Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
wo 17 nov 2010, 11:44
Goedemorgen allemaal,
Mijn BMW 728i uit 1981 die ik sinds 5 dagen in mijn bezit heb heeft last van startproblemen 's ochtends. Ik heb gisteren bijna de hele accu leeggestart en op t laatste beetje stroom sloeg ie gelukkig aan. Hij sputterde wel wat tegen omdat ie waarschijnlijk een beetje verzopen was door t lange starten. Nu had ik al verschillende topics over t starten gelezen, dat vacuumslangetjes, koudestart-ventiel of temperatuursensor de oorzaak zouden kunnen zijn. Maareh helluppp kan iemand me misschien uitleggen waar ik deze dingen kan vinden. Een foto ervan is wel heel erg welkom. En tips en trucs misschien. Alvast bedankt.
wo 17 nov 2010, 12:11
Hij rijdt op benzine?
Vonkt hij wel?
wo 17 nov 2010, 13:24
of de gasklepregelaar....
vacuumslangen zitten op het inlaatspruitstuk onder
koudestart ventiel zit er ook op, maar zal het niet zijn denk ik.
nieuwe bougies wil ook eens helpen...
groeten Erik
wo 17 nov 2010, 13:49
Anders eerst kijken wat ie doet met remmenreiniger in de inlaat. Als ie met flink doorstarten natte bougies heeft dan is er een ontstekingsprobleem lijkt mij.
Maar Cees kan je vast wel meer tips geven.
wo 17 nov 2010, 14:33
zerotolerance schreef:Hij rijdt op benzine?
Vonkt hij wel?
Hoi Zerotolerance,
Sorrie was ik vergeten om te vermelden. hij rijdt gewoon op benzine idd. Heeft voor zover ik weet ook geen gas opgezeten. Hij slaat uiteindelijk wel aan en loopt dan ook perfect daarna. Is het ondanks dat toch mogelijk dat het met de ontsteking heeft te maken?
Laatst bijgewerkt door
Redhouse op wo 17 nov 2010, 14:46, in totaal 2 keer bewerkt.
wo 17 nov 2010, 14:42
ErikAnton schreef:of de gasklepregelaar....
vacuumslangen zitten op het inlaatspruitstuk onder
koudestart ventiel zit er ook op, maar zal het niet zijn denk ik.
nieuwe bougies wil ook eens helpen...
Hoi Erik
De gasklepregelaar is alleen als je gas hebt neem ik aan?
Ik zal eens de slangen controleren bij het spruitstuk. Waarom denk je trouwens dat het NIET het koudestartventiel is? Nieuwe bougies heb ik trouwens al gehaald. Ik zal ook gelijk een nieuwe verdelerkap met
rotor halen morgen. Groeten,
Mario.
wo 17 nov 2010, 14:57
De gasklep zit na je rubber wat na je lucht massa meter zit. Daar zit je gaskabel ook aan vast.
wo 17 nov 2010, 16:46
zerotolerance schreef:De gasklep zit na je rubber wat na je lucht massa meter zit. Daar zit je gaskabel ook aan vast.
Okee bedankt. En wat moet ik controleren bij die gasklep?
wo 17 nov 2010, 17:33
Redhouse schreef:zerotolerance schreef:De gasklep zit na je rubber wat na je lucht massa meter zit. Daar zit je gaskabel ook aan vast.
Okee bedankt. En wat moet ik controleren bij die gasklep?
Geen idee, maar begin maar is bij het vernieuwen van de bougies.
als ik een tang zet op de benzine slang naar de koudstart ventiel/injector dan maakt het ook bar weinig verschil.
bij jouw zit hij toch boven op het spruitstuk? want dan trek je hem eruit, en start je, dan zie je vanzelf of die benzine spuit.... bij type 2 zit hij op een piep plek, en moet naar mijn idee het hele spruitstuk eraf.....
Hoorde van joost dat de dealer bij hem de gasklepregelaar heeft vervangen omdat hij moeilijk startte... dus....
Groeten erik
wo 17 nov 2010, 17:52
als het koud is, wordt geadviseerd om het gaspedaal voor de helft in te trappen.
Normaal gesproken doe je dit niet vanwege de injectie.
wo 17 nov 2010, 19:43
De gasklepsensor hoor je klikken bij contact aan.
Het contact moet zo afgesteld worden dat bij de gasklep in ruststand het contact gemaakt staat.
wo 17 nov 2010, 19:55
wellicht aha bij mij..... als bij mij de motor draait, en ik geef handmatig onder de kap dan hoor ik hem tikken, dus
ik moet hem zo stellen dan je het tikken niet meer hoort..???....zal van de week is testen
do 18 nov 2010, 20:57
He, dat heb ik ook... verder niet echt problemen.. maar als ik mijn gas loslaat, met motor uit hoor ik de gasklep sensor duidelijk klikken... ik dacht dat dit juist de bedoeling was... Begrijp ik hier nou goed, dat wanneer ik het gas loslaat, naar ruststand, je de gasklepsensor niet moet horen klikken?
vr 19 nov 2010, 12:13
Stig schreef:He, dat heb ik ook... verder niet echt problemen.. maar als ik mijn gas loslaat, met motor uit hoor ik de gasklep sensor duidelijk klikken... ik dacht dat dit juist de bedoeling was... Begrijp ik hier nou goed, dat wanneer ik het gas loslaat, naar ruststand, je de gasklepsensor niet moet horen klikken?
De meeste gasklepsensoren op onze e23's hebben maar 3 standen:
- rust (als je de gasklep loslaat, moet je een lichte klik horen, dit is correct)
- deellast
- vollast (als je de gasklep helemaal open houdt is er ook een tik te horen, heel zachtjes)
Je hebt er nog met potentiometers, maar dit is meestal in combinatie met een 4-traps (elektronische) automaat,
om die ECU extra informatie te geven.
vr 19 nov 2010, 17:09
Hij moet dus WEL klikken ! Fred geeft een duidelijke uitleg.
vr 19 nov 2010, 20:46
Ik heb dit van het duitse e24 forum onder een reaxtie van motorproblemen.
Der schalter had 3 contacte.Eingebaut sind 2 schalter die als wechsler verschaltet sind.
2 contacte sind verbunden wen der schalter in leerlaufstelung steht[drehzalabsenkung]
und 2 andere wenn du vollgas gibst.
Der schalter fur leerlaufschaltung hort man deutlich klacken,der andere schalter ist ein contact der auf einen andere gebogen wird und der hort man nicht.
Er solite schon recht fruh bei 80%kommen.[vollgas]
Der schaltpunkte des drosselklappenschalters kan man durch drehen der ganzen schalters einstellen.Wen der gaszug entspant ist soltte die leerlaufabsenkung sogerade aber doch sicher zugeschaltet sein.
Als ik dit zo lees lijkt het mij dat het contact gemaakt moet staan,erbij gezegd dat dit over een e24 gaat ,en de gast die dit beantwoord heeft een expert is op electronica betreffende de e24 m30 motoren.
Weet nu niet zeker wat ik moet geloven ,maar bij mijn 6 staat hij in ieder geval gemaakt.
di 23 nov 2010, 10:15
Ik ben er gisteren even op visite geweest...
Ik heb de Thermo-tijdschakelaar > aansturing koudestartinjector doorgelust en gaf geen resultaat... daarna alles weer aangesloten zoals het hoort.
daarna heb ik de spanning gemeten op moment van de auto op contact zetten, er kwam geen spanning op de koudestart-injector, bij het starten kwam er wel spanning op de koudestartinjector! dus krijgt wel spanning,
ik neem aan (is ook logisch
) dat hij alleen spanning krijgt bij het starten, anders zou je op contact een volgelopen inlaat hebben met benzine
uiteraad kan de koudestartinjector stuk zijn, moeten we nog testen door het verwijderen van het ding...
Rotor en Verdeler kap zijn verdacht en aardig ingesleten! dus worden zo snel mogelijk vervangen...
Bobine gaf nog een dikke vonk! dus hij krijgt tot de rotor wel hoogspanning!
wordt vervolgd...
di 23 nov 2010, 12:41
Vonk + brandstof = lopen. Je hebt een vonk, dus....
Trek de benzine aanvoerslang van de injectorrail los en kijk of er wel benzine uit komt bij het starten.
di 23 nov 2010, 13:00
Ben ik met je eens, maar als de
rotor geen vonk doorgeeft en of de verdeler kap is versleten...
di 23 nov 2010, 13:00
Zou dus zo maar een vervuild brandstoffilter of een vermoeide pomp kunnen zijn.
Mocht je een pomp nodig hebben.. Ik heb nog een nieuwe liggen ter overname (moet je me wel beloven dat je er goed voor zal zorgen en m ieder week poetst
)
di 23 nov 2010, 13:23
haha
eerst ff nieuwe vonkje deler erop en rotortje
we houden jullie op de hoogte...
of anders Redhouse zelf wel...
di 23 nov 2010, 18:07
Hoi Allemaal. Bedankt voor jullie tips en berichtjes. Ik vanmiddag door de stromende regen op de fiets naar AVA op industrieterrein want mijn
rotor en verdelerkap waren binnen. Net erop gezet om 17:50 uur. Meteen proberen natuurlijk. En wat denk je? Helemaal niks. Oftewel precies hetzelfde probleem als gisteren
Hij wil gewoon net niet aanslaan. Dus begin ernstig te denken dat het aan de temperatuursensor en/of koudestartinjectie ligt. Dat van de benzinepomp ga ik morgen testen. Wordt vervolgd............
di 23 nov 2010, 20:35
We moeten eerst maar kijken of die wel benzine krijgt, vonk ben ik nu meer bang voor...
Het makkelijkste is de koude startinjector eruit halen en dan even starten? of zit ik verkeerd te denken?
of moet je dan gelijk weer een nieuwe pakking monteren?
mischien dat een van expert's daar antwoord op kan geven
di 23 nov 2010, 20:45
heb gister toevallig ook de koude start injector er uit gehad, en terug geplaatst, lekt niet.
Als hij een tijdje gedraaid heeft, en je start opnieuw, slaat hij dan wel gelijk aan?
Groeten Erik
di 23 nov 2010, 20:51
Wat ik begrepen heb wel, dus bij warme motor geen problemen!
en gezien de kou, komen dit soort dingen natuurlijk wel naar boven...
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.