Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
wo 18 apr 2018, 19:35
Ik heb een vraag aan de techneuten hier.
Ik heb mijn kop laten vlakken voor de 2de keer (van de jaguar 6 cil.)
Ik meet compressie van 10- 11 bar (warm) normaal is compressie verhouding is 8:1
Motor heeft 10.000km geleden overmaats zuigers gekregen.
Nu krijg ik de motor stationair niet mooi rustig aan het lopen hij blijft onrustig.
Ik weet dat getunede motoren met hogere compressie stationair onrustig lopen.
Zou dit hier spelen of misschien toch iets anders.
Ik heb al verschillende ontstekingen geprobeerd maar geen verandering.
do 19 apr 2018, 20:38
Even wat dingen roepen:
Klepspeling, ketting op tijd, bougiekabels en bougies, valse lucht, carburateur, lekkage van benzine aan dat elektrisch chokeklepje.
Die vader van die kameraad van mij met die xk120 heeft na revisie ook eens heel lang moeten zoeken... bleek dat de klepzitting niet vast zat in de kop en steeds mee bewoog met de klep...
do 19 apr 2018, 20:40
Als je toch twijfelt aan de hogere compressieverhouding misschien eens benzine met een hoger octaangetal proberen?
vr 20 apr 2018, 00:38
Ik heb al veel geprobeerd. Compressie heeft die. Benzine krijgt die ook want bougies zijn nat. Ik zoek het in de ontsteking.
Ik heb de 123 ontsteking opgestuurd naar Albertronic om te testen. Als ik die terug heb dan kijk ik of alle bougies vonken en dan moet het een kwestie van afstellen zijn, voorontsteking en carburateurs.
vr 20 apr 2018, 16:02
wat voor carburateurs zitten er op? en zit er ook nog dat kleine extra choke carburateurtje bij?
vr 20 apr 2018, 16:06
Hallo Robert.
In het classic chase van Wayne meende ik dat die oude monteur van hem ook een jag onderhanden had met hetzelfde(?) euvel en dat die dat met die zwarte steldoppen op de carburateurs wist te verhelpen(of het mechanisme dat eronder zit). Dat waren Solex carburateurs als ik het me goed herinner.
Heb jij solex erop? Groeten, Danny
vr 20 apr 2018, 17:44
Er zitten SU carburateurs op, die zijn eigenlijk heel eenvoudig kan normaal niks mis mee zijn.
Ga maandag de ontsteking wisselen, andere bougies en de voorontsteking nog eens bekijken. Moet toch lukken denk ik,
Soms zit het mee en soms zit het tegen.
Ben blij dat die nog op de testbank staat want als het in de auto zit gaat het toch allemaal wat moeilijker.
za 21 apr 2018, 14:29
Kan ook goed zijn dat wat ik solex noemde, het SU-carburateurs zijn. Hebben die van die zwarte dopjes op een soort kolommetje? Groetn, Danny
za 21 apr 2018, 21:41
Dit zijn SU carburateurs
zo 22 apr 2018, 06:56
Ja, die bedoel ik. Is met dat zwarte dopje iets te verstellen of zit er een stelmechanisme onder?
zo 22 apr 2018, 22:11
Aan dat zwarte dopje zit een steeltje met een zuigertje dat zit in de met olie gevulde grote zuiger.
Dit zorgt voor de demping van de grote zuiger.
Je kunt daar niets mee in of verstellen.
De SU carburateur is de meest eenvoudige carburateur zeker vergeleken met Weber en een 4A Solex.
Ik denk dat ik het probleem gevonden heb, ik tip op ontsteking. Ik had een Mallory ontsteking gemonteerd zonder vacuum . Ik merkte dat de Hallsensor los zat. Ik heb vandaag het hele ontstekingssystheem nog eens nagelopen en de originele Lucas ontsteking uit elkaar gehaald en gesmeerd en nieuwe contacten er in en alles op nieuw afgesteld.
Morgen is laten lopen en kijken of ik gelijk heb.
vr 27 apr 2018, 20:26
Probleem gevonden maar was wel een hele toer.
Ben gewoon systematisch te werk gegaan.
Eerst de nokkenassen gecontroleerd op timing en BDP.
Toch nog twee kleppen gesteld.
Compressie alle cilinders perfect.
Carburateurs uit elkaar niks te zien en weer gemonteerd.
De 123 ontsteking had ik opgestuurd en die hadden die voor mij getest en was i.o. Ontsteking nieuw afgesteld en nieuwe bougies en kabels. Gecontroleerd of alle bougies gelijk vonken. 1 bougiekabel verwisseld voor een oude koperkern kabel en gecheckt of de vonk beter was en dat was niet het geval.
De enige mogelijkheid kon nog de bobine zijn en die gewisseld voor een nieuwe
Daarna liep die goed en liet zich met CO goed afstellen, loopt nu zoals die moet lopen je kunt een 2 euro munt rechtopzetten
Het probleem was dus een defecte bobine.
Ik blij, en nu inbouwen dat ding.
Bedankt voor jullie meedenken
di 08 mei 2018, 10:46
Zo alles zit er weer in, het was nog een hele hoop werk. Er komt van alles bij, stekkertje hier, tapeindje daar, even polijsten en spuiten enz.enz enz. Nu kijken hoe het rijdt
Dus bij onregelmatig lopen houd de bobine in de gaten.
di 08 mei 2018, 11:12
Heel gaaf Robert, echt prachtig die motorruimte!
Op tijd klaar voor de zomer
wo 09 mei 2018, 19:01
Dat ziet er weer gelikt en super uit!!
do 10 mei 2018, 13:46
Mooi hoor, dat jag blok. Jammer dat er een motorkap over heen zit als je er in rijdt. Ohja, toch maar op het verkeer letten is beter. Groeten, Danny
vr 11 mei 2018, 09:45
Bedankt, het is niet alleen een mooi blok om te zien, waar vind je tegenwoordig nog chroom en gepolijst aluminium onder de motorkap, maar technisch ook een mooi blok. Voor het eerst geintroduceerd in 1948 heeft dit blok met de twee bovenliggende nokkenassen weinig bewegende delen dus minder slijtage en kans op speling. De motor in mijn MK2 van 1965 heeft 210 pk, als je bedenkt dat BMW pas 12 jaar later (eigenlijk 20 jaar later) met de 733i met 194 pk komt , dan waren ze hun tijd ver vooruit.
Een motor met 2 bovenliggende nokkenassen zag je alleen bij de duurdere merken zoals Aston Martin, Ferrari, Maserati enz.
BMW was echter innovatiever met het Bosch inspuitsysteem, de Britten kwamen niet mee, teerden op hun successen uit het verleden, wat de ondergang van de Britse autoindustrie betekende. Heel jammer want ze hebben prachtige auto's gebouwd.
zo 13 mei 2018, 11:03
Ziet er zeker heel gaaf uit Robert.!
En wat betreft de Britten; die blijven nu ook hangen en het hele land gaat naar de klote hier.!
Zit inmiddels al weer 2 jaar op een project in de buurt van Bristol en als je ziet wat hier gebeurt, of eigenlijk niet gebeurt...,moet ik nog maar zien waar ze staan over 10 jaar, met het geplande BREXIT......
zo 13 mei 2018, 12:23
Het is natuurlijk zonde dat een land met zo'n rijke autohistorie haar industrie zo naar de klote heeft zien gaan.'Zo'n 25 jaar geleden kwam ik regelmatig in Engelse bedrijven en schrok toen al van de verouderde productiesystemen, het woord innovatie moest in Engeland toen nog uitgevonden worden. Het is toch verwonderlijk dat een merk als Mine met zulke fantastische successen niet in staat was een opvolger te creƫren en BMW wel en kijk eens wat een Mini nu kost.
Nobele en typische Engelse merken als RR, Bentley en Jaguar allemaal ten onder en nu in buitenlandse handen.
Maar ook hier in Nederland zijn veel bedrijven er niet meer of in andere handen zoals Fokker, Daf, de hele scheepsbouw enz.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.