Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
wo 17 nov 2010, 19:44
Hoi,
Heb dus de 732i handbak van juni 1980 overgenomen van budajoe( joost), wil
er voorlopig mee gaan rijden om is te kijken wat er op de lijst komt te staan.
Hij loopt stationair 1300 toeren, wat ik zonde vindt van de brandstof en van de remblokken...,
heb inmiddels remmenreiniger gespoten bij de vacuumslangen/luchtslangen en naar mijn idee geen
vacuumlek dus, bougies en
luchtfilter zijn recentelijk vervangen.
Moet er wel bij zeggen, bij koude start s'morgens haalt hij wat, dus 1300 toeren en soms 0 ( valt dan dood) schommelt hij 10 sec mee.
Zit er ergens een stationair stelschroef bij een type1? Wat is het anders?
Morgen zal ik de benzine slang naar de koudstart injector is dicht knijpen......
groeten Erik
wo 17 nov 2010, 19:53
Bij mijn e24 zit er aan de onderkant links van het gasklephuis een stelschroef is ook van de 1 serie.
Als je er een hebt met de staande onsteking[jettronic] kan het ook zijn dat de onsteking niet goed staat,moet zijn 22 graden voor bdp met 1800 toeren.[warme motor]
Moet je ook het vacuum slangetje van de vooronsteking even verwijderen en afblinden.
Hoop dat je er iets aan hebt.gr. hennie
wo 17 nov 2010, 20:04
Heb even gekeken buiten in de kou, maar ik zie geen stelschroef.... het is een 732 dus gewoon motronic, dus dat valt af,
bij een 2e type zit de gasklepregelaar aan de kant van het schutboard, bij een 1e type zit op deze plek een plaatje met 2 sensoren( druk contactjes zeg maar) welke met 2 schroefjes vast staat met sleuven erin, hier kan ik wel wat aan stellen.... , aan de kant van de radiateur zit de gasklepregelaar, en de gaskabel kan niet losser zeg maar, de gasklep staat in ruststand...
heb jij een foto van de stelschroef die jij bedoeld oldie?
Groeten Erik
wo 17 nov 2010, 21:48
Stelschroef zit aan de zijkant van de gasklep, goed kijken
do 18 nov 2010, 16:34
nou cees en anderen ik zie de stelschroef niet...... iemand een foto ervan//??/??
Groeten Erik
do 18 nov 2010, 16:49
DIT IS EEN FOTO VAN MIJN 633 BLOK.
bi de gasklep zie je links een zwart kastje[gasklepsensor]daaronder zit bij mij de stelschroef voor de stationaire afstelling,je moet haast met je hoofd op het kleppendeksel gaan liggen om hem te zien.
do 18 nov 2010, 16:51
Hier nog een foto.
do 18 nov 2010, 16:58
Hij zit idd goed verstopt
do 18 nov 2010, 17:21
CeesBMW schreef:Hij zit idd goed verstopt
Dat is bij die van mij toch helemaal niet meer te verstellen?
(1985)
do 18 nov 2010, 20:54
Volgens mij is dit bij type 2 ook te verstellen... onder het gasklephuis zit het 'ventiel' dat de luchtstroom voor de stationaire loop regelt... hier moet aan de schutbord zeide een stelschroef zitten... deze zit wel goed verstopt, lastig bij te komen. Hiermee kun je volgens mij het stationaire toerental regelen (bij warme motor).
do 18 nov 2010, 21:50
baur323 schreef:CeesBMW schreef:Hij zit idd goed verstopt
Dat is bij die van mij toch helemaal niet meer te verstellen?
(1985)
Klopt Ite, jij hebt de stappenmotor, dan regelt de
Motronic zelf het stationair toerental.
do 18 nov 2010, 21:55
Toch goed opgelet bij jou
do 18 nov 2010, 22:09
Stig schreef:Volgens mij is dit bij type 2 ook te verstellen... onder het gasklephuis zit het 'ventiel' dat de luchtstroom voor de stationaire loop regelt... hier moet aan de schutbord zeide een stelschroef zitten... deze zit wel goed verstopt, lastig bij te komen. Hiermee kun je volgens mij het stationaire toerental regelen (bij warme motor).
Bij een type 2 zit er echt niets, heb net een spare hier rondom bekeken....
Morgen ochtend ga ik bij de type 1 weer verder zoeken oldie!!!!!
En hoe krijg je dan een type 2 zonder stappenmotor stationair goed afgesteld>>????? Waren alle types maar hetzelfde hahhaha
do 18 nov 2010, 22:24
Waren alle types maar hetzelfde hahhaha
Gelukkig niet zeg.. moet er niet aan denken om de complexe 745 techniek aan boord te hebben
do 18 nov 2010, 22:25
Type 2 heeft een stappenmotor welke je goed moet schoonmaken als je wagen slecht stationair loopt. Type 1 heeft de omlooplucht verstelling die onder de gasklep zit en je met warme motor je toerental kunt verstellen.
Type 1, stel stationair af met nr 23:
Type 2, stappenmotor nr3 geen afstelmogelijkheid voor toerental.
do 18 nov 2010, 23:32
En om het makkelijk te maken, type 2 kan ook anders zijn, n.l. zo;
Stationair afstelling gaat met afstelschroef 6
vr 19 nov 2010, 13:42
bedankt allemaal voor de duidelijke info!
Conclusie:
Bij de 732i Type1 , heb ik hem gevonden, loopt nu rustig 800 toeren stationair, heerlijk! Maar
bij koud starten, haalt hij iets, dus schommelt in toeren, daarom hebben ze hem hoger gestart zodat hij bij koude start niet steeds dood valt.... Wat kan hier de oorzaak van zijn? Bij de E32 het zelfde probleem, maar daar zal het de stappen motor zijn, welke hier dus niet opzit ( 732).
Groeten Erik
vr 19 nov 2010, 14:46
Bij mijn e24 zit er een extra lucht omloopventiel, zit aan de onderkant van het blok,aan de kant van oliefilter,zitten ook 2 verwarmingsslangen aan en een stekker,dit regelt met de koudestart verstuiver het iets verhoogd stationair toerental.
Ook deze kan vervuilt zijn,goed schoon maken en wd 40 erin zodat hij weer goed mobiel is.De slang die je rechtsboven ziet loopt naar de extra lucht schuif
vr 19 nov 2010, 17:05
Bij de eerste
Motronic zat een koudomloop hetzelfde als bij de latere type, alleen zit ie ergens anders n.l. op je kleppendeksel. Het is nr 8 op mijn geplaatste ETK plaatje.
Oldie, wat op jouw 6 serie zit werd alleen op de eerste types gebruikt (728, 730 733i), die luchtomloop werkt dmv koelvloeistof die er met 2 slangen naar toe loopt. Eigenlijk zijn dat een soort automatische chokes die vaak wat hoger lopen bij de koude start en pas lager na enkele tijd.
vr 19 nov 2010, 18:11
helemaal waar.
za 20 nov 2010, 00:06
Misschien een domme vraag (ik ben beginner) Hoe en waarmee maak je de stappenmotor schoon??.
gr wijnand
za 20 nov 2010, 00:26
Spoelen in benzine, schoonmaken met remmen reiniger, inspuiten met wd40..... zo ongeveer....
groeten Erik
za 20 nov 2010, 15:57
Zoals eerder gezegt dus, bij mijn type 1 van 1980, loopt hij netjes 800 toeren met de stelschroef aan de gasklepregelaar geregelt. Bij starten loopt hij de eerste 10 sec tussen de 0 en 1200 toeren, beetje gas erop heeft hij het niet...
Nu heb ik wat wd40 in het ding gespoten welke onder het inlaat spruitstuk zit aan de bestuurderskant. Dit is dus de regelaar die jullie bedoelen los van de stelschroef. Nu de vraag, het probleem is met deze simpele zielen handeling natuurlijk niet verholpen maar heeft demontage zin van dit ding om hem schoon te maken, of is het beter om gelijk een nieuwe te bestellen. Want dit ding zal toch de oorzaak zijn...????....en een kleine kans de koudstartinjector, welke ik morgen eens zal uitwisselen.
Groeten Erik
za 20 nov 2010, 19:41
die laatse uitvoering 2 zit vlgs mij ook op een 745i, is het niet Cees?
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.