Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
za 27 jun 2015, 07:30
Goedemorgen,
Er valt me iets bijzonders op als ik in de file sta.... Stationair dus.
Ik zie dan de warmte-meter oplopen. En wanneer ik weer ga rijden gaat deze weer netjes naar het midden na een tijd.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
A.b.
za 27 jun 2015, 10:05
waterpomp, door jaren draaien slijten de schoepen af en krijg je pomp verlies. Een nieuwe pomp is niet duur, controleer meteen je thermostaat en je visco, kan je een hoop problemen en kosten besparen.
za 27 jun 2015, 11:37
Visco vervangen. Tijdens stilstand te weinig luchtverplaatsing. Kijk goed of je het nieuwe of oude type hebt.
za 27 jun 2015, 11:40
Net als Cees denk ik ook eerder aan de visco fan deze zal teveel slip vertonen, dit kun je simpel testen met een oude opgerolde krant.
Als de motor goed warm is moet de fan "aanslaan" als je hem met de krant kunt tegenhouden is hij stuk.
Groet Peter
za 27 jun 2015, 12:31
De radiator zou ook (gedeeltelijk) verstopt kunnen zitten.
Valt ook goed zelf te doen
.
za 27 jun 2015, 18:27
Als de radiator verstopt zit koelt ie ook tijdens het rijden niet voldoende, en dat is niet het geval.
za 27 jun 2015, 20:48
Vaak de visco.tijdens rijden Door rijwind nog zat gekoeld.maar bij stilstand werkt hij niet optimaal meer.grz
zo 28 jun 2015, 23:22
Dank allen.
Ik zie de fan wel draaien, maar blijkbaar kan dan alsnog de visco defect zijn (of ontoereikend zn werk doen)?
Waterpomp ga ik denk ik sowieso maar vervangen als dat toch niet de hoofdprijs is.
En morgen maar even een krant oprollen.
Mocht iemand nog een pomp hebben liggen voor een M30B28i blok dan hoor ik het graag.
(Ik vermoed dat Cees het wel heeft liggen
)
Ook ben ik, overigens off-topic, nog steeds op zoek naar een tacho..(automaat en handgeschakeld hetzelfde?)
Iig met de PRND12 beneden en niet boven.
A.b.
zo 28 jun 2015, 23:32
Pomp hoef je niet te vervangen, visco wel. Kijk goed of je het model hebt met de linksdraaiende grote moer of die met de centrale moer
zo 28 jun 2015, 23:44
Ga morgen wel even kijken.
Maar wat ik met niet kan voorstellen is, dat rijwind voor dusdanige koeling zorgt, dat het de temperatuur van het blok, koeling beinvloedt.
En zeker niet bij deze series (waar wordt begonnen bij blokken van 2,5 liter)
Bij een 1.6 4-cilinder, ok, (en dan nog) maar een 2.8 6 cilinder....
Ik neig zelf meer naar iets interns, zoals een pomp, zoals RobertF zegt, obv mijn kennis en ervaring.
ma 29 jun 2015, 10:17
De hoeveelheid luchtverplaatsing is juist extreem belangrijk voor de koeling, het be
ma 29 jun 2015, 12:54
Bij al mijn BMW's die ik heb gekocht was het eerste wat ik verving uit voorzorg, de visco, de pomp en de thermostaat. Bij elkaar een kleine 100 euro maar het kan je preventief honderden euro's besparen.
De latere types e34 hebben pompen van kunststof. Ik heb pompen gezien waar geen schoep meer op zat.
Bovendien hoef je niet steeds zenuwachtig naar je temperatuurrmeter te kijken.
ma 29 jun 2015, 17:30
Ik doe preventief altijd
Veel op t dashboard kijken.ik hou alles in de gaten.maarnet wat Robert zegd.kost niet echt veel.mijn e23 liep vorig jaar goed warm bij een uur gestationeerd lopen.nu weer niet.maar zet er toch een andere visco op...of ja.Paul doet dat voor mij ha ha.
di 30 jun 2015, 08:06
Waar bestellen jullie nieuwe E23 onderdelen?
Er zijn behoorlijk wat webshops e.d.
Ik ga toch alles even bekijken en vervangen, al is het alleen maar voor het idee.
Wie weet is dat nooit gebeurd en als het goed is is het goed.
wo 08 jul 2015, 22:28
Zeer herkenbaar, temp meter loopt bij mij ook iets opv van iets voor het midden na iets over het midden.
Heeft er sneller last van als ie in D staat in de file dan wanneer ik em in de N zet.
Waterpomp is nieuw, radiator recent en visco is ook nieuw.
Visco komt ook op tijd in,blijf toch altijd op mijn hoede in de file. ( de electrische fan komt alleen bij als het extreeem warm is)
za 25 jul 2015, 13:20
Hier kan een slotje op
za 25 jul 2015, 22:51
Wat was jou oplossing ?
zo 26 jul 2015, 03:39
Heb de multiriemen (moeten) vervangen ivm autopech.
Die van de waterpomp was te los. Daardoor koelde ie niet goed.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.