Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
za 10 apr 2010, 18:20
Na vandaag een lekker stukje getourd te hebben kwam ik mijn woonplaats weer binnen en moest wachten voor rood. Toen ik optrok kwam er een soort van gejank onder de motorkap vandaan wat meeloopt met de toeren
Wanneer ik nu met koude motor gasgeef en de toeren nemen weer af hoor je dat gejank net iets langer dan de toeren zelf (wanneer de motor weer stationair loopt stopt dit jankgeluid een seconde later).....
Wat denken jullie, de viscokoppeling misschien??
De fan zelf draait als de motor uit staat met weerstand wat volgens mij goed is, voor zover te voelen is er geen speling op de koppeling te ontdekken (je voelt wel een soort tikje als je de fan naar voren en achter beweegt maar dat kan je in mijn ogen niet echt speling noemen).
Bekend bij jullie?
groetjes,
Jeroen.
za 10 apr 2010, 18:40
Even de spanning op je riemen contoleren.
za 10 apr 2010, 19:01
Dat is het gekke, die is goed volgens mij..... Je kan hem ongeveer maximaal een centimeter indrukken, zoals het volgens mij hoort te zijn. Zal morgen eens kijken of dat toevallig iets meer is. Maar jij denkt dus ook dat het van die richting vandaan komt?
za 10 apr 2010, 19:09
Laat ik het zo zeggen, dat geluid komt daar wel vandaan...
za 10 apr 2010, 19:18
Jankgeluid bij de V-snaren:
Dynamo of (meest waarschijnlijk) Stuurbekrachtigingspomp. Controleer je vloeistofniveau daar eens en vul 'm bij voordat ie helemaal stuk gaat
za 10 apr 2010, 19:23
Stuurbekrachtingsvloeistof heb ik al gecheckt en die zat bijna vol, laat ik het zo zeggen dat toen ik het filterje eruit haalde het niveau direct daaronder zit....
za 10 apr 2010, 19:37
ik zou je snaren spannen
had ik bij mijn e23 ook gedaan.......
alleen nog gejank op stuurbekrachtigingspomp........
dus sinds een week een nieuwe erop
zo 11 apr 2010, 12:12
Okay, ik ga de snaren even proberen te spannen... Nou had ik Len gisteren kort aan de telefoon die mij ook al adviseerde even naar de snaren te kijken (en wellicht de snaar die naar de ventilator loopt even los te halen om de visco te controleren).....
Kunnen jullie mij een korte how-to geven hoe ik die snaar moet spannen?? Is misschien ook wel makkelijk voor andere mensen die net als mij niet zo veel verstand van dit soort zaken hebben.....
Alvast HEEL erg bedankt daarvoor!
zo 11 apr 2010, 15:28
Als je de snaar strak zet moet je hem een kwart slag kunnen draaien zonder er heel veel kracht erop uit te voeren.
Gr rene
za 17 apr 2010, 17:26
Vandaag Len even een bezoekje gebracht, wat bleek? waterpomp naar zijn gootje en gelijk maar de visco voor de zekerheid vervangen
Len, HEEL erg bedankt wederom
Topic kan wat mij betreft op slot....