De combinatie van ontstekingstijdstip, nokkenastiming, klepdiameter en in en uitlaatdoorstroming bepaalt het vermogen. als je de uitlaatdoorstroming versnelt en verhoogt zal je ook moeten zorgen dat het mengsel daadwerkelijk sneller de uitlaat inkomt, dus monteer je grotere kleppen en laat je de kleppen wat eerder openen en wat later sluiten door het monteren van een andere nokkenas. dan komt er meer mengsel in de cylinder wat dan weer door een betere ontsteking aangestoken moet worden. het extra mengsel moet dan dus door een langere openingstijd van je inspuitventielen voor elkaar komen en dus moet je ook je computer aanpassen.
Alleen een spaghettispruitstuk doet 5pk, maar als je deze monteert nadat je de andere zaken gewijzigd hebt kan het wel 10 % pk zijn.
Voorbeeldje van eenChevy 408 smallblock, met 1,6 inch inlaat en 2,02 inch uitlaatkleppen, een crane 292 hydraulic nokkenas, dart geflowde koppen, een torker 2 open inlaatspruitstuk met een 750 holley vacuum carburateur. Deze had met gietijzeren uitlaatspruitstuk ongeveer 375 pk. Na het monteren van een setje headers(spaghetti spruitstukken) ging ie naar 392 pk. maar het mengsel werd veel te arm. Nadat de carburateur voorzien was van drie maten grotere sproeiers, en het ontstekingstijdstip was aangepast en het vermogen van de ontsteking was verhoogd met een MSD 6al module kwam er 406 pk uit.
De 260 pk van de geadverteerde motor zullen wel bereikt zijn door het monteren van een 292 of 300 graden nokkenas en een betere flow. Maar zonder het bijbehorende motormanagement zou ik hem niet kopen, je loopt de kans dat deze motor op een standaard
motronic veel te arm loopt en dan is ie snel stuk