Het is nu vr 15 nov 2024, 23:44


732i vs 525e

Plaats hier de link naar artikelen die je hebt gezien elders op Internet
  • Auteur
  • Bericht
Offline

rouge

Nieuw

  • Berichten: 7
  • Geregistreerd: do 08 sep 2011, 10:27

732i vs 525e

Berichtdo 08 sep 2011, 10:38

Hoi,

ik zal mij even voorstellen: ik ben al een tijdje een BMW leaserijder (118i). Heerlijke auto, vooral als je het vergelijkt met andere moderne auto's. Maar toch heeft zo'n nieuwe auto voor mij te weinig 'ziel'. Aangezien ik ook van baan ga veranderen, ga ik mijn 118 inleveren en orienteer ik mij nu op een BMW van zo'n 25 tot 30 jaar oud. De auto wordt dan als 1e auto gereden, regulier gebruik zonder dagelijks woon/werkverkeer. De auto zal buiten staan (maar koop wel een hoes) en deels binnen.

Ik heb nu 2 auto's op het oog, een 732i ('80) en een 525e ('86). Wellicht is dit een beetje schelden in de kerk, maar ik vraag me af welke keuze ik moet maken.
Mijn hart gaat vooral uit naar de mooie en harde 732. Maar mijn hoofd richt zich op de 525e. Het is luxe, snelheid en karakter versus degelijkheid en zuinig rijden. Beide zijn in zeer goede staat, geheel roestvrij en een prachtig interieur. Qua kwaliteit maakt het dus niet uit.

Op termijn is LPG inbouwen wellicht interessant, maar ik geef nu liever mijn budget uit aan een goede harde auto. LPG kan dan altijd nog.

What shall i do?

- Heeft iemand ervaring met een 2.5 eta motor? Ondanks dat recensies uit die tijd spreken van een krachtige zuinige motor, vraag ik me toch af of hij niet te sloom is;
- Hoeveel verschil zit er in de techniek tussen 80 en 86? Ik weet dat er van de jaren 70 naar 80 echt sprongen zijn gemaakt. Maar is een 86'r technisch gezien veel betrouwbaarder dan een 80'r?


Er zijn vast nog veel meer argumenten en vragen te verzinnen. Wat zegt jullie hoofd en hart?

Dank voor jullie reacties!
ciao
Offline

Herman

Master

  • Berichten: 677
  • Geregistreerd: zo 20 sep 2009, 14:45
  • Woonplaats: Helmond

Re: 732i vs 525e

Berichtdo 08 sep 2011, 11:49

wat ik weet is dat de roestbestendigheid van een '80 er een stuk minder is dan een 86'er.
Maar als ie veel binnen staat maakt dat waarschijnlijk niet veel uit.

Ik kom zelf van een 528 E12 uit '77
Wat ik vooral merk is dat ik meer luxe heb gekregen, maar dat bijvoorbeeld de draaicirkel groter is geworden.
Mogelijk ook omdat ik automaat rijdt, maar de 735iA voelt minder fel dan de oude auto.
(4-staps tegen 3-staps automaat)

In de 7 rijdt ik relaxed en heb ruimte over.
In de 5 had ik geen gebrek.

Waarschijnlijk een 80'er met carburateur?
Dan kun je later een goedkope LPG installatie erin leggen
Of dat goed gaat met de 5 serie kan ik je niet zeggen.
Maar een LPi installatie is duurder en beter voor de 5 serie.

Voor mij was de E12 de auto met de grijns op mijn smoel en de E23 nu is rustig aan genieten.
Maar de mensen hier met een 745i zullen waarschijnlijk ook die grijns krijgen met de turbo erop. ;-)
BMW 528 E12 beige uit 1977 (verkocht)
BMW 735iA E23 Polaris grijs uit 1984 (verkocht)
Corsa Diesel 1998, blauw metallic met rembekrachtiging en asbak (bijna weg)
(Meer opties zitten er niet op)

Nu Lupo 1.2 TDi 3L 2000, grijs metallic
Offline

PayDay

Master

  • Berichten: 834
  • Geregistreerd: vr 17 jun 2011, 16:19
  • Woonplaats: Landgraaf, Zuid-Limburg

Re: 732i vs 525e

Berichtdo 08 sep 2011, 12:38

Herman schreef:Maar een LPi installatie is duurder en beter voor de 5 serie.



LPi??? Dat lijkt mij wel h
Image
Best in Life is TURBO-drive!!!
Offline

wijnand

Pro

  • Berichten: 157
  • Geregistreerd: za 16 okt 2010, 18:59

Re: 732i vs 525e

Berichtdo 08 sep 2011, 12:40

Het is een beetje appels met peren vergelijken.
Als je je auto gaat gebruiken voor korte stukken en veel stadsverkeer zou ik de e28 kopen, maar als je vaak lange stukken snelweg rijdt zou ik voor de e23 gaan. Ik heb zelf een e28 525e gehad waarmee ik stads en snelwegverkeer 1 op 10 a 11 mee reed. Met mijn huidige auto (e23, 735iA) rijd ik op de snelweg ook 1 op 10 maar zogauw ik veel kortere stukken rijd verbruikt hij 1 op 8 a 9.
Verder vind ik het comfort van de e23 van een hoger niveau. De e28 stuurde weer wat strakker. Verder zit een e28 wat simpeler in elkaar waardoor je defecten vaak sneller en makkelijker kan oplossen. Wat prestaties betreft kan ik je niet veel vertellen want ik rij over het algemeen vrij rustig. Ik denk dat mijn e23 iets sneller op de 100 km/h zit maar een 525e is echt niet langzaam. Tot slot: de max snelheid van mijn e23 zit op 210km/h, die van de e28 zat op 195 km/h (beide afgelezen op de teller auf die deutsche autobahn).

gr wijnand :car:
Image
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3424
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: 732i vs 525e

Berichtdo 08 sep 2011, 18:31

Ik kan me aardig in Wijnand's reply vinden.
Aanvullend: een e23 is veel sterker en zwaarder gebouwd. Een e28 kan echt overal roesten.
Met name bij de achteras is het een beruchte en relatief dure plek.
De carrosserie van een e23 type 2 is echt heel sterk, het zijn hier vooral de deuren die snel roesten.

Qua comfort is een e23 echt superieur.
Een 525e is een m20 motor, met distririempje, een e23 heeft altijd een m30 blok met ketting.
Offline

undifined1

Master

  • Berichten: 870
  • Geregistreerd: vr 06 mei 2011, 10:26

Re: 732i vs 525e

Berichtdo 08 sep 2011, 19:35

voor een e28 altijd opletten op roest bij de veerpoten (dan zitten er boven onder motorkap bubbeltjes, en onder ook)

en waar ze bijna allemaal rot zijn: de dorpels. er zit daar een plekje, wat erg op een kriksteun lijkt, maar als je daar de brug/krik onder zet, druk je er zomaar doorheen.

en als dat gebeurt en verder niets wordt gerepeareerd, krijd je daar hele lelijke plekken, die moeilijk te maken zijn.


maar ik vraag me af, waarom niet eens naar een 524td kijken, of bent u niet zo van het dieselen?
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23606
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: 732i vs 525e

Berichtdo 08 sep 2011, 20:22

ten 1e welkom....en tja
ik zou zeggen een e23......meer comfort..betere rijeigenschappen...
maar aan de andere kant,een mooie e28 is zeldzaam en rijd super strak....
ik zou gewoon met allebij gaan rijden,en waar je gevoel t beste bij is,die kopen :Peace:
mvg graad
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

rouge

Nieuw

  • Berichten: 7
  • Geregistreerd: do 08 sep 2011, 10:27

Re: 732i vs 525e

Berichtdo 08 sep 2011, 22:02

Dank voor jullie reacties!

Het is inderdaad appels met peren vergelijken. De e23 spreekt me het meeste aan, ziet er goed uit, maar is ook wat ouder.

De e28 is net een opa mobiel. Ziet er geweldig uit qua kwaliteit, maar qua uitstraling kan ik dan beter zelf ook beter in een tweed pak gaan rondlopen ;-)

Maar er zitten bruikbare tips tussen! En het argument dat de e23 veel sterker is gebouwd spreekt me wel erg aan. Dat is toch het vlaggeschip van BMW....

Wat betreft de diesel, ook interessant, maar heb nog geen goede gevonden. Ik woon in Amsterdam en heb geen ruimte om te klussen (en kan het ook niet goed). Dus vandaar de zoektocht naar een harde en gave auto!

Tot nu toe bedankt! Meer argumenten zijn altijd welkom... Ik hou jullie op de hoogte.

ciao
Offline

Mike

Moderator

  • Berichten: 1840
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 19:04
  • Woonplaats: Amersfoort

Re: 732i vs 525e

Berichtdo 08 sep 2011, 22:47

De diesels worden nu voor teveel geld aangeboden, vind ik.

Ga voor die 732..!!
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: 732i vs 525e

Berichtvr 09 sep 2011, 00:00

oei oei, ik lees budget en geen ruimte om te klussen, ervaring komt vanzelf. Een eerste type heeft geen geharde kleppen, dus op gas zul je met een klepsmeersysteem moeten werken. 1e type meestal een 4 bak of 3traps aut, is al gezegd.
Auto wordt eerste auto, dus neem de grootste, hoe meer ruimte des te makkelijker.

Groeten Erik
Offline

e23eric

Professional

  • Berichten: 1094
  • Geregistreerd: zo 05 dec 2010, 23:58

Re: 732i vs 525e

Berichtvr 09 sep 2011, 09:53

Rouge,

Ik zag dat je in Amsterdam woont, ik ook en mijn auto gaat de verkoop in, omschreven in dit topic:

viewtopic.php?f=17&t=5729

Ik zou sowieso voor een e23 gaan, veel stijlvoller! Enne wel een type 2 dan, deze is uit 86.
Ik ken uiteraard je budget niet maar je mag altijd langskomen en een stukje rijden zonder verplichtingen. Dan voel je pas echt het verschil. Ook weer tussen een 80'er (type 1) en 86'er (type 2). Anders succes!

Groet Eric
Offline

rouge

Nieuw

  • Berichten: 7
  • Geregistreerd: do 08 sep 2011, 10:27

Re: 732i vs 525e

Berichtma 26 sep 2011, 15:04

Hoi,

even een update. Nadat ik in de mooie 735i van Eric had gereden was is helemaal verkocht en ben toen wat intensiever naar een e23 gaan zoeken.

Uiteindelijk heb ik afgelopen vrijdag een 728i uit '85 gekocht. Een korte zoektocht en een aantal proefritten deed me uiteindelijk belanden bij een oude dame (91!) die de auto verkocht. Haar man is vorig jaar overleden en ze vond hem nu wat te groot worden en wilde zelf niet meer rijden.

Auto is origineel nederlands, altijd dealeronderhouden. Heeft 177.000 km gelopen. Altijd in de garage gestaan. Nadelen zijn dat er redelijk veel kleine deukjes etc zitten door parkeren. Dat krijg je met die oudjes die in zo'n grote bak rijden ;-) En de bestuurders stoel heeft wat slijtage.

ciao
Rouge
Offline

jeffreypico

Master

  • Berichten: 800
  • Geregistreerd: di 28 sep 2010, 17:24
  • Woonplaats: Den haag

Re: 732i vs 525e

Berichtma 26 sep 2011, 15:19

Gefeliciteerd,

Maar dit doet me wel denken aan de reclame van volkswagen golf met dat oude mens hahahhahaha.

Maar dan nog veel rij plezier.
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: 732i vs 525e

Berichtma 26 sep 2011, 16:01

bestuurdersstoel slijtage, betekend veel km. dus de oudjes reden wat af :)

En als je deze e23 van 85 vergelijkt met een 525, dan heb je nu de beste keuze voor hart en hoofd gemaakt :)
Veel plezier, en ben benieuwd naar de foto's!

Groeten Erik
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23606
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: 732i vs 525e

Berichtma 26 sep 2011, 21:37

nou...mooie vondst hoor..liever wat deukjes en krasjes dan roest...ben benieuwd naar fotos :Peace:
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28

Keer terug naar Gespot

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 131 gasten