Pagina 1 van 2
RVS uitlaat
Geplaatst:
do 14 jun 2012, 19:47
door zerotolerance
Nieuwe uitlaten voor een E23 worden steeds moeilijker verkrijgbaar en deze gaat heel lang mee!Lijkt mij een zeer nuttige investering. Onder mijn dagelijkse auto heb ik ook RVS vanaf de turbo en ik kan je verklappen dat dit NIET goedkoop is.
Re: RVS uitlaat
Geplaatst:
do 14 jun 2012, 21:56
door baur323
Helemaal eens.
Overigens heb ik door ebay in de gaten te houden en bij Automax te utrecht (die heeft heeelveeel liggen!!) uiteindelijk origineel BMW bij elkaar weten te sparen. Heerlijk eindelijk een stille auto.
Re: RVS uitlaat
Geplaatst:
vr 15 jun 2012, 07:10
door ErikAnton
Weet een adresje die een rvs uitlaatsysteem onder je auto legt, kost rond de 450
Re: RVS uitlaat
Geplaatst:
zo 17 jun 2012, 18:54
door Rene076
Welk adresje is dat dan?
Heb anders wel intresse namenlijk
Re: RVS uitlaat
Geplaatst:
zo 03 maart 2013, 20:45
door Jasper
Heeft er iemand concrete ervaring met een rvs uitlaat op een e23 (liefst 745i)?
Ik wil in de komende maanden een nieuwe uitlaat laten maken inclusief downpipe, en twijfel tussen 1x 3'' en 2x 2,5''. Wat belangrijk voor mij is dat de auto niet meer geluid gaat maken dan nu (ik mis overigens wel de vlamover, dus hij maakt al wel iets meer herrie dan een volledig originele. Ik ben benieuwd naar ervaringen!
Re: RVS uitlaat
Geplaatst:
zo 03 maart 2013, 20:46
door Jasper
Hmm ik zie nu dat dit wellicht niet helemaal de juiste plek is voor deze vraag, maar wilde geen nieuw topic aanmaken..
Re: RVS uitlaat
Geplaatst:
zo 03 maart 2013, 20:56
door Daniel
Jasper,
Als je de tijd hebt kan ik je 2 voorbeelden laten zien....
OEM
en 2" RVS
Re: RVS uitlaat
Geplaatst:
zo 03 maart 2013, 21:11
door Jasper
Hi Daniel,
Ik had gezien dat je op de Highline een volledig OEM nieuwe uitlaat hebt gemonteerd toch? En op de turbodiesel een 2" rvs?
Tuurlijk moeilijk zeggen omdat het een diesel is, maar maakt het in jouw beleving meer lawaai, 2" RVS tegenover OEM staal?
Re: RVS uitlaat
Geplaatst:
ma 04 maart 2013, 07:38
door Daniel
Met 730d wil ik je 'm niet vergelijken dit is trouwen een 2,5" systeem met 2 universele simons dempers.
Ik heb nog een 745i staan voor onderdelen en daar zit een 2" rvs systeem onder.
Re: RVS uitlaat
Geplaatst:
ma 04 maart 2013, 10:52
door RobertF
De originele BMW downpipe van een 745i is van RVS
Bovendien denk ik dat er verschil is in RVS. De aftermarket spruitstukken in RVS voor een Jaguar en Healey scheuren allemaal omdat ze niet tegen de hitte kunnen.
Re: RVS uitlaat
Geplaatst:
zo 10 maart 2013, 08:53
door beemer
Ik heb een Rvs uitlaatsysteem 3inch met 3 dempers. Deze is volledig gelast........ Sound is wel serieus aanwezig als het gas er op zet. Bij normaal rijden is het mooi aangenaam.
Re: RVS uitlaat
Geplaatst:
zo 10 maart 2013, 11:07
door Jasper
Bedankt heren allemaal voor de antwoorden. @Daniel, bedankt voor het aanbod, vervelend is alleen dat wij praktisch niet verder uit elkaar in Nederland hadden kunnen wonen
@Beemer, heb je ook een grotere downpipe en zo ja spoelt de turbo ook merkbaar vroeger op?
Re: RVS uitlaat
Geplaatst:
di 12 maart 2013, 19:31
door Jasper
Heb zojuist je filmpje gevonden met 3" uitlaat;
http://www.youtube.com/watch?v=j5zCmPtcjikVind vooral het lachje erbij en de opmerking "hier wordt je mee aangehouden" zorgwekkend
Re: RVS uitlaat
Geplaatst:
di 12 maart 2013, 22:41
door RobertF
Re: RVS uitlaat
Geplaatst:
wo 13 maart 2013, 10:05
door Jasper
Bedankt Robert! Het gaat mij echter juist om een downpipe met grotere diameter dan het origineel. De originele op mijn auto is nog prima.
Re: RVS uitlaat
Geplaatst:
wo 13 maart 2013, 11:18
door RobertF
@Jasper
Waarom wil je daarmee? heb je de potten dan ook groter?
Re: RVS uitlaat
Geplaatst:
wo 13 maart 2013, 11:28
door Jasper
Goeie vraag, ik zal wat toelichten.
Mijn uitlaat is bijna geheel aan vervanging toe. De downpipe is nog wel goed overigens. Omdat de 745i uitlaten duur zijn is een rvs uitlaat niet eens zoveel duurder meer. Als ik dan voor de rvs route ga dan wil ik er ook wat voordeel uit halen. Hij rijdt al goed, maar ik zou het fijn vinden als de turbo wat eerder opspoelt. Daarnaast lees ik regelmatig dat het uitlaatsysteem wat krap bemeten is. Daarom ben ik nu aan het inventariseren of het verstandig is een systeem met grotere doorvoercapaciteit te laten maken, en als we dan toch bezig zijn dan ook de downpipe
Ben me er ook wel van bewust dat het een beetje gerommel in de marge is, maar daar is het ook hobby voor nietwaar?
Re: RVS uitlaat
Geplaatst:
wo 13 maart 2013, 11:56
door RobertF
Ga je ermee driften of rij je ermee naar je werk?
Re: RVS uitlaat
Geplaatst:
wo 13 maart 2013, 12:57
door Jasper
Geen van beide. Het is hobby, dus het hoeft voor mij niet direct rendement te hebben.
Re: RVS uitlaat
Geplaatst:
wo 13 maart 2013, 20:09
door 728iA
zerotolerance anders een berichtje sturen. die is ook druk bezig met tuning toch
Re: RVS uitlaat
Geplaatst:
wo 13 maart 2013, 20:22
door RobertF
Dan zou ik het mooi origineel laten, je heb een hele mooie auto. Grotere diameter wordt ook meer lawaai en dat is zonde voor zo
Re: RVS uitlaat
Geplaatst:
wo 13 maart 2013, 22:01
door BM_Whale
Hoi Jasper,
Aan herrie heb je vlug te veel. Zodra je eens iets verder moet rijden. Vandaar dat ik het advies van RobertF wel begrijp.
Om je turbo wat sneller op te laten pakken heb je maar een heel klein beetje extra doorlaat nodig. Zodra je enige last op de motor hebt zal de turbo altijd vlug optoeren, alleen bij zeer lage last en laag toerental zul je het 'turbogat' voelen. Echter dan is er ook weinig uitlaatgasflow en is de uitlaat al een zeer lage weerstand achter de motor.
De dikkere uitlaat wordt vooral toegepast om het uitlaatgas van een opgevoerde motor af te voeren. Het extra vermogen is een directe maat voor de extra hoeveelheid uitlaatgas die door de uitlaat moet. Daar heb jij niet mee van doen.
Ik zou proberen om zo min mogelijk extra herrie te maken. Een iets grotere doorlaat heeft al snel een groot effect. Bedenk dat de stromingsweerstand oploopt met het kwadraat van de snelheid. (en dus met de vierde macht van de diameter). Een klein beetje meer doorlaat levert dus snel de winst die je zoekt. reken maar eens uit wat 10% op extra inwendige diameter doet op de stromingsweerstand ( 1,1 x 1,1 x 1,1 x 1,1 = 1,4641 (de factor waarmee de weerstand afneemt), ik zou tussen de 5% en 10% diameter toename kiezen, blijft je auto nog wel stil, maar heb je ook voelbaar effect van je wijziging). Voor een motor met 400 pk heeft het zin om de inwendige diameter met 20% toe te laten nemen.
De grote vis heb je daarmee snel gevangen.
Re: RVS uitlaat
Geplaatst:
do 14 maart 2013, 13:33
door Jasper
Hi bmwhale,
Bedankt voor je heldere verhaal, hier kan ik zeker wat mee. Voor de toekomst wil ik de mogelijkheid voor een chippie uit finland open houden, vandaar ook dat ik iets groter wil. Wat ik mij nog afvraag; origineel bestaat het systeem uit een dubbele pijp; dit hebben ze vast niet gedaan omdat ze nog zoveel buis hadden liggen...
Klopt mijn vermoeden dat ze dit doen omdat 2 'dunne' buizen stiller zijn dan 1 'dikke'? Met andere woorden houd ik een stiller systeem met 2 buizen tov 1 bij gelijke doorstroomcapaciteit?
Re: RVS uitlaat
Geplaatst:
do 14 maart 2013, 19:48
door BM_Whale
Kijk maar eens goed dan kun je zien dat de cilinders 1, 2 en 3 aan 1 buis zitten en de cilinders 4, 5 en 6 ook. Samen met de ontstekingsvolgorde zie je dan dat er steeds 1 uitlaatklep tegelijk open is. De twee andere cilinders zijn dan dicht. Het uitdrijven van uitlaatgas de uitlaat in wordt hierdoor nooit gehinderd door het gas wat uit een andere cilinder moet komen.
Of deze scheiding in de uitlaatdemper ook blijft bestaan, weet ik niet. Meestal wordt deze scheiding opgeheven na de eerste demper (als de gassnelheid veel gelijkmatiger is).
Na de eerste demper komt ook de vraag hoe hoog de buis in de bodem van de auto mag komen, en hoeveel grondspeling er over moet blijven. Twee buizen naast elkaar zijn duidelijk minder hoog als 1 dikke buis.
Re: RVS uitlaat
Geplaatst:
do 14 maart 2013, 20:55
door 728iA
scheiding bestaat niet tussen 123 en 456.