Het is nu ma 25 nov 2024, 01:29


Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Michiel

Professional Goud

  • Berichten: 5015
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 07:57

Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.

Berichtdo 15 okt 2009, 16:45

Vandaag weer druk geweest met de handgeschakelde 735i van 1985.
Klachten: slecht lopen / oppakken en onrustig toerental en ploffen in uitlaat.
Het gaat hier om een 735i met van origine een katalysator. Deze uitlaat was compleet leeg gehaald dus vervangen door een exemplaar zonder kat.
Nu na wat onderdelen te hebben vervangen heb ik een goed startende en rijdende 735 maar hij ploft in de uitlaat bij gas terug.
Wat is er vervangen / uitgewisseld:

Uitlaat vervangen door een katloos exemplaar lamdasonde compleet losgekoppeld
Bougies vervangen
LMM (van een 735iA bj. 1985) uitgewisseld met als gevolg slecht starten en afslaan.Wellicht verkeerd type?
Brandstof filter vernieuwd
Brandstof pomp
Klepspeling gecontroleerd, 1 cylinder stond iets te strak.
Compressie gemeten, alle cylinders ruim 11

Wie weet wat ik nog kan proberen?
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.

Berichtdo 15 okt 2009, 17:34

Als het een "werkskat" is zou ik een lambdasonde aansluiten, de motronic is er op gemaakt en verwacht dat signaal ook, rommelen in de uitlaat heb ik bij mijn e32 gehad met een defecte sonde.
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

Michiel

Professional Goud

  • Berichten: 5015
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 07:57

Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.

Berichtdo 15 okt 2009, 17:38

Thanks Jaap,
Haal ik morgen even een Sonde. Moet ik m in de uitlaat plaatsen of mag ik m er naast hangen?
Offline

Michiel

Professional Goud

  • Berichten: 5015
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 07:57

Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.

Berichtdo 15 okt 2009, 18:05

Net even de oude sonde er op gehangen.. leek of ie gelijk een stuk slechter liep.
Morgen even een ruil exemplaar opsnorren.
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.

Berichtdo 15 okt 2009, 18:53

Ploffen in de uitlaat is te rijk mengsel, of slecht afgestelde ontsteking. Daar de 735i een Motronic is kan je die niet wijzigen. Hang er eens een andere Motronic aan.
Freude am Fahren
Offline

Michiel

Professional Goud

  • Berichten: 5015
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 07:57

Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.

Berichtdo 15 okt 2009, 19:55

Zal ik morgen ook even doen.. Hoop niet dat er een of andere exotische motronic inzit.
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.

Berichtdo 15 okt 2009, 20:43

De kat met lambdasonde regelt je mengsel . Als er na de kat nog teveel co in het gas zit geeft de sonde een andere waarde naar de motronic en wordt het mengsel armer of de ontsteking vervroegd. Het is dus nodig om de sonde in de uitlaat te steken :D
Ook het wisselen van een motronic is een goede test voor het functioneren van alles. Je hebt waarschijnlijk nummer 0261200059 Zonder kat is de 0261200061 ingebouwd
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.

Berichtdo 15 okt 2009, 20:53

Je neemt er gewoon 1 van een normale 735i (061).
Freude am Fahren
Offline

Michiel

Professional Goud

  • Berichten: 5015
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 07:57

Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.

Berichtvr 16 okt 2009, 07:34

Ok. Top mannen. Biertje voor jullie op de volgende meeting :Peace:
Offline

Michiel

Professional Goud

  • Berichten: 5015
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 07:57

Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.

Berichtvr 16 okt 2009, 15:36

Vandaag weer verder gegaan.. Helaas zonder succes kan zelfs zeggen dat ie nog slechter loopt dan dat ie al deed.
De huidige computer (059) omgewisseld door een (061)
Motor liep niet mooi rond en sloeg af. Ploffen in uitlaat nog steeds aanwezig.
Toen maar een lamdasonde gehaald en die gemonteerd. Motor blijft niet meer lopen Staat te schommelen in het toerental. Heb de indruk dat ik vermogen mis en nog steeds ploffen.
Ik weet het nu ech niet meer :(
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.

Berichtvr 16 okt 2009, 16:45

Heb jij de sensors in het koppelingshuis gechecked? Beide moeten dezelfde weerstand hebben .
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.

Berichtvr 16 okt 2009, 17:25

De 059 is voor de kat versie, de 061 voor een kat loze.
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.

Berichtvr 16 okt 2009, 18:42

Motronic moet je wel altijd als set uitwisselen, dus de LHM en de ECU.

Bij de 061 hoort de LHM 027, dat moet dus wel kloppen. Piet heeft ooit eens zich de blubber gezocht bij Michiel R. zijn auto en uiteindelijk bleek het de combinatie van de 2 te zijn.
Freude am Fahren
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.

Berichtvr 16 okt 2009, 18:46

De 59 is voor de laag compressie motor, kun je die omwisselen voor de "normale" ecu?
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.

Berichtvr 16 okt 2009, 18:49

Die achteraf Euro2 gemaakt e23'ers hebben toch geen lage compressie motor ? Alleen de USA types zijn lage compressiemodellen (andere zuigers), of zit ik er nou naast ?
Freude am Fahren
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23606
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.

Berichtvr 16 okt 2009, 20:09

volgens mij heb je t corect cees ;)

alleen de 725 heeft een lage compressie toch :?:
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

Michiel

Professional Goud

  • Berichten: 5015
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 07:57

Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.

Berichtvr 16 okt 2009, 20:34

Geloof dat we maar even een meet moeten doen Cees ;)
Ik wordt er helemaal gek!!! van.
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23606
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.

Berichtvr 16 okt 2009, 20:37

lijkt me ook een goed idee michiel ;)
anders blijf je je gek zoeken :oops:
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.

Berichtvr 16 okt 2009, 21:06

graad schreef:volgens mij heb je t corect cees ;)

alleen de 725 heeft een lage compressie toch :?:


Nee, de 725 is een korteslag versie van de 728, maar de zuigers zijn exact hetzelfde.
De compressie wordt bepaald door de zuigers. En bij mijn weten hebben alleen de USA modellen en de turbo's lage compressiezuigers.
Freude am Fahren
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23606
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.

Berichtvr 16 okt 2009, 21:12

:clap: :clap: okee,duidelijk ;)

ikke met mn alpina b10 hoge compressie :mrgreen: :mrgreen:
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.

Berichtza 17 okt 2009, 07:18

Cees, de 185 pk versie is ook in Europa gevoerd. Zowel voor de 735i als de 535i. Er komen ook 535i uit zwitserland met 185 pk. Michel z'n auto heeft ook 185 pk op het kenteken. Het verschil zit hem in de zuigers, nokkenas, computer en het uitlaatspruitstuk.

De ECU met 059 is speciaal voor de kat versie. Ik weet alleen niet of de LMM's hetzelfde zijn.
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.

Berichtza 17 okt 2009, 09:57

Ok, das dus niet z'on orginele e23, die "Euro2" is gemaakt met een 1-weg katalysator, wat ze vaak in 0049 deden.
Dan wordt het nog een leuk klusje Chiel, die onderdelen zullen niet makkelijk verkrijgbaar zijn.
Freude am Fahren
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.

Berichtza 17 okt 2009, 10:20

De ECU doet vermoeden dat dit een standaard 185 pk versie is en niet een omgebouwde 218 pk.

Wat raad jij aan Cees? het is moeilijk zoeken met extra onderdelen.
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.

Berichtza 17 okt 2009, 11:05

Heb recentelijk een 3,2 USA versie uitgebouwd uit Piet zijn auto (ex-Gormy), die had een LHM eindigend op 016 (ipv 018), dus die was ook anders.
De lambdasonde zal een bepaalde weerstand geven welke varie
Freude am Fahren
Offline

Michiel

Professional Goud

  • Berichten: 5015
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 07:57

Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.

Berichtza 17 okt 2009, 20:26

Das lekker dan :(
Vandaag weer ff bezig gegaan.. Auto loopt helemaal niet meer. Alles maar weer terug in orginele config.
Heeft nog wel een paar keer gelopen maar zodra je het gaspedaal aanraakt valt het vermogen weg met als gevolge dat ie afslaat. Viel me op dat de LMM die er op zit een 027 is??????
Volgende

Keer terug naar Motorisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 104 gasten

cron