zerotolerance schreef:Even beetje off-topic, een turbo hoeft niet echt 10 minuten af te koelen. Ze gaan voornamelijk stuk door een gebrek aan smering. Zolang de motor loopt wordt de turbo gesmeert. Als je dus je auto na een stukje "blazen" direct uitzet wordt dan draait het turbowiel nog wel maar wordt er niet meer gesmeert. En das niet handig. Als je de laatste kilometer(s) normaal rijdt is er niets aan de hand. De turbo zal dan bij stilstand niet heel lang nadraaien namelijk.
Het is het hele blok wat tijd nodig heeft om af te koelen, dit type motorblok dus niet alleen de turbo word verschrikkelijk warm, bij het afzetten van het motorblok warmt hij nog wat op.
De olie in het blok word erg warm en die heeft wat tijd nodig om af te koelen en dat red je echt niet in een paar minuutjes
De laatste 10 min voordat je hem afzet moet je even wat rustiger aan doen bij dit type want de koeling rondom het blok is echt onvoldoende, de olie wordt gewoon erg heet en eigenlijk zou er een groot type olie koeler op moeten.
De isolatie rondom de turbo in de motor ruimte borrelt zelfs helemaal op als je hem erg warm uitzet.
Mijn motor ruimte isolatie ziet er namelijk al erg apart uit
En dit zijn alleen tips voor het rijden met zo een oud beestje uitgevoerd met een turbo, want de meeste zijn kapot gegaan door oververhitting.
Oke genoeg Off-Topic