Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
wo 16 dec 2009, 22:05
ik doe het zelf nooit,en ik heb vaker gehoord dat scheelt weineg,dus merk je bijna niets.
wo 16 dec 2009, 22:10
ik heb er ook geen ervaring mee
do 17 dec 2009, 07:35
mijn e24 levert 212 PK...das wel voldoende voor woon-werk verkeer denk ik
do 17 dec 2009, 08:02
Voor de een werkt het voor de ander niet. Het nadeel van zo'n chip is dat je niet kunt controleren wat er nu precies gebeurt tenzij je een AFR meter hebt ingebouwd. Ik heb ooit eens zo'n chip gekocht in Duitsland. Twijfel nog altijd of ik m ga gebruiken.
do 17 dec 2009, 09:38
Aan zo'n "voorgebakken" chip zou ik niet beginnen. Elk blok afzonderlijk is net iets anders dan de ander, het ene blok levert standaart wat pk'tjes extra en het andere blok heeft net iets meer koppel dan de andere (ja, ook al zijn het precies dezelfde blokken).
Als je je blok zou willen tunen doormiddel van een andere chip zou ik het bij een specifieke BMW tuner laten doen. De auto gaat dan voordat de chip geprogrammeerd wordt eerst de rollenbank op om te kijken waar in de koppelcurve hij bijvoorbeeld wat verlies heeft en waar ze dus automatisch verbetering aan kunnen brengen. De chip wordt op basis hiervan geprogrammeerd waarna hij weer op de rollenbank gezet wordt om te kijken of de wijzigingen in software zin hebben gehad, is dit niet het geval beginnen ze weer van voren af aan totdat jij een specifieke chip hebt die afgesteld is op jouw motor
Bij een auto van onze bouwjaren zou ik goed nadenken voordat je zoiets gaat doen, de slijtageslag van je motor wordt hoe dan ook hoger, aangezien wij nog langer van onze oldies willen genieten zou ik het zelf niet doen
Groetjes,
Jeroen.
do 17 dec 2009, 15:08
okee....................ben overtuigd..................
niet doen dus
do 17 dec 2009, 15:38
Nou we het toch hebben over sjippen
Als je het op de manier zou laten doen die ik beschrijf hierboven kost je zeker wel een paar uur voordat alles gedaan is, qua kosten kan je denken aan gemiddeld gezien 800euro's...
Als je interesse hebt kan je een keertje kijken op de volgende site, zoals je ziet is dit specifiek voor het VAG-concern maar kan je wel een indruk krijgen hoe zoiets in elkaar steekt. Dit is overigens een bedrijf wat zelfs door de importeur van volkswagen e.d. hoog aangeschreven staat
http://www.jdengineering.nl/Groetjes,
Jeroen.
do 17 dec 2009, 16:38
ik ga er vanuit dat de engineers bij bmw prima weten wat ze doen en een programma schrijven dat een goede combinatie is tussen prestaties, verbruik en levensduur. Ik denk dat je op minstens 1 van deze punten inlevert, als je kiest voor zon chip.
do 17 dec 2009, 16:52
Dat klopt zekers Smidje, vooral op het punt van levensduur ga je inleveren.
Het verbuik wordt met rustig rijden beter, zuiniger (alhoewel bijna niemand rustig gaat rijden als zijn auto gechipt is en dus automatisch een hoger verbruik ervaart) en de prestaties van het blok zelf worden ook beter
Maar chippen is gewoon het interessants als je een turbo onder de kap hebt, voor louter atmosferische blokken schiet je er weinig mee op.
do 17 dec 2009, 20:33
Soms kan het intressant zijn om een andere chip te plaatsen. Bij oudere auto's kun je zo in plaats van super 98 naar super 95. Natuurlijk gaat het dan om het wijzigen van het ontstekingstijdstip en niet over meer vermogen. Als je een atmosferische motor wilt tunen begin dan met een gevlakte kop met een andere nokkenas en klepveren, een goed spaghettispruitstuk een instelbare brandstofdrukregelaar en een sterkere brandstofpomp(meer volume) en laat dan op de rollenbank het motormanagement bijsturen. Voordat je dit soort dingen gaat doen eerst even je onderblok nakijken en eventueel lagers, oliepomp en drijfstangen vervangen.
do 17 dec 2009, 22:25
oftewel jaap..............................
er komt zat bij kijken................
(kan ik btw net zo goed mn alpinablok erin flikkeren)
vr 18 dec 2009, 09:31
Tsja, als je het goed wil doen moet je flink in de buidel tasten
vr 18 dec 2009, 10:34
Yep.
Leuk hoor, al die sjips dokters maar waarom haalde Alpina ook "maar" 245 pk uit een M30B34? En dat was ook met een ander spruitstuk en volgens mij ook een andere nokkenas.
Bij turbo's schiet het vaak wel erg hard op. Onze auto heeft 150 pk en voor
vr 18 dec 2009, 12:08
Je slaat de spijker op zijn kop! Als je bijvoorbeeld een BMW met als label M of Alpina hebt is het blok overigens af fabriek al getuned en zal je minimaal vermogenswinst uit een chip halen. Vaak hebben dan de engineers van het merk al een goede verhouding gemaakt van koppel, vermogen en een nog respectabele levensduur van het blok (qua software of onderdelen).
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.