Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
za 21 maart 2009, 10:43
Heb wat info nodig over de carburateur van de e23. de 4A1.
Op internet heb ik van alles gevonden, maar niet hoe je het eea af kan stellen.
Cees je het een mailtje van me.
Kan je er iets over kwijt?
Hein
za 21 maart 2009, 10:47
Staat beschreven in de Vraagbaak van de e12.
za 21 maart 2009, 10:55
En hoe kom ik daar aan?
za 21 maart 2009, 16:15
Hier kun je het Solex boek downloaden. Afstelling van de 4A1 is niet eenvoudig. De klappenspalt kun je afstellen maar de pulldown daarvoor heb je een vakuumpomp nodig Om de carburateur synchroon te stellen heb je de uitlaatsondes nodig en een CO meter
http://www.borreliose.nl/images/SOLEX_Doppel_Registervergaser_4A1.pdf
zo 22 maart 2009, 09:28
is inderdaad moeilijk afte stellen hein,en in mijn vraagbaak van mn e12 staat t niet in
(heb een 4cil
)
de modellen 728/730 hebben de van de 525/528 en 630 cs bekende,moderne dubbele register-carburateur 4A1.hij is veel eenvoudiger af te stellen omdat t tijdrovende synchroniseren niet meer nodig is(zetten ze in t boek
)
en dan hebben ze t ook nog over de TN-STARTER
de tn-starter zorgt voor een zeer goede koude start en de voortreffelijke motorloop
ook in warmloop-fase bij gunstige brandstofverbruik!!!!!
is een soort 2e automatische choke
zo 22 maart 2009, 21:11
Hey Graad, volgende keer wel koffie vatte wanne. Hebbe we mooi elkaar wa wijzer kunne make. werkt goed zo.
Nou kunnen we elkaar mooi op de hoogte houden waar we wel en niet moeten zijn.
En het is idd niet makkelijk met die solex. Toch ff de chocke goed proberen te zetten en dan zullen we toch een keer naar die ene C. uit A. gaan.
Maar ik bijt me helemaal vast in de info over die 4A1 en daar moet uit te komen zijn.
Hein
zo 22 maart 2009, 21:17
volgende keer pak ik koffie bij je hein!!!!!!!!!!!(of jij bij mij
)
dan kom ik niet zo laat,kunnen we nog langer auwe hoeren................
praaten bedoel ik
toch een mooie hobby he""de oltimers
ma 23 maart 2009, 19:48
Heb nog flink gespit in het 4a1 verhaal en ik zie ook dat je niet moet gaan draaien aan het eea.
Maar ik weet nu wel bijna de werking ervan.
Cees, een vraagje over het elektrische deel op de chocke, dat staat niet in de info.
Moet die dmv een bi metaal de chocke verminderen todat de koelvloeistof op temperatuur is zodat dan het elektrisch niet meer nodig is? En zo ja schakelt die zichzelf dan uit ? (door hetverdraaien) Het is op lpg volgens mij veel eenvoudiger als je de costructie bekijkt. De tn starter werkt op benzine en doet niets bij een start op lpg alsook het vernuft met die sproeiers en die twee elektrokleppen (die zorgen dat de motor niet nadieselt als je hem afzet). Want in principe zijn het 2 aparte carburateurs in een blok. de ene pakt pit 1tm 3 en de andere pit 2tm 6.
OP lpg spuit het gasmengsel al boven naar binnen en kan dan niet meer wijzigen.
Volgens mij kan er dan alleen met de chocke en de verdamper de regeling goed gezet worden.
Klop dat een beetje Cees?
Hein
ma 23 maart 2009, 19:54
is gewoon een lulverhaal wat je nu zecht
NEE HOOR HEIN,
wat jij nu schrijft zit wel wat logica in,maar volgens mij is t wat moeilijker afstellen bij jou,omdat ie op lpg loopt,of niet
want de verdamper kan je toch ook afstellen,of heeft t geen nut
ma 23 maart 2009, 19:59
Graadje ik heb nog een paar gescheurde koppen liggen ...........wil je er eentje binnen?
Gehe
ma 23 maart 2009, 20:03
Je hebt je er lekker in verdiept Hein, way to go...
Vaak worden bij de 4A1 de chokekleppen vast gezet om zo een beter resutaat op gas te krijgen. Op benzine loopt het dan allemaal weer wat minder.
Verder is je theorie helemaal goed Hein. De choke wordt verdraaid door een thermosstatische servo (of door het bimetaal als het warmer is als 20 graden).
ma 23 maart 2009, 20:17
Hey graad zie je dat van Cees? {helemaal goed} Heb je nie van terug nie gehe
ma 23 maart 2009, 20:21
jawel,hebben we t gisteren toch al over gehad!!!!!!!!!!!!!!!!
en toen hadden we al de zelfde theorie
ma 23 maart 2009, 20:24
Tege jou kan ik nie op nie (maar ik weeg ook minder, daar hadden we het gister ook over)
En de groete aon jullie Vrouw.
ma 23 maart 2009, 20:34
Jij komt zeker uit Helmond?
ma 23 maart 2009, 20:37
yep
(maar mn vader is een HANDELSE,DUS DICHT UIT JOU BUURT.
en net zo eigewijs
geintje hein!!!!!!!!!!!!)
ma 23 maart 2009, 20:39
Handelse ? en handelsman zeker
ma 23 maart 2009, 20:47
Nee wist ik niet (heb meer tyd nodig) maar ik ben ook ginne helliemonder.
ma 23 maart 2009, 21:15
Tijdens choke is ook de tweede trap geblokkeerd. Kijk of de excentriek die op de as van de tweede trap zit ook de sproeiers op licht. De excentriek wil nog wel eens kapot zijn. Bedenk wel dat de auto op benzine goed moet lopen voordat je op gas gaat afstellen.
ma 23 maart 2009, 21:27
Hey Bedankt voor je tip Nou moet ik zeker naar C te A want zonder apparatuur gaat da nie lukke nie
ma 23 maart 2009, 21:37
Je kunt wel de klepspleet afstellen maar voor de pulldown niet Ook de aanslag opening van 3-3.2 mm kun je afstellen. Maar voor synchroonafstelling heb je een CO meter nodig.
Ik zou de carburateur reinigen en een pakkingsetje kopen op ebay voor de 4A1 32/54
http://cgi.ebay.de/BMW-525-528-630-CS-728-730-Pierburg-32-54-4A1-Rep-Kit_W0QQitemZ190292830734QQihZ009QQcategoryZ96367QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1713.m153.l1262hier staat ook nog een handleiding
http://www.halsboe.dk/bmw/pics/solex/Solex01.html
ma 23 maart 2009, 21:44
we laten hem eerst ff rijden want hij loopt best goed op lpg.
He enige minpuntje is dat hij op bedrijfstemp naar 1000 1100 toeren gaat.
Ik dacht de chocke wat bij te stellen om het op te lossen.
Maar ja......... toch.........
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.