Switch to full style
Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
Gesloten onderwerp

Blok te heet geworden, start niet meer.... :(

za 25 jul 2015, 11:26

Ok, daar gaan we dan.
Ik baal enorm:

Afgelopen zondagavond ben ik ff een stukje gaan rijden.
Mijn tellerunit werkt niet naar behoren dus ik kan niet zien hoe hard ik rijd, hoe vol de tank zit en hoe warm het blok wordt...
Nu strandde ik na een uurtje rijden in Hummelo, opzich niet belangrijk om te vermelden maar goed, omdat er heel veel rook onder de motorkap vandaan kwam ben ik gestopt. Het was donker.
De V-snaar was weg, de koelvloeistof ook, er was een gaatje gesmolten!! in de radiatorslang (die kleine bovenaan).
De volgende dag heb ik hem opgehaald met een auto-ambulance....
Ik weet niet hoe lang ik gereden heb met een te heet blok... / zonder waterpomp / zonder dynamo...
De afgelopen dagen heb ik ontzettend veel aangedraaid, bijgevuld, vervangen, gecheckt, etc, etc.

Het probleem nu:
Ze start niet.
Heb de bougies eruit gehad, deze waren nat van de benzine. Accu gemeten, mooi 12,4.
Ze krijgt lucht, benzine dus, vonk??
Als ik start dan slaat ze een fractie van een seconde aan, en daarna niets meer.. Dit net zo lang totdat de relais gaan tikken (trrrrr) dan is de accu leeg.
Afgezien van dit probleem hoop ik ook niet dat mijn kop naar de mallemoeren is....

Alvast bedankt voor de reacties....

Re: Blok te heet geworden, start niet meer.... :(

za 25 jul 2015, 12:24

Dat is balen.maar je kop gaat niet zo snel na de mallenmoeren( ja zonder olie e.d)
Of hij moet al een uur zonder koelvloeistof zijn.maar als de riem van de dynamo eraf gaat.en je hebt je verlichting aan,gaan ze ook steeds zwakker branden e,d
Gingen helemaal geen lampjes aan op t dasch?
En normaal ruik je dan vaak meteen koelvloeistof.
Wat voor bougies erin?wd8c ?

Re: Blok te heet geworden, start niet meer.... :(

za 25 jul 2015, 12:30

Bougies zijn NGK bp5es
Vlak voor ik stopte ging het lampje van de olie aan op het dashboard.
Ik rook niets, ik denk door de snelheid dat ik ook geen rook zag...

Re: Blok te heet geworden, start niet meer.... :(

za 25 jul 2015, 12:35

Ik had je voor 50 euro een tellerunit aangboden, tja nu wordt het duurder :(

Re: Blok te heet geworden, start niet meer.... :(

za 25 jul 2015, 12:37

Klopt.. Achteraf...
Maar goed, daar hebben we nu niets meer aan

Re: Blok te heet geworden, start niet meer.... :(

zo 26 jul 2015, 17:00

lijkt wel op probleem met de Motronic aanslaan en direct weer afslaan :roll:

Re: Blok te heet geworden, start niet meer.... :(

zo 26 jul 2015, 17:21

Je hebt niet vermeld om wat voor auto het gaat, maargoed in principe maakt dat nog niet zo veel uit. Als die niet aanslaat dan heb je geen vonk of geen benzine. Aan het verhaal te horen geen vonk of houdt geen vonk.
Het beste kun je even een noodverbinding maken en dan zie je vanzelf of die start. Zo doet de ANWB het ook en dan kun je in elk geval weer rijden of verder werken.

Dat je ging rijden zonder meet instrumenten zal ik verder niks van zeggen. Als het maar de laatste keer was :idea:.

Re: Blok te heet geworden, start niet meer.... :(

zo 26 jul 2015, 17:38

Of geen compressie meer.... :(

Re: Blok te heet geworden, start niet meer.... :(

zo 26 jul 2015, 18:46

Ff compressie meten dan. ;) rond de 11 is goed

Re: Blok te heet geworden, start niet meer.... :(

ma 27 jul 2015, 08:20

Henkjan schreef:Je hebt niet vermeld om wat voor auto het gaat, maargoed in principe maakt dat nog niet zo veel uit. Als die niet aanslaat dan heb je geen vonk of geen benzine. Aan het verhaal te horen geen vonk of houdt geen vonk.
Het beste kun je even een noodverbinding maken en dan zie je vanzelf of die start. Zo doet de ANWB het ook en dan kun je in elk geval weer rijden of verder werken.

Dat je ging rijden zonder meet instrumenten zal ik verder niks van zeggen. Als het maar de laatste keer was :idea:.


Wat is een noodverbinding?

Re: Blok te heet geworden, start niet meer.... :(

ma 27 jul 2015, 08:42

Een nieuwe 12V. draad trekken vanaf je accu/zekeringkast naar de voorschakelweerstand.
Dan moet die in principe vonk krijgen...

Re: Blok te heet geworden, start niet meer.... :(

ma 27 jul 2015, 08:50

Ok.
Ik zag dat ik in mijn ANWB-lidmaatschap ook "hulpaanhuis" heb zitten. Dus ik laat de anwb die noodverbinding maken.
Ze komen binnen een uur, dan ga ik ff aan de koffie.

:D

Re: Blok te heet geworden, start niet meer.... :(

ma 27 jul 2015, 08:53

Slim bezig; dacht precies hetzelfde :lol:.

Re: Blok te heet geworden, start niet meer.... :(

ma 27 jul 2015, 09:40

Ik ben erachter.
Allereerst is er stroomverlies in de bougie-kabels met de blauwe naar de bobine in het bijzonder
Die zal ik, inlcusief verdeelkap, moeten vervangen:
Image

Ook is een van de kleppen hierbinnen niet meer goed, dus deze moet ik ook vervangen (Luchtmassameter). Er staat al een kruis op.. hmm
Image

En als laatste moet ik het originele luchtfilter er weer op zetten.
De luchtaanvoer wordt erg geknepen door dit "power"-filter

Oftewel..
Genoeg te doen.

Mocht iemand bovengenoemde onderdelen hebben liggen.....

Voor een 728i A uit 1982-04


Alvast bedankt!!


P.s. blok is nog in orde... pffew

Re: Blok te heet geworden, start niet meer.... :(

ma 27 jul 2015, 10:19

Gelukkig valt het mee dan, maar een warmloper is nooit goed voor een blok met name zuigers, kleppen en dergelijke.

LMM, bobinekabel, rotor + verdelerkap, bougies moet je gewoon nieuw kopen.
Is regulier onderhoud. Ben je 100-150 euro kwijt.

Begin daar eens mee... :idea:.


P.s. Ik zie aan jouw sportluchtfilter helemaal niks verkeerd; zou ik lekker laten zitten...

Re: Blok te heet geworden, start niet meer.... :(

ma 27 jul 2015, 11:31

@P.s. Ik zie aan jouw sportluchtfilter helemaal niks verkeerd; zou ik lekker laten zitten...

Alleen datie warme lucht aanzuigt onder het rijden :idea: :P

Re: Blok te heet geworden, start niet meer.... :(

ma 27 jul 2015, 11:33

MartinE34 schreef:@P.s. Ik zie aan jouw sportluchtfilter helemaal niks verkeerd; zou ik lekker laten zitten...

Alleen datie warme lucht aanzuigt onder het rijden :idea: :P


Origineel filter ook....

Re: Blok te heet geworden, start niet meer.... :(

ma 27 jul 2015, 12:24

ANR schreef:
MartinE34 schreef:@P.s. Ik zie aan jouw sportluchtfilter helemaal niks verkeerd; zou ik lekker laten zitten...

Alleen datie warme lucht aanzuigt onder het rijden :idea: :P


Origineel filter ook....

Dacht ik ook. Zit mooi vooraan en een mooie dikke buis. Hij zuigt toch geen valse lucht aan?
Het kan natuurlijk altijd nog beter, bijv. met een scoop op de motorkap :lol:.

Re: Blok te heet geworden, start niet meer.... :(

ma 27 jul 2015, 13:07

Aan het orginele filter zit een buis die onder de koplampen uitkomt en daar de frisse lucht aanzuigt. het "sportluchtfilter"zuigt warme lucht uit de motor ruimte en geeft daardoor een verlies van 5% en een meerverbruik van 10%. Wil je een sound filter dan een k&n plaatfilter in het orginele huis met de buis onder de lampen gemonteerd he.

Re: Blok te heet geworden, start niet meer.... :(

ma 27 jul 2015, 13:28

Je weet helemaal niet of die niet te heet is geworden. Ik zou er maar eens goed over na denken.

Straks heb je een hoop geld uitgegeven en lekt die overal uit de keringen en is er misschien toch intern schade.. :dontknow:

Je heb wel eens een auto dat een gebed zonder eind is en daar kun je dan beter afstand van doen. :(

Ga eens tellen als je alles netjes wil hebben met spuiten enz. wat je dan kwijt bent,?????
dan kun je misschien .....................als je nog zin in hebt, beters iets anders kopen. (neem dan iemand mee die er verstand van heeft)

Re: Blok te heet geworden, start niet meer.... :(

ma 27 jul 2015, 13:52

Dat is wel erg voorbarig Robert.
En ik heb niet geen verstand van auto's.
In de afgelopen jaren behoorlijk wat gesleuteld en geleerd.

Met deze auto is in de basis niets mis, dus ik ga em niet wegdoen.
Desnoods een motorswap in de toekomst en laat ik deze kop reviseren.

Voor nu vervang ik wat me geadviseerd is en van daaruit kijk ik wel weer verder.

Re: Blok te heet geworden, start niet meer.... :(

ma 27 jul 2015, 14:08

Beste Jan-Willem, het is natuurlijk prima om een origineel luchtfilter er op te zetten om de originaliteit te behouden.
Maar je kunt van mij aannemen dat ze er niet een sportluchtfilter op hebben gezet om hem slechter te laten presteren.

Een origineel filter "vangt" minder lucht ook al is de lucht tijdens het rijden mogelijk iets warmer, maar dat is vrijwel te verwaarlozen. Succes!

Re: Blok te heet geworden, start niet meer.... :(

ma 27 jul 2015, 15:28

Hoe ver ik ook gereden heb, het filter zelf is altijd nog koud/lauwish.
Dus ik denk dat het wel meevalt met de luchttemperatuur.

Maar voor nu: Zorgen dat mijn blok weer goed loopt.

Re: Blok te heet geworden, start niet meer.... :(

ma 27 jul 2015, 15:31

Moet je ook zelf weten, het is jouw geld
Succes

Re: Blok te heet geworden, start niet meer.... :(

ma 27 jul 2015, 16:29

Henkjan schreef:Beste Jan-Willem, het is natuurlijk prima om een origineel luchtfilter er op te zetten om de originaliteit te behouden.
Maar je kunt van mij aannemen dat ze er niet een sportluchtfilter op hebben gezet om hem slechter te laten presteren.

Een origineel filter "vangt" minder lucht ook al is de lucht tijdens het rijden mogelijk iets warmer, maar dat is vrijwel te verwaarlozen. Succes!


met het open filter zoals nu gaatie echt niet beter presteren eerder minder ,dit filter hebben ze er alleen maar opgezet voor het aanzuig geluid niet meer of minder in mijn ogen

een inlegfilter van K&N bv in het originele filterhuis met koude lucht aanzuigbuis bij de koplampen zoals het hoort zou wel een klein beetje van invloed kunnen hebben maar bij deze auto's en zonder verdere andere aanpassingen heeft het echt weinig nut
dan alleen maar het geluid
Gesloten onderwerp