Het is nu ma 25 nov 2024, 01:49


zwarte bougie???

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Herman

Master

  • Berichten: 677
  • Geregistreerd: zo 20 sep 2009, 14:45
  • Woonplaats: Helmond

zwarte bougie???

Berichtma 02 aug 2010, 10:02

Ik had pas de bougies vervangen, kleppen gesteld en de motor liep veel beter dan ik gewend was de laatste tijd nadat ik de kop zelf had vervangen vanwegen een lekke kleppakking tussen cilinder 5 en 6.
Nu is het zo dat de auto vaak op 5 cilinders loopt. Bougie 4 heeft allemaal zwarte aanslag.

In eerste instantie had ik 1 graad koudere bougies erin gedaan omdat ik op LPG rijdt.
Setje normale NGK's gehaald.
Die erin gedaan en het reed weer beter, maar nog niet zoals voorheen, dus ik bang voor lekke koppakking. (eigen vervenging, dus je weet het nooit)
en weer zwarte bougie.

Gisteren heb ik de bougie weer gecontroleerd en de kleppen van die cilinder bijgesteld.
ook luchtfilter vervangen.
Rijdt weer beter, maar nog niet zo optimaal, zoals vorige maand.
Toen zat ik echt te genieten van een stille en krachtige motor.

Weet iemand waar ik op moet letten?
Is een 3.0 liter M30 met carburateur.

[edit] ik heb net deze pagina gevonden: http://www.sabientje.be/vmax/DHZ/Bougies.htm


En helaas.. hij begint olie te drinken.
(zal aan de leeftijd liggen, want hij is van '78 met nof de originele zuigers en waarschijnlijk ook de zuigerveren)

Hij is bijna toe aan de grote beurt.
Zou ik een keer wat zooi in de motor moeten gooien om de boel te flushen?
Nu rijdt hij op Krone olie (15W40) bijgevuld met die goodkope zooi van de action.
(Waarschijnlijk inmiddels het grootste deel is action zooi met die hoeveelheid bijvullen van mij)
BMW 528 E12 beige uit 1977 (verkocht)
BMW 735iA E23 Polaris grijs uit 1984 (verkocht)
Corsa Diesel 1998, blauw metallic met rembekrachtiging en asbak (bijna weg)
(Meer opties zitten er niet op)

Nu Lupo 1.2 TDi 3L 2000, grijs metallic
Offline

peter728i

Nieuw

  • Berichten: 78
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 07:20
  • Woonplaats: Kollum

Re: zwarte bougie???

Berichtma 02 aug 2010, 19:28

Heb je de bougie kabel al eens doorgemeten misschien is die wel stuk zodat hij af en toe niet of te weinig vonkt.

Olie verbruik is niet erg, zolang je maar niet netzo als mijn vorige 2.8 e23 bij elke tankbeurt
ook olie bij moet vullen, 1 op 600km.:oops:

een verbruik van 1 op 2500 zou ik persoonlijk niet storend vinden.


groetjes peter
BMW-e32 1986 735i
BMW-E28 1982 520i
Honda CBR 1100 XX 1999
Yamaha XJ 750 1983
Ciroen berlingo 2001 2.0 hdi
Renault master 2005 3.0 hdi 6-bak
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: zwarte bougie???

Berichtma 02 aug 2010, 21:10

Dit is het type met de 4A1 carburateur niet? Ik zou dan eens checken of hij wel synchroon staat.
Offline

Herman

Master

  • Berichten: 677
  • Geregistreerd: zo 20 sep 2009, 14:45
  • Woonplaats: Helmond

Re: zwarte bougie???

Berichtwo 04 aug 2010, 11:07

RobertF schreef:Dit is het type met de 4A1 carburateur niet? Ik zou dan eens checken of hij wel synchroon staat.


synchroon staan?
Wat is dat?

Ik heb de kabel nog niet doorgemeten, maar die is slechts 2 jaar oud of zo.
En die deed het eerst een maand goed nadat ik de bougies had vervangen.

Op dit moment rijdt het weer redelijk.
Waarschijnlijk vandaag of morgen weer even de bougie eruit om te controleren.
En als nodig, maak ik hem dan maar weer schoon.

Ik vind het toch vreemd dat er maar 1 misgaat.

Iemand in de buurt met een compressietester?

Ik ben wel eens benieuwd naar de status van mijn cilinders.

Ik was me eerst al bang aan het maken voor een lekke koppakking of een verbrande klep.
Daar heb ik dus echt geen zin in.
BMW 528 E12 beige uit 1977 (verkocht)
BMW 735iA E23 Polaris grijs uit 1984 (verkocht)
Corsa Diesel 1998, blauw metallic met rembekrachtiging en asbak (bijna weg)
(Meer opties zitten er niet op)

Nu Lupo 1.2 TDi 3L 2000, grijs metallic
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: zwarte bougie???

Berichtwo 04 aug 2010, 14:01

Als je een 4A1 carburateur hebt dan werkt die als 2 carburateurs, de voorste 3 cilinders en de achterste 3 cilinders krijgen apart benzine. Nu moet dit gelijk staan, synchroon) zo niet dan loopt het als een hoddel. Er zit daarvoor 2 stelschroefjes en in het uitlaatspruitstuk zitten 2 boutjes, die je eruit kunt draaien en een CO-meter in kunt zetten. Zo kun je de voorste 3 en de achterste 3 cilinders evenveel benzine gegeven dus gelijk CO.
Offline

Herman

Master

  • Berichten: 677
  • Geregistreerd: zo 20 sep 2009, 14:45
  • Woonplaats: Helmond

Re: zwarte bougie???

Berichtvr 06 aug 2010, 10:21

RobertF schreef:Als je een 4A1 carburateur hebt dan werkt die als 2 carburateurs, de voorste 3 cilinders en de achterste 3 cilinders krijgen apart benzine. Nu moet dit gelijk staan, synchroon) zo niet dan loopt het als een hoddel. Er zit daarvoor 2 stelschroefjes en in het uitlaatspruitstuk zitten 2 boutjes, die je eruit kunt draaien en een CO-meter in kunt zetten. Zo kun je de voorste 3 en de achterste 3 cilinders evenveel benzine gegeven dus gelijk CO.


klinkt leuk, maar het is slechts 1 cilinder die het probleem heeft.
Dan zou me lijken dat het om 3 cilinders gaat.

Ik zal eens moeten zoeken naar iemand in de buurt die een compressietest kan doen.
op die manier kan ik zien of de kleppen verbrand zijn.

Het is sowieso mooi om eens te zien in welke staat de motor is.
Die is ook niet meer de jongste.
Offline

Herman

Master

  • Berichten: 677
  • Geregistreerd: zo 20 sep 2009, 14:45
  • Woonplaats: Helmond

Re: zwarte bougie???

Berichtza 07 aug 2010, 10:07

ik denk dat ik vandaag weer een stukje van de puzzel heb gevonden.
Pas bij kleppen stellen vond ik wat restjes rubber en een metalen veertje bij de kleppen.
toevalligerwijs was dat bij de zwarte bougie....

zou er iets mis kunnen zijn gegaan met de revisie van de kop?
de rubbers zijn wel vervangen van alle kleppen.
ik kan net niet goed zien door de veren heen of er een rubber mist.

Is het mogelijk om een klep opnieuw van een rubber te vervangen langs de bovenkant?
dat scheelt weer een koppakking en kopbouten ter waarde van VEEEEEEEEL meer dan dat rubbertje kost.

De kop is een paar jaar geleden gereviseerd door een vriend van me (doet het voor zijn werk) en heeft daarna een tijd op de plank gelegen.

Garantie bij het revisiebedrijf hoef ik dan ook niet te vragen.
Ik hoop gewoon op een redelijk simpele oplossing.

Kleppen zijn opnieuw gesteld, maar ik denk dat de bougie zwart zal blijven als de klep kapot is.
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: zwarte bougie???

Berichtza 07 aug 2010, 14:04

Je kunt mbv een speciaal stukje gereedschap, dat in het bougiegat wordt gedraaid de klep omhoog houden en dan dmv de klepverendrukker de veer losnemen en zo het hoedje wisselen. Er zijn ook schroefbussen met een compressoraansluiting om dmv druk het hele spul omhoog te houden.



Image
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: zwarte bougie???

Berichtza 07 aug 2010, 17:10

Zorg wel dat die cilinder in BDP staat en het vliegwiel geblokkeerd is.
Offline

Herman

Master

  • Berichten: 677
  • Geregistreerd: zo 20 sep 2009, 14:45
  • Woonplaats: Helmond

Re: zwarte bougie???

Berichtma 09 aug 2010, 15:07

vliegwiel geblokkeerd?
Als de auto in P staat (het is een automaat) blijft dan niet de boel stil staan zo lang je van het contact afblijft?
Waarom blokkeren?
Timing zal toch niets uitmaken?

Ik kreeg al een advies om inderdaad die cilinder in BDP te zetten en eventueel zelf een verenklem te maken met een paar boutjes/draadeinden en vooral op te letten waar die spietjes naartoe springen. ;-)

Ik kan me voorstellen dat het makkelijker is met de kop eraf, maar ja.... om een paar dubbeltjes rubber te repareren en dan tientallen euro's aan pakkingen etc te moeten betalen wil ik nog steeds zien te voorkomen.
Dat kan nog steeds als de klep losschiet.


Wat ik zelf in gedachten heb als werkwijze is inderdaad zieken naar BDP voor de cilinder.
dan de tuimelaar losmaken (als dat gaat) en opschuiven zodat ik ruimte heb om te werken.
"verenklem" maken en gebruiken om de veer los te halen.
Evt. handoek over de kop heen leggen, zodat de spietjes niet ver weg kunnen schieten.
hoesje op de klepsteel doen wat bij het kleprubber zit
(had ik nog over van mijn koppakkingset van W&N)
en dan weer in elkaar zetten.

Gelukkig heb ik nog de oude kop liggen, zodat ik iets heb om op te oefenen en te kijken hoe het zou moeten werken.

Als ik het netjes doe, zijn er mensen die interesse hebben in een fotoshoot?
Is dacht ik ook voor de E23 motoren van toepassing, al zal dit verrekte weinig voorkomen, naar mijn gevoel.
Degene die de kop destijds had gereviseerd zei dat dit de eerste keer nbij hem was dat een kleprubber is losgegaan.
In mijn geval dus geheel kapot gegaan.

Keer terug naar Motorisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 96 gasten

cron