Het is nu zo 01 dec 2024, 06:01


Kopbouten

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht
Offline

mfzandman

Pro

  • Berichten: 142
  • Geregistreerd: do 19 feb 2009, 15:51
  • Woonplaats: Overijssel

Kopbouten

Berichtzo 01 maart 2009, 14:37

Afbeelding

Dit is een foto van een oude (links) kopbout en een nieuwe (rechts).
Als ik de nieuwe gebruik dan wordt mijn tuimlaaras niet goed vast gehouden door de te korte kraag. En zitten de tuimelaars niet goed boven de klep. Tenminste ik neem aan dat dat de bedoeling is.

Heeft iemand ideen hierover? Ik denk dat ik deze bouten niet gebruiken kan.

O ja, we hebben het over een 3,5ltr M30 van '83.

Ik hoor het wel.
Laatst bijgewerkt door mfzandman op di 03 maart 2009, 19:28, in totaal 2 keer bewerkt.
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23606
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Kopbouten

Berichtzo 01 maart 2009, 14:59

volgens mij zijn de linkse nieuw ;)
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

wouter

Nieuw

  • Berichten: 92
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 17:49
  • Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Kopbouten

Berichtma 02 maart 2009, 09:34

Graad soms kan je beter niet reageren ;)
Nur links fahren: toegestaan met een 7.
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23606
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Kopbouten

Berichtma 02 maart 2009, 09:43

:oops: :oops: :crybaby: je hebt gelijk
(ik denk alles wat blinkt is nieuw :smart: )
SORRY :crybaby:
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

Michiel

Professional Goud

  • Berichten: 5015
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 07:57

Re: Kopbouten

Berichtdi 03 maart 2009, 20:40

Graad Alpi, is net een jonge hond... je gooit iets weg en Alpi rent er achteraan :mrgreen:
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23606
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Kopbouten

Berichtdi 03 maart 2009, 20:41

:crybaby: :crybaby: :snooty:
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

mfzandman

Pro

  • Berichten: 142
  • Geregistreerd: do 19 feb 2009, 15:51
  • Woonplaats: Overijssel

Re: Kopbouten

Berichtdi 03 maart 2009, 20:44

Ehm....

Maar iemand iets over het onderwerp?? :cry:
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Kopbouten

Berichtdi 03 maart 2009, 20:48

Je kan allebei gebruiken, de assen van de tuimelaars zitten vast in de kop, en idd die hoge gaan wat moeilijker erin maar houden de kop net zo vast als die andere.
Freude am Fahren
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23606
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Kopbouten

Berichtdi 03 maart 2009, 20:49

dan zou ik de blinkende nemen :car:
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

mfzandman

Pro

  • Berichten: 142
  • Geregistreerd: do 19 feb 2009, 15:51
  • Woonplaats: Overijssel

Re: Kopbouten

Berichtdi 03 maart 2009, 21:27

He Cees bedankt!

Maar hoe zitten de assen dan vast??
Mijn kop is terug van het revisie bedrijf, maar de tuimelaarassen worden door de veerdruk van de tuimelaars naar links geduwd. Ik snap het niet goed.
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Kopbouten

Berichtdi 03 maart 2009, 21:45

De tuimelaarsasser zitten geborgd met ringetjes, na elke steun waar die in zit. Die worden niet op zijn plek gehouden door de kopbouten hoor.
Freude am Fahren
Offline

mfzandman

Pro

  • Berichten: 142
  • Geregistreerd: do 19 feb 2009, 15:51
  • Woonplaats: Overijssel

Re: Kopbouten

Berichtdi 03 maart 2009, 21:47

Ah oke dat wilde ik weten!! dank je wel!
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Kopbouten

Berichtdi 03 maart 2009, 21:50

Hier op de afbeelding zie je die ringetjes (nummer 12)

Afbeelding
Freude am Fahren
Offline

Bartlap

Nieuw

  • Berichten: 41
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 20:44

Re: Kopbouten

Berichtdi 03 maart 2009, 22:24

Als ik het nog herinner van Tom745 zijn auto, zitten er in de as uitsparingen waar de bout in valt, misschien de as iets draaien door de "druk stukken" iets losser te draaien en zo ruimte te krijgen dat ze er wat makkelijker invallen en de as gelijk borgen. Niet vergeten als al de bouten er in zitten deze weer aan te draaien.

De uitsparingen zijn er niet in gemaakt om de assen op hun plek te houden, toeval, gaten in het blok worden op de die plekken geboord waar het meeste metaal zit, als daar dan een as langs loopt hoeft dat geen probleem te zijn

Zou het niet met geweld doen omdat de kop maar door 2 centreer busjes op zijn plek gehouden wordt.
Nog een belangrijke, zorg dat de bout gaten helemaal leeg en schoon zijn!!

Verder zou ik voor de zekerheid meten hoe diep de uitsparing is war de verdikking van de bout is!!


Bart
Laatst bijgewerkt door Bartlap op di 03 maart 2009, 22:30, in totaal 1 keer bewerkt.
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Kopbouten

Berichtdi 03 maart 2009, 22:29

Klopt Bart, ik blaas altijd even de olie uit de boutgaten. Anders duw je met de bouten de olie in, die vervolgens genoeg kracht heeft om je onderblok te doen scheuren :shock:

En er zitten idd wat rechte kanten in de tuimelaarassen.
Freude am Fahren
Offline

Bartlap

Nieuw

  • Berichten: 41
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 20:44

Re: Kopbouten

Berichtdi 03 maart 2009, 22:31

CeesBMW schreef:Klopt Bart, ik blaas altijd even de olie uit de boutgaten. Anders duw je met de bouten de olie in, die vervolgens genoeg kracht heeft om je onderblok te doen scheuren :shock:



Ja Cees ik denk als je de bout snel aandraait, en de olie samenperst er wel een duizend bar op komt te staan.

Bart
Offline

mfzandman

Pro

  • Berichten: 142
  • Geregistreerd: do 19 feb 2009, 15:51
  • Woonplaats: Overijssel

Re: Kopbouten

Berichtdi 03 maart 2009, 23:57

Bartlap schreef:Als ik het nog herinner van Tom745 zijn auto, zitten er in de as uitsparingen waar de bout in valt, misschien de as iets draaien door de "druk stukken" iets losser te draaien en zo ruimte te krijgen dat ze er wat makkelijker invallen en de as gelijk borgen. Niet vergeten als al de bouten er in zitten deze weer aan te draaien.

Bart


Wat versta je onder drukstukken?
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Kopbouten

Berichtwo 04 maart 2009, 00:19

Een soort "hapje" uit de as.
Freude am Fahren

hein

Re: Kopbouten

Berichtwo 04 maart 2009, 12:04

Wat denken jullie van het voorkomen dat die assen verdraaien terwijl ie loopt? Het is toch een borging tegen draaien van die assen.
En als je denkt aan smering van het geheel moeten de gaatjes in de assen precies op de goede plek zitten. Volgens mij wordt via de kop olie in die holle assen gepompt en moet die via de tuimelaars eruit en zodoende de tuimelaars ook smeren. De assen zijn aan de uiteinden niet zomaar dichtgemaakt. enneh wie heeft het over toeval?
Trouwens Graad, van jou adresje heb ik inmiddels al twee koppen gehad.
Allebei met een scheurtje, bleek bij het schoonmaken. Vanaaf maar weer ff voor de derde kop. Je kan het treffen. grrrr :angry:
Hein.
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23606
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Kopbouten

Berichtwo 04 maart 2009, 12:30

:angry: dan heb jij meer geduld,dan ik :angry: (ik denk bij de 2e keer ,dat ie via de
VOORRUIT naar binnen ging :devilish: )
kijkt ie ze dan niet goed na :veryangry: :veryangry: :grrrr:
(als je al je tijd en benzine gaat rekenen,word t nog een dure
hobby :shout: )
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28

hein

Re: Kopbouten

Berichtwo 04 maart 2009, 12:35

Goed idee Graad, Maak jij dan een foto dat ik gooi?
Een door de voordeur en een door zijn voorruit dan naar?
Ennh duur is het inmiddels al ontieglijk geworde. Maar ja het zij zo.
Hein

Keer terug naar Motorisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten

cron