Switch to full style
Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
Plaats een reactie

Diesel ombouw

do 19 jan 2017, 23:33

Vraag:

Zijn er dieselmotoren die redelijk zijn in te bouwen in de e23?

Ik zie net bijvoorbeeld op mp een 2.4 td motor voor de e28.



http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... =lr&pos=11

Re: Diesel ombouw

vr 20 jan 2017, 09:06

Zou ik niet doen, je moet dik wegenbelasting betalen en je wagen is niet meer orgineel, zoniet onverkoopbaar geworden mocht je hem ooit wegdoen.
Dan kan je dat geld beter gebruiken om hem echt perfect te krijgen met de orginele benzine motor.

Re: Diesel ombouw

vr 20 jan 2017, 09:31

Ja je hebt ook wel gelijk in wat je zegt,

Maar de twijfel is er en blijft er omdat ik sowieso al diesel rijd

En ik zie wat info over de m21d24 en m57d30 voor de e 23 en dacht dat de aanbod aan onderdelen nodig voor deze blokken wel redelijk is

Daar komt bij dat over 5 jaar belasting vrij dieselen ook interessant zal zijn voor veel mensen

Ben in eerste instantie benieuwd naar de mogelijkheden en een globaal idee wat er moet gebeuren omdat ik dat net weer niet kan vinden

Mocht dit interessant blijken en te doen zijn dan moet ik eerst alles verkopen wat ik overbodig heb aan onderdelen

Re: Diesel ombouw

vr 20 jan 2017, 11:38

Beste is natuurlijk een lpg-injectiesysteem erin.

-Rijeigenschappen blijven volledig behouden
-LPG is altijd goedkoper rijden dan diesel
-eventueel als je de auto ooit verkoopt weer makkelijk uit te bouwen waardoor de auto weer origineel is
-schoner voor het milieu

En je hebt geen last van dat nagelende dieselgeluid met bijbehorende stank...

Re: Diesel ombouw

vr 20 jan 2017, 12:36

Maar dan moet jij nog 5 jaar wachten of 5 jaar elke maand vol wegenbelasting tarief betalen.
Dan moet je naar mijn idee wel flink wat kmtjes maken wil je je investering er weer uithalen.
Het idee wat PayDay zegt zou ik dan eerder doen.!

Re: Diesel ombouw

vr 20 jan 2017, 13:05

Ik weet het ook nog niet zeker maar lijkt mij een fijne combi. Niet dat de m30b28 mij niet zal bevallen, heb een hele mooie overgenomen van Roger, met cc en airco. Maar de brandstofkosten...

Ik weet dat er mensen zijn die dit succesvol voor elkaar hebben gekregen maar vind er helaas weinig informatie en foto's over.

Er rijden zat 7 serie diesels rond en wat mijn km's op jaarbasis betreft, kom ik op ongeveer 45k km

Re: Diesel ombouw

vr 20 jan 2017, 13:20

Hoi. '" Daar komt bij dat over 5 jaar belasting vrij dieselen ook interessant zal zijn voor veel mensen "" .

Is het ook voor je van belang om rekening te houden met die idiote milieu zones in een aantal steden? Dan zou ik voor lpg gaan, waarvan de belasting voor NIET-G3 ook aardig aantikt. Succes met de beslissing. Groeten, Danny

Re: Diesel ombouw

vr 20 jan 2017, 13:58

Milieu zones zijn wel jammer ja.. Daar zeg je wat

Re: Diesel ombouw

vr 20 jan 2017, 17:31

volgens mij hebben wij al kontakt gehad via Marktplaats.

de "oude" 730d van Haagje stond niet zo lang geleden te koop ergens in belgië

een ombouw naar M57 kost gauw 5000 tot 10.000 euro
een andere diesel motor wil je niet(m21/m51)

Payday heeft gelijk een knap LPG-i systeem is beter.

Tenzij je gewoon koppel(NM) wilt en het niet uitmaakt als het wat meer kost!



Nog beter is om een tesla te koop en de techniek in je E23 te sleutelen want dat is toekomst....
uitlaatsystemen zijn straks taboe.

en tot die tijd :shout: M57 power :twisted:

Re: Diesel ombouw

vr 20 jan 2017, 18:46

Ja we hebben net contact gehad.

Die bedragen waar je het over hebt zijn mij te veel.

Misschien weer te makkelijk gedacht van mij.

Lijkt mij een geweldige rijervaring met de m57d30

Re: Diesel ombouw

zo 22 jan 2017, 12:41

8-) Hier kan een slotje op. Ben overtuigd dat het niet slim is deze overweging.

Bedankt voor het reageren en adviezen!

Re: Diesel ombouw

zo 22 jan 2017, 14:41

He he,slimme zet :mrgreen: ;)

Re: Diesel ombouw

zo 22 jan 2017, 14:49

Nu nog de vraag blijf ik 728i of ga ik naar iets hoger?

Wil zelf namelijk vlot mee kunnen gaan in het verkeer.

Twee keer eerder een 2.8i gehad, een e36 en e46, dat wilde wel, maar een e23 Graad, mag ik jou mening hierover? Anderen ook welkom :D

Re: Diesel ombouw

zo 22 jan 2017, 14:55

2.8 is een goede daileydriver hoor..
Een 3.2 en 3.5 zijn na mijn mening de betere e23ers..ja ja..zelfs beter dan de nerveuze 745i..
Voor snelheid hoef je geen e23..
Mijne is zeer vlot,maar als je vlot wilt,moet je een e28 535i kopen.lager gewicht,en strakker op de weg.

Mijne heb ik veel in geïnvesteerd de laatste tijd,en nu is ie bijna perfect..
Bilsteins,nieuwe remmen..ect..
Maar mijn e30 320i rijd beter dan een e23 :oops:

Re: Diesel ombouw

zo 22 jan 2017, 16:30

E23 is een tour auto en ik vind hem het leukst in de 3.5.. ;)
heb zelfs mijn shark 3.2 verkocht omwille van de 3 traps automaat. :(
een e28 M535i is .. echt een speeltje voor de fun
de M5 is voor het betere werk... voor de hoge toeren. heel plezant.
maar het is wat je zelf wil en zoekt in auto rijden..(goedkoop.. snel.. sportief)
wil je zuinig auto rijden.. heb een 628 csi op lpg-i. je kan zelfs met dieselen niet zo zuinig rijden.en geen vermogenverlies met deze instalatie's
heb trouwens nog complete LPG-I instalatie van merk PRINZ te koop .. ;)

Re: Diesel ombouw

zo 22 jan 2017, 18:11

Het hoeft niet supersnel allemaal maar ik moet wel vlot kunnen rijden binnen en bebouwde kom. Een 735i zal sowieso wel vlot genoeg zijn.

Hoeveel toeren draait een 728i bij 130km/h?

Re: Diesel ombouw

zo 22 jan 2017, 18:35

Ik heb ze vroeger allemaaal gereden E3, E12, E28, E23,E24, E32, E39 en nu E61 steeds sta je versteld van de technische verbeteringen bij het volgende nieuwere model

Een E3 was zijn tijd ver vooruit een hoogstandje in de 70-iger jaren een fantastische auto zijn opvolger de e23 modernere look maar de eersten met weinig verbeterde techniek,de 728i een fijne reiswagen, mijn 745i e23 was de krachtigste, blijf het een super auto vinden voor 30 jaar oud, maar zoop ook het meest 14 liter gemiddeld.
De E12 525 was een fijne reiswagen maar niet spectaculair genoeg, de e28 528 een fijne snelle auto
Na de e23 had ik de e32 een totaal ander rijgevoel betere wegligging met de nog steeds perfecte 6 cilinder

De e39 528 veel minder pk's dan de 745i maar in de bochten super een hele fijne auto die ik ook zo weer terug zou willen, de beste BMW die er ooit gebouwd.
De e61 is onvergelijkbaar met de techniek van toen maar ook storing gevoeliger, gelukkig nog met de perfecte 6 cilinder in lijn en gelukkig niet het nieuwe model met 4 cilinder en turbo. Een auto met veel snufjes maar heb je die allemaal nog?
Inklapbare spiegels, regensensor, zelfdimmend groot licht, ja alles wordt straks voor je gedaan de zelfrijdende auto maar ik rij graag zelf! :?

Er gaat niks boven een BMW 6 cilinder qua "laufruhe" ( hoe rustig een motor loopt), zelfs niet een Jaguar ;)

Re: Diesel ombouw

zo 22 jan 2017, 20:27

:D Klinkt misschien gek maar lpg heb ik geen ervaringen mee en op de een of de andere wil ik er niks mee te maken hebben. Actieradius, de ruimte die het inneemt, zo een lelijk ding op je plaatwerk om te tanken..

735 is interessant om te overwegen.. Even zoeken op forum

Re: Diesel ombouw

zo 22 jan 2017, 21:25

LPG is perfect. tegenwoordig geen vermogens verlies meer, tankdop is weggewerkt achter nummerplaat en de kofferbak is groot genoeg. Bovendien schone brandstof minder motor vervuiling en misschien het beste bijeffect je rijdt goedkoop.
De actieradius wordt 2X zo groot
Verwacht echter niet dat een slecht lopende motor op benzine goed gaat lopen op LPG

Re: Diesel ombouw

zo 22 jan 2017, 22:00

Bedankt voor alle reacties heren, fijn als je zoekende bent en twijfelt :D

Re: Diesel ombouw

zo 22 jan 2017, 22:47

Ik rij mijn e23 nu een jaar of 13...en een jaar of 6 intensief,en ik misbruik haar echt!
En afkloppen..motorisch nooit problemen..op lpg...had ik vermoedelijk kop al moeten laten reviseren..ze worden warmer op lpg ect..paar autos op lpg gehad..allen knudde..op 1 chevy Van na.50.000 mls origineel..en nieuw lpg erin...maar reed met mijn Van van de 7 dagen ook 2 dagen op benzine..iedereen verklaarde me voor gek..
Maar op vakantie naar kroatie met 6 maten..allen met een Van..ik had de oudste..bj 83..met de ligste motor..5.0 en de zwaarste caravan..tabbert barones..maar mijne zonder problemen 3500km..en was de zuinigste..
Andere waren van bj 93 tot oplopend 2005..maar in kroatie veel op benzine gereden..geen centje pijn..bij hun haperde de benzine pomp..of tank vervuild ect..en op lpg warm lopen..mijne op benzine..mooi 90grade!!

Re: Diesel ombouw

za 25 feb 2017, 16:00

Gewoon LPG inbouwen, dat is niet alleen het makkelijkst en goedkoopst maar ook verreweg de beste keuze op de lange termijn i.v.m. origineel houden van je auto.

Laat je niks wijs maken door alle spookverhalen rond LPG. Trammelant ontstaat vaak doordat de motor voor de inbouw al niet lekker in orde was en het is inderdaad zo dat je van een slecht lopende motor op benzine niet kunt verwachten dat hij op LPG beter wordt of minder storingen geeft.

Dus eerst zorgen dat ie goed en betrouwbaar loopt en dan een gas installatie erin. Eventueel als ie al veel kilometers op de klok heeft voor inbouw eerst even de kop eraf voor revisie uit voorzorg, dan weet je zeker dat hij geen onnodige problemen geeft op LPG.

Ik heb heel goede ervaringen met zowel de M30 3.0 als de 3.2 op een gewone old school dampgas installatie. Met de 3.2 zelfs 120000km gemaakt, terwijl de motor er voor ombouw al 3 ton op had staan.

Voor de geblazen M106 adviseerd PayDay alleen vloeibaar gas injectie, maar goed, die is dan ook wel zo'n beetje getrouwd met LPG ;) Met LPI heb ik zelf alleen ervaring in een e46 3.0, dat rijdt inderdaad hetzelfde als op benzine maar is wel ietsje storingsgevoeliger door oa wat meer electr(on)ische en mechanische componenten.

Wil je perse voor een leuke prijs comfortabel dieselen, ga dan voor een (gechipte) e39 530d of eventueel een D10. Dat laatste heb ik zelf gedaan, maar kijk uit kostenoverweging momenteel toch weer uit naar een LPG wagen.

Re: Diesel ombouw

za 25 feb 2017, 16:14

Bedankt voor de tips!

Ik vind/vond het wel een leuk idee dieselen in een klassieker!

Zag dat iemand de m57d30 of d25 in een e23 had gebouwd, en dacht, dat wil ik ook!!! ;)

Re: Diesel ombouw

za 25 feb 2017, 16:34

Ik heb goede LPG/LPi ervaring. E28 M30B28('82), 450xxx op lpg. Bij 500xxx andere kop ivm 2 uitlaatkleppen die niet meer te stellen waren; nu 565xxx(gas eraf bij ±555xxx ivm overgangsregeling.
Huidige E34 M50B25, 250xxx op gas in 10 jaar, huidige stand 565xxx. Nog geen extra kosten ivm gas hoeven maken. Groeten, Danny

Re: Diesel ombouw

za 25 feb 2017, 18:01

Mocht je uit pure hobby of interesse alsnog een diesel willen inbouwen in een e23 en de onkosten voor lief willen nemen, dat zou ik gaan voor de bi-turbo uit een D10.

Dan heb je echt iets aparts want dat loopt, in tegenstelling tot de eerdere (standaard) diesels echt als de brandweer en heeft in vergelijking met de nieuwere motoren nog relatief eenvoudige techniek.

Nogmaals, ik zou fijn gas inbouwen in wat je hebt :!:
Plaats een reactie