Het is nu do 28 nov 2024, 21:39


slecht stationair draaien, oorzaak??

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

slecht stationair draaien, oorzaak??

Berichtvr 24 jun 2011, 08:30

Mijn 732i van 83 loopt hikkend stationair en valt net wel of net niet dood zeg maar. Dit
is op benzine, op gas loopt hij goed(lmm wordt dan door een systeem voor de helft in open positie gehouden).
Als ik het gaspedaal intrap komt hij mooi op toeren.
Houd ik mijn vinger tegen de lmm om de klep ietsjes geforceerd open te houden, loopt die mooi stationair.

Is nu de lmm defect of hetgene wat hem aanstuurt? En wat stuurt hem dan aan......

ps helaas kwam ik pas achter het handmatig bedienen van de lmm na het volgende gedaan te hebben....
bougies vernieuwd
drukmeter op injectorbar geplaatst, 3 bar.
1 voor 1 de stekkers van de injectoren er af gehad.
10 liter brandstof bij getankt :)

Groeten Erik
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: slecht stationair draaien, oorzaak??

Berichtvr 24 jun 2011, 08:35

Lijkt wel op een defecte LHM. Wat doet hij op benzine als je de stekker van de LHM loshaalt?
Offline

weinsberg

Nieuw

  • Berichten: 89
  • Geregistreerd: zo 20 feb 2011, 15:28
  • Woonplaats: Gelderland

Re: slecht stationair draaien, oorzaak??

Berichtvr 24 jun 2011, 09:57

ErikAnton schreef:Mijn 732i van 83 loopt hikkend stationair en valt net wel of net niet dood zeg maar. Dit
is op benzine, op gas loopt hij goed(lmm wordt dan door een systeem voor de helft in open positie gehouden).
Als ik het gaspedaal intrap komt hij mooi op toeren.
Houd ik mijn vinger tegen de lmm om de klep ietsjes geforceerd open te houden, loopt die mooi stationair.

Is nu de lmm defect of hetgene wat hem aanstuurt? En wat stuurt hem dan aan......

ps helaas kwam ik pas achter het handmatig bedienen van de lmm na het volgende gedaan te hebben....
bougies vernieuwd
drukmeter op injectorbar geplaatst, 3 bar.
1 voor 1 de stekkers van de injectoren er af gehad.
10 liter brandstof bij getankt :)

Groeten Erik


Erik

Wat je doet als je de LHM iets open drukt is het mengsel verijken. Dit hoort vanzelf te gaan mits er genoeg lucht word aangezogen, de klep soepel beweegt en de afstelling in orde is. Wellicht is een van deze zaken de oorzaak van het probleem. Er kan valse lucht zijn door lekkende of los gesloten vacuum slangen, de klep kan krom zijn geslagen door backfire of niet makkelijk genoeg openen. Als je de klep met de hand bediend, voel je dan een weerstand? En dan bedoel ik een slepende weerstand en niet de relatief lichte weerstand van de veer welke ervoor zorgt dat hij niet open blijft staan. De klep moet geheel vrij kunnen bewegen om zijn werk goed te doen. Vaak is de klep uit het lood geslagen waardoor hij aanloopt en zijn werk niet goed kan doen. Vooral stationair gaat er weinig lucht doorheen en word de klep niet genoeg of te veel geopend als hij aanloopt. De LHM geeft aan de computer door hoeveel lucht er naar de motor gaat en deze past dan de brandstof inspuiting hierop aan.

gr Albert
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: slecht stationair draaien, oorzaak??

Berichtvr 24 jun 2011, 11:27

zerotolerance schreef:Lijkt wel op een defecte LHM. Wat doet hij op benzine als je de stekker van de LHM loshaalt?


dan valt hij geheel dood.
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: slecht stationair draaien, oorzaak??

Berichtvr 24 jun 2011, 11:33

weinsberg schreef:
ErikAnton schreef:Mijn 732i van 83 loopt hikkend stationair en valt net wel of net niet dood zeg maar. Dit
is op benzine, op gas loopt hij goed(lmm wordt dan door een systeem voor de helft in open positie gehouden).
Als ik het gaspedaal intrap komt hij mooi op toeren.
Houd ik mijn vinger tegen de lmm om de klep ietsjes geforceerd open te houden, loopt die mooi stationair.

Is nu de lmm defect of hetgene wat hem aanstuurt? En wat stuurt hem dan aan......

ps helaas kwam ik pas achter het handmatig bedienen van de lmm na het volgende gedaan te hebben....
bougies vernieuwd
drukmeter op injectorbar geplaatst, 3 bar.
1 voor 1 de stekkers van de injectoren er af gehad.
10 liter brandstof bij getankt :)

Groeten Erik


Erik

Wat je doet als je de LHM iets open drukt is het mengsel verijken. Dit hoort vanzelf te gaan mits er genoeg lucht word aangezogen, de klep soepel beweegt en de afstelling in orde is. Wellicht is een van deze zaken de oorzaak van het probleem. Er kan valse lucht zijn door lekkende of los gesloten vacuum slangen, de klep kan krom zijn geslagen door backfire of niet makkelijk genoeg openen. Als je de klep met de hand bediend, voel je dan een weerstand? En dan bedoel ik een slepende weerstand en niet de relatief lichte weerstand van de veer welke ervoor zorgt dat hij niet open blijft staan. De klep moet geheel vrij kunnen bewegen om zijn werk goed te doen. Vaak is de klep uit het lood geslagen waardoor hij aanloopt en zijn werk niet goed kan doen. Vooral stationair gaat er weinig lucht doorheen en word de klep niet genoeg of te veel geopend als hij aanloopt. De LHM geeft aan de computer door hoeveel lucht er naar de motor gaat en deze past dan de brandstof inspuiting hierop aan.

gr Albert


de klep beweegt soepel, geen slepende weerstand, ook geen back fire gehad.
geen lekkende vacuumslangen of inlaat pakkingen, alles is besprenkeld met remmenreiniger. als ik een lek maak, dan loopt hij op lpg ook
beroerd.

uit jouw verhaal blijkt het dus dat of

de lmm toch defect is doordat hij wel lucht doorlaat maar tegen de computer teveel doorgeeft, dus een brandstof overdosis. of

het is de afstelling van de lmm die niet goed werkt.

dus is het de lmm?????
Offline

weinsberg

Nieuw

  • Berichten: 89
  • Geregistreerd: zo 20 feb 2011, 15:28
  • Woonplaats: Gelderland

Re: slecht stationair draaien, oorzaak??

Berichtvr 24 jun 2011, 12:39

Het zou aan de LHM ( lucht hoeveelheid meter ) kunnen liggen. Alleen is het dan vreemd dat de motor beter draait als je deze met de hand bediend. Hieruit blijkt dat het signaal wat hij door geeft wel in orde zou kunnen zijn. Is het van het ene op het andere moment ontstaan, of ij het er langzaam in geslopen? Het kan ook zo zijn dat de kleppen gesteld moeten worden, als deze strak genoeg staan kan het ook dit soort problemen opleveren. Als het van het ene op het andere moment is ontstaan duidt dit er mogelijk op dat er iets defect is gegaan als het langzaam onstaat kan dit verschilende oorzaken hebben welke met slijtage te maken hebben.
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: slecht stationair draaien, oorzaak??

Berichtvr 24 jun 2011, 14:15

het was ineens na een dag gereden te hebben, ik start altijd op benzine dus bij starten deed ie moeilijk.
is niet erg, beetje gas erop en over schakelen naar gas.
Maar aangezien mijn lhm( ik noem hem altijd lmm luchtmassameter) een bijzonder ding is met een ketting welke hem open stuurt
bij over schakelen naar gas wil ik die pas vervangen als het daar zeker aan ligt.... Maar als iedereen daar aan denkt, ga ik dat dit weekend maar is regelen :)

Kan het ook aan de sensor liggen op het blok voor de luchtinlaat, dus het gedeelte na de lmm?

kleppen zijn pas gesteld, dat check ik als laatste redmiddel....

Keer terug naar Motorisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten

cron