Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
zo 10 apr 2011, 16:23
Hallo,
Ik moest woensdag jl. met de 728 voor een APK. Hij werd afgekeurd vanwege een gecorrodeerde
handremkabel (mantel) en het niet branden van de breedstralers (mistlampen) onder de bumper. Daarbij was de motivatie van de keurmeester: als er een schakelaar in zit moet die verlichting het ook doen. De auto is ingevoerd uit Frankrijk en die verlichting heeft het nog nooit gedaan. Ook bij de RDW waren bij de invoerkeuring geen opmerkingen. Als ik de weerstand meet tussen de zekering (voor de mistlamp(en)) en carrosserie is deze oneindig hoog. Dit geldt ook voor de weerstand tussen de + van de lamp en de zekering. Mijn conclusie: er is geen verbinding (geldt voor beide lampen). Zit er ergens nog een connector?
Heeft iemand een schakelschema? Ik heb wel iets op internet gevonden maar dat is een schema uit
zo 10 apr 2011, 16:37
Mistlampen waren niet verplicht dus als je de lampjes eruit haalt mogen ze hem niet afkeuren. Mistlampen moeten binnen een afstand van 40cm van de uiterste hoek van de auto zitten. Bij mijn Chevy zitten ze veel meer naar binnen en voor de keuring draai ik altijd de lampjes eruit. Nog nooit afgekeurd.
zo 10 apr 2011, 19:19
Robert, wat tombart zegt klopt, als ze erop zitten moeten ze het doen ! Wat je wel mag doen is het afplakken met breed tape zodat ze niet meer zichtbaar zijn.
Dat de handremkabelbuitenmantel gecorrodeerd is vind ik vreemd, die is n.l. niet van metaal. Alleen de binnenmantel is van metaal, maar daar zit de zwarte flexibele laag nog omheen. En volgens mij is de enige APK afkeur voor de mantel als ie gebroken is !
zo 10 apr 2011, 19:41
RobertF, CeesBMW,
Het slechte punt in de
handremkabel zit daar waar hij in een draadbeugeltje hangt. Hij is daar ook dikker. Het kan dus best dat hij op die plek
zo 10 apr 2011, 19:47
Kabel word dan vervangen ! Lekker klusje
zit vaak vast in de manchet, met geweld komt ie er wel uit (staat ergens op het forum een beschrijving)
zo 10 apr 2011, 19:51
Ik heb begrepen dat er nogal wat gedemonteerd moet worden oa remtang, remschijf. Dus ook weer ontluchten remleiding.
zo 10 apr 2011, 20:12
@Cees
Ik heb daar een discussie met de keurmeester over gehad en die bevestigde dat, mistlampen voor is geen verplicht item net zoals een achterruitwisser. Een mistachterlicht wel. Ze hoeven het niet te doen als ze erop zitten, is geen afkeuring. Als ze wel branden, dan moeten ze wel aan eisen voldoen, zoals geen gebroken glas en de kleur van het licht
De toegestane werking mistlampen voor in de Regeling Permanente Eisen zijn vervallen per 1Juli 2008
zo 10 apr 2011, 20:26
@tombart
Je kan de klauw aangesloten laten zitten, dan hoef je niet opnieuw te ontluchten. Leg de complete klauw op de achterbrug als je bezig gaat.
@robert
Klopt, heb het even opgezocht en jij hebt idd gelijk;
De werking van de mistlichten aan de voorzijde is geen verplichte eis. Dit wil zeggen dat als beide mistlichten niet werken hierop niet afgekeurd kan worden. Wel letten op deugdelijke bevestiging.
Echter, als de mistvoorlichten wel werken vallen ze onder de keuringseisen van toegestane verlichting en in dat geval gelden de volgende artikelen: 5.2.59 lid 1, 5.2.59a lid 1, 2 en 3, artikel 5.2.61 lid 1 en artikel 128.
Als echter 1 wel werkt;
De keuringeisen in het kort:
1. De kleur van de mistvoorlichten moeten wit of geel zijn.
2. Nagenoeg van dezelfde grootte, gelijke kleur en sterkte. Als
zo 10 apr 2011, 20:27
Cees
zo 10 apr 2011, 21:48
CeesBMW schreef:Je kan de klauw aangesloten laten zitten, dan hoef je niet opnieuw te ontluchten. Leg de complete klauw op de achterbrug als je bezig gaat.
Gaat dat? De remtang is niet aangesloten met een remslang maar met een remleiding.
zo 10 apr 2011, 22:46
Als je maar voorzichtig doet, die oudere hebben idd alleen een remleiding i.t.t. de nieuwe die je met de slang zo opzij legt. Anders bind je hem met een ijzerdraad aan de veerpoot, kan ie rustig bungelen zonder te breken.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.