Het is nu ma 25 nov 2024, 01:48


Vragen rondom in en uitbouw v bak

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3424
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Vragen rondom in en uitbouw v bak

Berichtza 04 mei 2013, 21:08

Omdat mijn eigen 735iA de laatste tijd zeer matig start vandaag maar eens een paar vervangende onderdelen bij elkaar gescharreld.
Zeer waarschijnlijk zijn van mijn starterkrans een stuk of wat tandjes in de loop der tijd verdwenen, en dus staat soms de startmotor in het niets te draaien.
Dus; vandaag een starterkrans m
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak

Berichtza 04 mei 2013, 22:30

De koppelomvormer haal je op het laatste moment eraf, bij montage moet ie juist weer eerst goed in de bak geklikt worden (3x klikken).
Kantel eerst de bak en blok naar voren, dan kan je tussen het schutbord de bovenste 2 bouten losmaken. daarna de bak naar achter laten hangen en dan de rest van de bouten losmaken. De 2 grootste (sleutel 17) als laatste !
Controleer altijd de frictieplaten alvorens je de bak weer terug plaatst, anders kan je de klus binnenkort nogmaals doen.

De bouten van de starterkrans/vliegwiel zitten vast met loctite, bij het terugplaatsen weer een druppeltje geven.

Succes
Freude am Fahren
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3424
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak

Berichtzo 05 mei 2013, 08:17

Waarom is deze volgorde? Ik leer graag wat.
Je opmerking omtrent de frictie platen kan ik niet helemaal plaatsen.
Als de bak verder ok is hoeft hij toch niet open?
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak

Berichtzo 05 mei 2013, 10:48

Omdat de rand van de koppelomvormer de oliepomp aandrijft, er zitten 2 uitsparingen voor. Als je de koppelomvormer niet goed in de bak zet en dan het geheel monteerd, of je laat de koppelomvormer zitten, dan heb je kans dat de uitsparingen niet in de oliepomp zitten. Bij de eerste start zal ie erover heen slaan en de oliepomp slopen. Resultaat is dat de bak niets meer doet (geen oliedruk) Kan je opnieuw beginnen.

Je zei dat er een geluid uit de bak kwam, lijkt me dan logisch om de A en B clutch in ieder geval te inspecteren. Vooral de drukveer van de A-clutch is dan een verdachte. De platen zullen wel goed zijn daar ie goed schakeld.
Freude am Fahren
Offline

Daniel

Master

  • Berichten: 883
  • Geregistreerd: di 27 jul 2010, 17:30

Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak

Berichtzo 05 mei 2013, 12:36

baur323 schreef:- Met hoeveel NM moeten die bouten trouwens weer vast?


100nm
///M57

E23 verkocht
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3424
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak

Berichtzo 05 mei 2013, 17:26

Dank allen. Keep u posted
Offline

Daytonawim

Die hard

  • Berichten: 327
  • Geregistreerd: zo 08 jan 2012, 11:40

Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak

Berichtzo 05 mei 2013, 20:26

De koppelomvormer moet ongeveer 5 mm dieper staannals de rand van het belhouse.

A clutch demonteren is opzich een eitje, wel heb je dan een nieuwe pakking van je oliepomphuis nodig.
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak

Berichtzo 05 mei 2013, 20:53

Maak daar maar 1,5 cm van. Hij moet drie duidelijke klikken erin vallen. De starterkrans zit al helemaal buiten het onderblok, zo ver valt ie dus zeker naar binnen.
Freude am Fahren
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3424
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak

Berichtzo 05 mei 2013, 21:05

Vult de koppel omvormer zich zelf via de as?
Uiteraard wil ik zoveel mogelijk oude olie er uit hebben.
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak

Berichtzo 05 mei 2013, 21:47

Ja, leg de koppelomvormer met de opening naar beneden in een bak en zet die in de zon. De nieuwe olie komt er vanzelf in. En wil je niet elk bericht 3x plaatsen, ik blijf verwijderen :evil:
Freude am Fahren
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3424
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak

Berichtzo 05 mei 2013, 22:01

Strange. Daar zie ik niks van. Mss vanwege mobiel?
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23606
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak

Berichtma 06 mei 2013, 08:50

ja heb ik ook last van ite....als ik op bevestig druk,plaats die m 3x....
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3424
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak

Berichtdo 09 mei 2013, 21:55

Zo, vanmiddag begonnen met de bak uit te bouwen. Toch nog een heel klusje omdat er wel veel los moet, maar het is gelukt ze ligt er naast.
Bak ziet er keurig uit, geen lekkages dus dat stemt weer vrolijk. Ik kies ervoor om toch de Aclutch maar te vervangen, al het werk moet natuurlijk niet voor niks.
Omdat ik vermoed dat mijn koppelomvormer zijn beste tijd heeft gehad even een vraag:
Zijn alle koppelomvormers van de e23's het zelfde?
Ik zie in de ETK een aantal verschillende codes: P1, R2 enzovoort.
Zit daar groot verschil in?
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak

Berichtdo 09 mei 2013, 22:27

Er zijn 2 modellen koppelomvormer. De kleine en de grote. hangt van de bellhousing af, ik weet dat de grote vaak gebruikt werd op de 735i en 745i (EH). Als de maten hetzelfde zijn kan je ze gewoon door elkaar gebruiken.
Freude am Fahren
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3424
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak

Berichtvr 10 mei 2013, 09:37

Ok, Ik heb idd 2 verschillende groottes gezien. Ik heb ze ook allebei hier liggen om zeker te zijn dat ik de goede kan inbouwen.
Op andere fora valt te lezen dat de core (de interne opbouw/ weerstand in dom nederlands) bij bijvoorbeeld een e28 wel 3 versies kent.
Alle kov zijn dan wel even groot
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3424
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak

Berichtzo 02 jun 2013, 17:49

Hmm.
Ik vrees dat ik iets niet goed heb gedaan of er is w
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak

Berichtzo 02 jun 2013, 18:12

Had je wel eerst de koppelomvormer in z'n bellhousing gedaan alvorens je hem terug plaatste ? Anders steek je die keerring zo kapot.
Freude am Fahren
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3424
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak

Berichtzo 02 jun 2013, 18:54

Yup, 3x klikken. Maar ben toch bang dat deze alsnog stuk is gegaan.
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak

Berichtzo 02 jun 2013, 19:15

een ervaring rijker en een illusie armer ,dit is werk voor een automaten specialist :P er zit dan ook gelijk garantie op :lol: ;)
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3424
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak

Berichtzo 02 jun 2013, 19:21

Nou nee hoor. zo moeilijk is het niet.
Waarschijnlijk een dom verder vervolg op een never ending story.
Ik heb alleen geen zin om het weer te moeten doen. Ik heb maar een bandenbrug en die kan niet zo hoog.
Aan de andere kant, ik heb inmiddels een dikke ton met dit apparaat rond gereden en dan vallen de kosten nog een beetje mee.
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak

Berichtzo 02 jun 2013, 20:15

Is idd zelf prima te doen, alleen is het een hoop werk, vies en zwaar. Heb vandeweek lopen stoeien met een handbak waarvan de drukgroep en de koppeling moest worden vervangen. Was om 11:00 begonnen en om 17:00 was ie er nog niet af ! Allemaal dolle torxen, om gek van te worden. De volgende dag alles op het gemak af gemaakt, maar al met al toch zeker een 11 uur werk.
Freude am Fahren
Offline

Daytonawim

Die hard

  • Berichten: 327
  • Geregistreerd: zo 08 jan 2012, 11:40

Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak

Berichtzo 02 jun 2013, 22:00

Heb je ook de A clutch vervangen nu ?

Lekt ie soms op de as waar ie de oliepomp uitkomt ? ( nummer7)

http://bmwfans.info/parts/catalog/E28/Sedan/Europe/M535i-M30/LHD/A/browse/automatic_transmission/zf_4hp22_24_housing_parts_lubric_system/
Laatst bijgewerkt door Daytonawim op zo 02 jun 2013, 22:11, in totaal 1 keer bewerkt.
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak

Berichtzo 02 jun 2013, 22:11

Bij die as zit een keerring, en 2 seals. De ATF olie komt dan bij het roostertje eronder uit zetten.

De A-clutch heb ik al vervangen.
Freude am Fahren
Offline

Daytonawim

Die hard

  • Berichten: 327
  • Geregistreerd: zo 08 jan 2012, 11:40

Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak

Berichtzo 02 jun 2013, 22:16

Tja, hoe dan ook je zal de boel er weer onder weg moeten halen :crybaby: :crybaby:

Nummer 4 in de link had je niet vervangen waarschijnlijk?, dat zijn meen ik de boosdoeners voor een versleten A clutch.

http://bmwfans.info/parts/catalog/E28/Sedan/Europe/M535i-M30/LHD/A/browse/automatic_transmission/zf_4hp22_24_drive_clutch_a/
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak

Berichtzo 02 jun 2013, 23:18

De oude A-clutch was niet versleten maar een stuk dunner dan nieuw. Nr 4 zijn idd de seals, de oude zijn van metaal, de nieuwe van kunststof. Als die lekken blijft er druk op de A-clutch waardoor bij verhoogd stationair deze wegslijt. Dat was bij baur323 zijn bak niet het geval. En die seals zijn nimmer de oorzaak van een lekkende bak, dat is puur de keerring.
Freude am Fahren
Volgende

Keer terug naar Motorisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 94 gasten

cron