Switch to full style
Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
Plaats een reactie

Slechte ontsteking, rijk.

di 17 maart 2009, 22:27

Een speciaal probleempje... :)

Als mijn 735 koud is (meer dan 7 uur niet gereden), krijg ik hem gestart (draait wel eerst 1,5 seconde voor hij aanslaat).
Maar hij loopt afschuwelijk rijk (Lambda 0,7 a 0,65 stationair, 0,6 bij lichte acceleratie.).
Eens je er een 5 a 10-tal minuten mee rijdt, is dit vanzelf verholpen. (Lambda 0,82 a 0,78 stationair)
:(

Enkele details:
- nieuwe motronic temperatuur geplaatst een half jaar terug (zo'n blauwe van bij bmw, nummer volgens ETK)
- koudstartsensor is uitgeschakeld (thermotijdschakelaar is niet aangesloten momenteel zelfs)
- nieuwe bougies (nu NGK, ervoor bosch, volledig zelfde resultaat)
- nieuwe bougiekabels sinds een jaar
- nieuwe rotorkap/rotor sinds een jaar
- nieuwe bobinekabel sinds een jaar
- nieuwe bobine sinds een jaar

Iemand dit al gehad?

Ik verdenk ook slechte ontsteking, maar wat kan ik in godsnaam nog vernieuwen/controleren :-)



Heel erg bedankt!
Fred

(Lambda waarden zijn correct, gemeten adhv breedband lambda sondes)

Re: Slechte ontsteking, rijk.

wo 18 maart 2009, 11:23

Fred wat zijn de CO waardes bij het starten (lamba waardes zeggen me niet zoveel)

Het lijkt me op zich niet gek dat de auto rijk loopt bij een koude start. Ondanks dat je de koudestartinjector hebt uitgeschakeld zal de ECU a.d.h. van de koelvloeistoftemperatuur de injectoren flink laten pulsen.

Wellicht kan je de ECU foppen door de sensor af te koppelen en deze te voorzien van een weerstand (met de waarde als ie warm is)

Re: Slechte ontsteking, rijk.

wo 18 maart 2009, 19:23

CeesBMW schreef:Fred wat zijn de CO waardes bij het starten (lamba waardes zeggen me niet zoveel)

Het lijkt me op zich niet gek dat de auto rijk loopt bij een koude start. Ondanks dat je de koudestartinjector hebt uitgeschakeld zal de ECU a.d.h. van de koelvloeistoftemperatuur de injectoren flink laten pulsen.

Wellicht kan je de ECU foppen door de sensor af te koppelen en deze te voorzien van een weerstand (met de waarde als ie warm is)


Ben blij dat je het zegt! :)
Ja een resistor in parallel erover dacht ik (om die piekwaarde bij koudstart te verminderen), maar dat moet ik nog eens uitmeten eerst. :)

Evenwel vind ik dat ik zeer slechte ontsteking heb.. (of het lijkt erop)
Misschien moet ik eerst mijn kleppen eens laten afregelen, kan dit een oorzaak zijn?
Ik twijfel ook om Iridium bougies op 0.7 te plaatsen...

Re: Slechte ontsteking, rijk.

wo 18 maart 2009, 19:26

Als je kleppen niet goed staan kan dat ook effect hebben op de ontsteking, dus dat eerst doen Fred.

Re: Slechte ontsteking, rijk.

wo 18 maart 2009, 19:31

Wanneer je piek waarde wil verminderen kun je beter een grote elco plaatsen in plaats van een weerstand.
Lijkt me verstandiger.

Re: Slechte ontsteking, rijk.

wo 18 maart 2009, 20:03

Jelle schreef:Wanneer je piek waarde wil verminderen kun je beter een grote elco plaatsen in plaats van een weerstand.
Lijkt me verstandiger.



Ja dat is waar, bij impulssignalen.

Maar niet bij een NTC-sensor toch, jelle?
Hier kan je de hoogste weerstand (dus bij heel koude temperaturen), enkel verhelpen door een weerstand in parallel te plaatsen, denk ik.

Groeten! Fred

Re: Slechte ontsteking, rijk.

wo 18 maart 2009, 20:04

CeesBMW schreef:Als je kleppen niet goed staan kan dat ook effect hebben op de ontsteking, dus dat eerst doen Fred.


Ok, ik weet wat gedaan :)

Re: Slechte ontsteking, rijk.

wo 18 maart 2009, 21:31

Staat ie wel goed op tijd?

Re: Slechte ontsteking, rijk.

wo 18 maart 2009, 21:45

Robert, Fred heeft een 735i Motronic, valt niets aan af te stellen.
Plaats een reactie