen en het blauwe roken is over :-o
De motor loopt verder goed, nog even de 210 aangetikt, dus lijkt me verder wil in orde, ook de bougie's vervangen, loopt wel wat schraal (teveel lucht) zitten weer mooie bosch bougie's in ipv ngk's :mrgreen:

Re: BMW 728i m60b40 project

BerichtGeplaatst: vr 12 dec 2014, 06:50
door Bmw-v8
De voorruit scheurde gisteren helemaal door, ik heb autototaalglas een nieuwe voorrruit met zonneband en groen getint glas laten bestellen, 2.5 week levertijd :shock2:

Dure grap ook, helaas.

Ik vraag me af of de auto waard is om geld in te stoppen, er word momenteel een 732i gesloopt die meer optie's heeft als ik dat heb, en de auto die in een zelfde staat is (Of hij net zo hard is dat weet ik helaas niet)
Lastig is dat.

Re: BMW 728i m60b40 project

BerichtGeplaatst: vr 12 dec 2014, 08:02
door graad
Voorruit kost inderdaad wat.,maar Michiel kan ze voor 225

Re: BMW 728i m60b40 project

BerichtGeplaatst: vr 12 dec 2014, 17:48
door Bmw-v8
De basis is goed, ik heb alleen een slecht voorportier, verder is de auto fabrieksaf in van die tectylbende gezet waardoor hij keihard is gebleven.
De lak is matig, Blanke lak op het dak laat los, motorkap heeft wat steenslag, en rondom wat kleine deukjes die met spotrepair er wel uit te krijgen zijn.
De uitlaat is matig lekt hier en daar wat, ik herken het probleem erg van de e30 modellen, hoe meer flenzen hoe meer hij lekt :oops:
De Motor draait super, verbruikt een 0.5L olie op 3000km, wat ik wel te overzien vind.
Interieur en Dashboard zijn helemaal in nieuwstaat behalve de bestuurderstoel (Wel een sportinterieur) instapschade.


Ik heb al een nieuwe ruit in Engeland voor

Re: BMW 728i m60b40 project

BerichtGeplaatst: za 13 dec 2014, 00:17
door RobertF
Bij de meeste loont de restauratie niet, vaak zijn ze rot en hebben veel km's gelopen. Als je een e23 perfect wil hebben dan kan je spaarpot aardig leeg raken ;)

Re: BMW 728i m60b40 project

BerichtGeplaatst: wo 31 dec 2014, 15:52
door Bmw-v8
RobertF schreef:Bij de meeste loont de restauratie niet, vaak zijn ze rot en hebben veel km's gelopen. Als je een e23 perfect wil hebben dan kan je spaarpot aardig leeg raken ;)

260 000km vind ik te overzien.
Ik ben ervaren met Bmw's en het lassen hiervan deze hele Body zit circa 20-60 minuten laswerk, is echt wel te overzien, 2 plekjes achter in de binnenschermen, en de kriksteunen moeten nodig kaalgeborsteld en opnieuw gespoten worden.
Hij is door die tectylbehandeling, mooi hard gebleven. :mrgreen:

Ik heb inmiddeld de Bougie's, verdelerkap, Bougiekabels, olie, filters verwisseld en een voorbumper gewisseld.
Eerdaags ga ik de kleppen en het Co even stellen.
Ik fix binnnenkort even de kachelmotor, interieurverlichting, het bumperstuk en werk de schade netjes weg, en 1 koplamp wissel ik, radio erin met USB, en de orginele speakerkappen achter weer in de hoedenplank.
ohja en de voorruit.

Dan heeft de auto dus eigenlijk gewoon een grote beurt gehad, wat kleine delen gerepareerd, kan die er weer een tijdje tegenaan, kan hij weer op marktplaats.
Rijd er 3000km per maand mee, technisch is hij wel goed, ik hoef ook niet echt olie meer bij te vullen, ondanks dat hij heel soms een blauwe pluim laat zien bij Deaccelerenen.
De Body is het wel waard voor de volgende eigenaar een 3.5 in te gaan bouwen, dat weet ik zeker.

De Auto kost mij 250 euro met het verzekeringsgeld, met wat ik eraan gedaan heb kost hij me 700.... hij brengt heus wel 1500-1750 euro op,... heb slechtere gezien die voor (veel) meer geld zijn weggegaan.
Zal me er geen buil aanvallen 't is een 85er en een leuke oldtimer
Heb nu ook eens kennisgemaakt met het e23 model, en hier geniet ik nu nog iedere maand ruim 2000km van tot hij weer weg gaat.

Re: BMW 728i m60b40 project

BerichtGeplaatst: wo 31 dec 2014, 16:05
door Bmw-v8
RobertF schreef:Bij de meeste loont de restauratie niet, vaak zijn ze rot en hebben veel km's gelopen. Als je een e23 perfect wil hebben dan kan je spaarpot aardig leeg raken ;)


Ben ik met je eens, ik had eerst goede hoop, maar ik zou enkel en alleen nog een Highline willen, dus is voor mij het verhaal e23 tot een einde gekomen. ;)
Tuurlijk een dikke v8 is mooi, maar uiteindelijk zou ik toch maar 1 ding willen, 1 orginele Highline met hierin een v8, :lol:

Met de e30's heb ik hetzelfde al meegemaakt, hele troep verbouwen, na 1 jaar erachter gekomen dat een orginele 6 cilinder een check control heeft, weer alles verbouwen... geen orginele 325i op kenteken, blablablabla :scream:
't is wel leuk, maar blijft het eigenlijk 'net' niet.

Re: BMW 728i m60b40 project

BerichtGeplaatst: wo 07 jan 2015, 23:26
door Bmw-v8
:shock: