Het is nu ma 25 nov 2024, 00:48


Onderhoudsdag

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Jasper

Die hard

  • Berichten: 397
  • Geregistreerd: za 28 jul 2012, 17:47

Onderhoudsdag

Berichtza 29 jun 2013, 11:27

Zo, kost wat maar dan heb je ook wat. Heb de afgelopen tijd wat onderdelen opgespaard, en dat dat gaat er vanmiddag allemaal op;
Image

Alleen de nieuwe bobine staat niet op de foto, maar die komt er ook op. Nu alleen nog voor de vakantie de airco vullen, en dan kan ie er weer tegenaan!

Mocht er iemand trouwens nog een tip hebben voor passende dakdragers dan kan ik die goed gebruiken (de dragers en de tip :D )
Offline

Jasper

Die hard

  • Berichten: 397
  • Geregistreerd: za 28 jul 2012, 17:47

Re: Onderhoudsdag

Berichtza 29 jun 2013, 16:51

Alles zit erop en hij loopt weer. Niet zo mooi als ik had gehoopt echter, hij liep wel mooier stationair, maar na een tijdje ging ie naar 5 cilinders, en nu blijft ie op 5 cilinders lopen. Het lijkt cilinder 6 te zijn die niet mee doet (een voor een kabels losgetrokken om te checken). Ik heb alles nog eens nagelopen, maar zover ik kan zien zit alles goed. De nieuwe bobine zit er nog niet op, ik hoop deze maandag binnen te krijgen.

Zou het kunnen dat de nieuwe kabels, rotor, verdeelkap en bougies de oude bobine een opflikker hebben gegeven dat ie cilinder 6 (langste kabel) niet meer aangezwengeld krijgt? Lijkt mij sterk, maar ik weet het anders ook niet...

Iemand tips / idee
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23606
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Onderhoudsdag

Berichtza 29 jun 2013, 17:19

dat zou t kunnen zijn,maar kan ook een tuimelaar zijn..
zijn je kleppen gesteld :?:
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

Jasper

Die hard

  • Berichten: 397
  • Geregistreerd: za 28 jul 2012, 17:47

Re: Onderhoudsdag

Berichtza 29 jun 2013, 17:24

Kleppen zijn niet lang geleden gesteld, maar hij liep voor het vervangen niet op 5 cilinders, dus het lijkt mij in de ontsteking te zitten nietwaar?
Offline

oldie

Professional

  • Berichten: 1691
  • Geregistreerd: ma 19 apr 2010, 12:53
  • Woonplaats: veghel

Re: Onderhoudsdag

Berichtza 29 jun 2013, 18:27

Draai de bougie van 6 e cil. eruit en kijk of hij nat is van benzine,ja heb je inderdaad geen vonk,bougie droog miscchien stekker injecteur los.
Om te kijken dat cil.6 wel een vonk krijgt deze tegen massa leggen en kijken of hij vonkt.
Succes. gr. hennie
Offline

PayDay

Master

  • Berichten: 834
  • Geregistreerd: vr 17 jun 2011, 16:19
  • Woonplaats: Landgraaf, Zuid-Limburg

Re: Onderhoudsdag

Berichtza 29 jun 2013, 19:02

Bougie vet geslagen? Zet eens een oude bougie terug naar cil 6!
Image
Best in Life is TURBO-drive!!!
Offline

oldie

Professional

  • Berichten: 1691
  • Geregistreerd: ma 19 apr 2010, 12:53
  • Woonplaats: veghel

Re: Onderhoudsdag

Berichtza 29 jun 2013, 19:13

Misschien de volgorde van de bougiekabels verwisseld. :?:
Offline

Jasper

Die hard

  • Berichten: 397
  • Geregistreerd: za 28 jul 2012, 17:47

Re: Onderhoudsdag

Berichtza 29 jun 2013, 19:26

Bedankt voor de tips! Ik heb de volgorde van de kabels nauwkeurig bijgehouden en opgeschreven, lijkt me niet dat dat het kan zijn. Ik ga morgen eens die bougie eruit draaien om te kijken of ie nat is (na ff gestart te hebben natuurlijk.

Ik heb wel gemerkt dat ie goed loopt als de motor koud is, maar op 5 cilinders gaat lopen als ie warm is (na drie minuten ouzo). Heb dus nog wel goede hoop dat het de oude bobine is die nu de zwakste schakel is geworden.
Offline

Jasper

Die hard

  • Berichten: 397
  • Geregistreerd: za 28 jul 2012, 17:47

Re: Onderhoudsdag

Berichtzo 30 jun 2013, 20:20

Vandaag rustig de tijd genomen om alles na te lopen. Eerst de bougies gecheckt; deze zagen er allemaal keurig uit met een klein beetje lichtbruine verkleuring. Daarna gestart (auto dus helemaal koud) en direct loopt ie supermooi zonder enige aarzeling of stotter, mooier dan ik em eerder heb gehoord. Stukje gereden en na een minuut of 5-6 begint ie langzaam te stotteren. Toen ie helemaal warm was nog eens de cilinders gecheckt door de bougiekabels een voor een los te maken, maar nu lijkt het niet bij 1 cilinder te blijven, maar stottert ie gewoon onafhankelijk van welke kabel ik loshaal. De bougies er toen uitgehaald, maar deze zien er geen van alle nat uit. Ik denk (en hoop :roll: ) dus dat het de oude bobine is die gaar is.
Offline

Jasper

Die hard

  • Berichten: 397
  • Geregistreerd: za 28 jul 2012, 17:47

Re: Onderhoudsdag

Berichtma 01 jul 2013, 19:47

Bobine binnen dus aan de slag!

Ik kom gelijk een probleem tegen. De oude bobine 'uitgang' had een puntje (als de bovenkant van een bougie) waardoor de dop die erop komt dezelfde connector heeft als die voor een bougie. De nieuwe bobinekabel heeft dezelfde connector. De nieuwe bobine heeft echter geen puntje, maar een gat met in het kunststof een stukje schroefdraad (DIN connector). Je voelt m al aankomen; de dop past niet op de bobine. Heb ik een andere bobinekabel dop of opzetstukje nodig, of zie ik iets over het hoofd??
Offline

Jasper

Die hard

  • Berichten: 397
  • Geregistreerd: za 28 jul 2012, 17:47

Re: Onderhoudsdag

Berichtwo 03 jul 2013, 19:10

Bobine probleem opgelost; er was een verkeerde geleverd voor de 3.2 met koperkern bougiekabels en oude aansluiting. Nieuwe bosch bobine erop en.... er is niks veranderd. Koud loopt ie erg mooi, en als ie warmer wordt gaat ie op 5 poten lopen.

Ik heb gemerkt dat als ik de bougiedoppen van de verdeelkap trek, deze bij alle cilinders behalve nr6 vonken gaat trekken als ik de dop dicht bij de aansluiting houd. Cilinder 6 krijgt dus minder volt dan de andere. Waar zou dit aan kunnen liggen? Verdeelkap niet goed?
Offline

Daytonawim

Die hard

  • Berichten: 327
  • Geregistreerd: zo 08 jan 2012, 11:40

Re: Onderhoudsdag

Berichtwo 03 jul 2013, 19:47

Gescheurde verdelerkap, kabelbreuk in bougiekabel of zit de kabel wel goed op de verdeler gedrukt zou ik in 1e instantie zeggen.

Trek ook de bougie er eens uit, mischien zit daar iets niet goed.

Ik weet dat bovenstaande spullenboel er nieuw op gekomen is, voor die kap heb je veel sneller kapot dan je denkt, die troep kan echt niets hebben !!
Offline

Daniel

Master

  • Berichten: 883
  • Geregistreerd: di 27 jul 2010, 17:30

Re: Onderhoudsdag

Berichtwo 03 jul 2013, 21:51

Wat voor verdelerkap is dat? OEM?
///M57

E23 verkocht
Offline

Jasper

Die hard

  • Berichten: 397
  • Geregistreerd: za 28 jul 2012, 17:47

Re: Onderhoudsdag

Berichtwo 03 jul 2013, 22:08

Probleem opgelost, bedankt voor het meedenken!

Het probleem was dat de ring in de nieuwe verdelerkap een net iets grotere buitendiameter heeft dan de oude. Hierdoor viel ie niet helemaal netjes in de behuizing op het blok. Ik heb de oude doorgemeten, schoongemaakt en lichtjes opgeschuurd en weer teruggeplaatst met de nieuwe rotor. Hij loopt nu helemaal netjes.

@Daniel; ik weet het niet precies welk merk die verdelerkap is, deze heb ik van Cees gekocht dus ik neem aan dat het wel een goede is. Ik denk dat als ik die ring iets opschuur en de kap beter in z'n behuizing past die kap het prima moet doen; doormeten had dezelfde resultaten als bij de oude kap.
Offline

Daytonawim

Die hard

  • Berichten: 327
  • Geregistreerd: zo 08 jan 2012, 11:40

Re: Onderhoudsdag

Berichtwo 03 jul 2013, 22:45

Er zijn idd 2 type verdelerkappen voor de motronic ontsteking, kweet alleen niet meer hoe dat precies zat.

Effe cees contacten zou ik zeggen.

Mooi dat je de oorzaak gevonden hebt.
Offline

Rts

Die hard

  • Berichten: 364
  • Geregistreerd: di 07 apr 2009, 15:37

Re: Onderhoudsdag

Berichtvr 05 jul 2013, 13:03

kan je altijd zo lekker bij he, bij de verdelerkap pff :roll:
mooi dat het is opgelost
BMW 325ia cabrio e30
BMW 528ia E28

Keer terug naar Motorisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 124 gasten

cron