Switch to full style
Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
Plaats een reactie

Ombouw naar Diesel.

za 11 dec 2010, 09:42

Nu weet ik een mooie CSi ( e23 zou het zelfde zijn ) te staan met defect blok.
Dus ik dacht bij mezelf----als ik daar nou eens een diesel in hang.
Bij de23 is dat al gedaan zoals ik heb gelezen op dit forum.

Maar ik vraag me dan even het volgende af.

Welke diesel zou het mooist zijn om erin te hangen een uit een e34 zo'n 525TDS blok of een uit dat nieuwe model 5 serie.
Electronica bouw ik dan wel om.
En kan dat dan zomaar, moet wel naar de RDW tch ?? krijg ik wel een type goedkeuring of hoe zit dat eigenlijk.

Gr Ron

Re: Ombouw naar Diesel.

za 11 dec 2010, 10:35

E24 is op 5 serie (E12 of E28) basis. Ben niet zo van de diesel in een coupe maar als je een 6 met diesel wilt pak de motor met het meeste vermogen ben je handig met elektronica kun je bijvoorbeeld een e39 530D pakken. Je hebt wel de versnellingsbak etc van de donor auto nodig. Bij de RDW kun je nog steeds een motorwijziging aanvragen en wordt je auto gekeurd met de nieuwe motor. Als een vriend van mij een Opel Corsa met 2,0 turbo 300 pk zo op kenteken krijgt moet het voor een E24 met diesel ook mogelijk zijn.

Re: Ombouw naar Diesel.

za 11 dec 2010, 12:15

Diesel is tegenwoordig ook aardig aan de prijs :crybaby: , dus ik zie het voordeel er niet meer zo van :roll:
Maar goed, ieder z'n ding
suc6 met de ombouw

Re: Ombouw naar Diesel.

za 11 dec 2010, 12:44

Met een moderne common rail diesel is je brandstofverbruik flink lager dan een benzine uitvoering van b.v. een E23 735i, bovendien is zo'n E39 530D rapper dan een E23 735i en weegt meer in kilo's, ik zie zo'n project wel zitten.

Binnenkort gaat een bekende van mij zo'n project ten uitvoer brengen.

Re: Ombouw naar Diesel.

za 11 dec 2010, 13:37

Vergeet niet dat een 23 of e24 ook 1 op 6 loopt de 7 serie van mij doet dat 1 op 6 op gas kan ook 1 op 7 zijn maar goed.
Dus dat slurp gas.
Onze fam koets een P 206 sw 2.0 HDI, als ik daar voor 50 euro diesel in tank, dan tank ik na 750 km weer.
De 7 serie na een volle gas tank, kan ik tanken na 360 km ( 80 liter tank meende ik ) weet zo ff niet meer hoeveel euro's daar in gaan meend eits van 55 euro.

Kijk dit is dan mijn vergelijk.
En bijkomend voordeel, minder onderhoud vindt ik.

En elektronica maakt me niet uit omdat om te bouwen, alleen die kloten startonderbrekers welke bij de nieuwe modellen in verbinding staan met o.a het contactslot en ecu dat is me toch een werk.

Oh ja de e24 tot meende 1982 is ook op basis van een e12 een e24 na 1982 is op basis van een e28.
Die van mij bj 1978 basis e12 dus.

Maar motorsteunen voor een nieuw type diesel blok maak ik zelf wel, dat is het punt niet.



Gr Ron

Re: Ombouw naar Diesel.

za 11 dec 2010, 13:56

Ik kan je desgewenst wel een motor met bak en alle benodigde electronica leveren, geen probleem.

Nog een voordeel, je gastank gaat er uit, scheelt weer laadruimte.

Re: Ombouw naar Diesel.

za 11 dec 2010, 14:42

Martin schreef:Ik kan je desgewenst wel een motor met bak en alle benodigde electronica leveren, geen probleem.

Nog een voordeel, je gastank gaat er uit, scheelt weer laadruimte.



De ombouw is niet voor mijn 7 serie, maar voor een e24 CSI.
Jij hebt alles wel liggen he Martin :-)
Nog bedankt voor de bumper ziet er perfect uit.

Zat zelf te denken aan nieuw type diesel, koop dan het liefst een schade bak, dan heb ik gelijk alles wat ik hebben moet brandstof pomp etc etc.
Scheelt me dan ook een hoop uitzoek werk.

Maar ik weet nog niet of ik het wel doe, heb nu nog een CSI uit elkaar liggen die moet eerst klaar.


Gr ron

Re: Ombouw naar Diesel.

za 11 dec 2010, 17:55

Martin schreef:bovendien is zo'n E39 530D rapper dan een E23 735i

Nou, vraag Michiel een Cees maar eens of een 530D touring mijn E23 bijhoudt...

Martin schreef:Binnenkort gaat een bekende van mij zo'n project ten uitvoer brengen.

Dani

Re: Ombouw naar Diesel.

za 11 dec 2010, 20:01

Ik snap de uitdaging, en dat het zuinig rijd is ook zo.
Maar om zoiets te bouwen maak je ook kosten en dan moet je toch wel heel veel kilometers rijden om het terug te verdienen.
Maar het blijft een leuk projekt wat ik zeker zal volgen :clap:
suc6

Re: Ombouw naar Diesel.

za 11 dec 2010, 20:15

eric-e23tds schreef:
zerotolerance schreef:
Martin schreef:bovendien is zo'n E39 530D rapper dan een E23 735i

Nou, vraag Michiel een Cees maar eens of een 530D touring mijn E23 bijhoudt...

Martin schreef:Binnenkort gaat een bekende van mij zo'n project ten uitvoer brengen.

Dani

Re: Ombouw naar Diesel.

za 11 dec 2010, 20:40

Alwin heet ie.

Re: Ombouw naar Diesel.

za 11 dec 2010, 20:48

haha ja dat is m ja
maar het lukte niet? lijkt me sterk hij heeft mij ook geholpen en heeft nog bij iemand anders een 3 liter in een e28 gelepeld..

Re: Ombouw naar Diesel.

za 11 dec 2010, 20:57

Hij had eerst een te nieuwe diesel. Eentje die een slagje nieuwer was dan die uit de E39.

Re: Ombouw naar Diesel.

zo 12 dec 2010, 12:13

oh zo dacht dat hij een een uit e39 had dan zal het wel uit een e60 geweest zijn
das pittig jah

Re: Ombouw naar Diesel.

zo 12 dec 2010, 19:38

Rs136 schreef:Vergeet niet dat een 23 of e24 ook 1 op 6 loopt de 7 serie van mij doet dat 1 op 6 op gas kan ook 1 op 7 zijn maar goed.
Dus dat slurp gas.
Onze fam koets een P 206 sw 2.0 HDI, als ik daar voor 50 euro diesel in tank, dan tank ik na 750 km weer.
De 7 serie na een volle gas tank, kan ik tanken na 360 km ( 80 liter tank meende ik ) weet zo ff niet meer hoeveel euro's daar in gaan meend eits van 55 euro.

Kijk dit is dan mijn vergelijk.
En bijkomend voordeel, minder onderhoud vindt ik.

En elektronica maakt me niet uit omdat om te bouwen, alleen die kloten startonderbrekers welke bij de nieuwe modellen in verbinding staan met o.a het contactslot en ecu dat is me toch een werk.

Oh ja de e24 tot meende 1982 is ook op basis van een e12 een e24 na 1982 is op basis van een e28.
Die van mij bj 1978 basis e12 dus.

Maar motorsteunen voor een nieuw type diesel blok maak ik zelf wel, dat is het punt niet.



Gr Ron



Bij sommige modellen volstaat het om de originele sleutel op de de ECU te plakken. Effe testen dus bij je donor auto

Re: Ombouw naar Diesel.

zo 12 dec 2010, 22:52

zerotolerance schreef:Volgens mij passen niet alle motorblokken evengoed. E

Re: Ombouw naar Diesel.

ma 13 dec 2010, 08:24

Ik doelde inderdaad op de electronica. Alles past :mrgreen:

Wat rij jij dan Dani

Re: Ombouw naar Diesel.

ma 13 dec 2010, 19:21

Ik rij momenteel zowel in mijn E23 735iA als in mijn E28 524td

Re: Ombouw naar Diesel.

ma 13 dec 2010, 19:22

En als de sneeuw even weg is in m'n E23 745i HL 8-)

Re: Ombouw naar Diesel.

ma 13 dec 2010, 20:04

td met 200 pk?

Re: Ombouw naar Diesel.

di 14 dec 2010, 08:57

:lol:
Mijn 735iA heeft 200pk, is een zwitserse met een 060 motronic

Re: Ombouw naar Diesel.

di 14 dec 2010, 09:16

200? Ik dacht dat die 185 pk had? Maar maakt niets uit.

Ging jij nog een dieselombouw doen?

Re: Ombouw naar Diesel.

di 14 dec 2010, 09:37

De 059 motronic wisselen voor een O60 motronic, de lambda afkoppelen en met een juiste lmm kom je een eind.. :clap:

Re: Ombouw naar Diesel.

di 14 dec 2010, 19:47

Mijn 735iA is in iedergeval een KAT-loze uitvoering met een 060 motronic.

Ja motor gaat eruit en komt een M57 3.0d met automaat in.

Pas volgend jaar hoor :D

Re: Ombouw naar Diesel.

di 14 dec 2010, 20:50

Het is al bijna het nieuwe jaar!

Ben erg benieuwd naar de ombouw! Dan maar eens een dagje buurten in Leons.