Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
vr 03 dec 2010, 12:24
Nu het winterse temperaturen zijn (deze morgen -9
vr 03 dec 2010, 12:49
Ja zou ik doen, dan heb je tenminste een betere verwarming. Vroeger werd dat vaker gedaan. Voor Merdedes kon je toen speciale afdekhoesjes voor de radiateur kopen. Bij mijn 2CV (hoewel luchtgekoeld) heb ik een speciaal afdekplaatje wat 'swinters aangebracht moet worden anders wordt de motor niet warm en de kachel ook niet.
vr 03 dec 2010, 12:52
Over 2 dagen is de vorst weer zo goed als over. Een stuk karton zou ik niet tegen de radiateur plaatsen maar een stukje er vanaf. het is vooral die rijwind die erdoorheen gaat, die maakt het lastig om de motor op temp te laten komen.
vr 03 dec 2010, 14:09
Hey,
Mijn type 2 komt ook niet verder dan 1/3e , na plaatsen nieuwe radiateur. zowel in de winter als in de zomer doet de kachel het goed. Als ie de helft haalt, dan wordt de werking van het kw systeem minder, maar is dan nog niet verontrustend. als die hoger komt zou ik is wat gaan vervangen.
dus als de kachel lekker warm wordt, niets doen fred!
Groeten Erik
vr 03 dec 2010, 15:37
Heb er al wat over geschreven in het andere topic maar nog niet gehad over de visco(fan).
De gebruikte vloeistof in die visco is dun bij 5 ~ 20 graden, en word dikker naarmate het warm wordt. Maar de vloeistof wordt ook dikker bij temperaturen onder de 3 graden ! De visco loopt dus eigenlijk constant veel te hard mee en koelt de motor behoorlijk. Type 2 komt vaak niet veel verder dan 1/3 van de meter (=/- 70~75 graden) Type 1 komt niet veel verder dan de tweede streep op de meter.
vr 03 dec 2010, 17:29
CeesBMW schreef:Heb er al wat over geschreven in het andere topic maar nog niet gehad over de visco(fan).
De gebruikte vloeistof in die visco is dun bij 5 ~ 20 graden, en word dikker naarmate het warm wordt. Maar de vloeistof wordt ook dikker bij temperaturen onder de 3 graden ! De visco loopt dus eigenlijk constant veel te hard mee en koelt de motor behoorlijk. Type 2 komt vaak niet veel verder dan 1/3 van de meter (=/- 70~75 graden) Type 1 komt niet veel verder dan de tweede streep op de meter.
En de visco eraf nemen bij deze temperaturen is te riskant, veronderstel ik, Cees?
vr 03 dec 2010, 17:39
Vroeger (1969) had mijn vader een renault 4 tl en daar zat een soort rolgordijntje voor de grille. die moest je met een staalkabeltje dicht trekken als de temperatuur rond de 0 graden kwam., En deze wagen kon je ook nog aanslingeren. Mijn 633 type 1 komt ook niet verder dan 1/3 bij temperaturen rond het vriespunt. Nu met de sneeuw rijd ik er niet mee, maar moest ik er mee rijden dan maakte ik een plaatje van kunststof om 1/3 van de radiateur af te dekken. Word ie dan toch te heet kun je een plaatje snel weer weghalen.Karton wordt zo'n kleffe troep.
vr 03 dec 2010, 17:44
Fred schreef:En de visco eraf nemen bij deze temperaturen is te riskant, veronderstel ik, Cees?
Lijkt me niet handig, dan koelt ie alleen met rijwind.
za 04 dec 2010, 00:02
Visco eraf halen en elektrische (Spal) ventilator plaatsen op radiateur. Werkt uitstekend, de motortemperatuur is dan gewoon goed. Naald op het dashboard net voor het midden.
do 09 dec 2010, 00:55
RobertF schreef:Ja zou ik doen, dan heb je tenminste een betere verwarming. Vroeger werd dat vaker gedaan. Voor Merdedes kon je toen speciale afdekhoesjes voor de radiateur kopen. Bij mijn 2CV (hoewel luchtgekoeld) heb ik een speciaal afdekplaatje wat 'swinters aangebracht moet worden anders wordt de motor niet warm en de kachel ook niet.
ik heb dit voor m'n land rover zitten!
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.