Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
vr 29 apr 2011, 13:51
Hallo,
Het alarm probleem is eindelijk opgelost, de motor sloeg in 1x keer aan (voor het eerst sinds twee jaar). Ik heb 'm een tijdje laten lopen, maar hij staat flink te schudden en loopt dus niet mooi rond. Ik kreeg een tip dat waarschijnlijk de verdelerkap van binnen gecorrodeerd is, maar aan de buitenkant zie ik er niks geks aan.
Er zitten nieuwe bougies in, nieuwe olie en nieuw water, nieuwe filters voor olie, benzine en lucht, de dynamo is ook goed en een nieuwe accu.
Wie heeft er tips over wat het kan zijn?
Groeten,
Elmer
vr 29 apr 2011, 16:10
Hallo Elmer,
Zoals je al zegt zou dit aan de
rotor en verdelerkap kunnen liggen. Om die los te krijgen draai ik altijd de viscofan los en de radiateurkap. Dan kun je de verdelerkap zo los schroeven en de puntjes bekijken, daar mag geen aanslag op zitten, ook niet op de rotor. Je zou ook nog naar de bobine en de bougiekabels kunnen kijken/doormeten.
Groeten, Stijn
vr 29 apr 2011, 16:19
en je kunt natuurlijk de bougiekabels er
zo 22 mei 2011, 21:22
Ik ben eruit wat het is! Hij loopt op 5 cilinders!
Zaterdag eindelijk m'n project uit de garage kunnen rijden. Maar de motor klinkt afschuwelijk, hij loopt op 5 clinders. Rotor/verdelerkap zijn in order, bougiekabel vonkt, bougie is nieuw, maar wel vochtig, zou benzine kunnen zijn. Het injectiesysteem lijkt daarom OK.
Hij staat nog niet op kenteken, dus ik wil 'm eerst RDW laten keuren, zodat ik met kenteken de weg op kan voor motor en APK
Het is 25 km, totaal heen en terug, naar het keuringsstation. Is het verstandig voor de motor om dat te rijden (ik ken iemand met garageplaten)?
Qua probleem moet ik het zoeken in vastzittende cilinder, of klep/klepstoter die niet meer werkt. Of kan het ook iets anders zijn?
Graag reactie
Gr. Elmer
PS: hier een plaatje: [Link]https://lh4.googleusercontent.com/_SorO ... ar%204.jpg[/Link]
ma 23 mei 2011, 08:19
Je kunt via de rdw een een dag,s kenteken aan vragen, kost niets, maar alleen van huis naar rdw en retour effe rond rijden mag eigelijk niet.
745i-fanaat schreef:Ik ben eruit wat het is! Hij loopt op 5 cilinders!
Zaterdag eindelijk m'n project uit de garage kunnen rijden. Maar de motor klinkt afschuwelijk, hij loopt op 5 clinders. Rotor/verdelerkap zijn in order, bougiekabel vonkt, bougie is nieuw, maar wel vochtig, zou benzine kunnen zijn. Het injectiesysteem lijkt daarom OK.
Hij staat nog niet op kenteken, dus ik wil 'm eerst RDW laten keuren, zodat ik met kenteken de weg op kan voor motor en APK
Het is 25 km, totaal heen en terug, naar het keuringsstation. Is het verstandig voor de motor om dat te rijden (ik ken iemand met garageplaten)?
Qua probleem moet ik het zoeken in vastzittende cilinder, of klep/klepstoter die niet meer werkt. Of kan het ook iets anders zijn?
Graag reactie
Gr. Elmer
PS: hier een plaatje:
https://lh4.googleusercontent.com/_SorO ... ar%204.jpg
ma 23 mei 2011, 10:18
En je moet je auto verzekeren. Alleen een tijdelijk kenteken is NIET voldoende.
ma 23 mei 2011, 16:57
en ik zou ook niet gaan rijden op 5 cilinders......
ma 23 mei 2011, 18:13
Misschien maar even naar de kleppen van de betreffende cil. kijken.
di 24 mei 2011, 11:23
klinkt inderdaad niet verkeerd.
Als je kleppen kunt stellen, doe dat dan.
Met mijn carburateur versie kan je ook nog de timing aanpassen, desnoods.
Zal met die computers en injectie waarschijnlijk wel op een andere manier moeten dan bij de mijne, dus daar hou ik me even over stil.
wo 25 mei 2011, 10:09
Als die op 5 cilinders loopt heeft die beslist een te hoog CO gehalte dus afkeuren! Trouwens je moet alleen een conformiteitskeuring laten doen bij de RDW dan krijg je vervolgens je kenteken en dan moet je op APK en dat kun je doen bij de garage in de buurt
ma 20 jun 2011, 19:10
Hallo allemaal,
Ik ben nog steeds bezig met m'n M106 (M30B34 met turbo) blok lekker draaiend te krijgen. Voordat ik het blok uit elkaar ga halen, wil ik de injectoren laten reinigen. Het zou best kunnen dat het mengsel te arm is. Weet iemand een goed adres in omgeving Utrecht hiervoor, die ze ook meteen kan testen of ze goed verstuiven? Ik hoor het graag!
Groeten,
Elmer (745i-fanaat)
ma 20 jun 2011, 21:06
misschien eerst eens proberen met injectorreiniger van fort
Laatst bijgewerkt door
RobertF op ma 20 jun 2011, 21:09, in totaal 1 keer bewerkt.
ma 20 jun 2011, 21:08
Is je nieuwe bougie wel ok?
ma 20 jun 2011, 22:14
RobertF schreef:misschien eerst eens proberen met injectorreiniger van fort
di 21 jun 2011, 20:11
Zal eerst maar compressie gaan meten,
bij mij was hij tussen 2 cilinders lek.
En hij liep ook zo.
Heb ik gedaan, als ik het goed onthouden was cilinder 5 7.iets bar en cilinder 6 8.iets bar, de rest zat rond de 10.
Is compressiedruk hetzelfde als compressieverhouding, want die hoeft maar 8.0 te zijn....
di 21 jun 2011, 20:28
misschien eerst eens proberen met injectorreiniger van fort
di 21 jun 2011, 20:40
forte gaat door de benzine en werkt goed
di 21 jun 2011, 20:55
ALs je op pit 5 ongeveer 7 bar hebt en pit 6 ong. 8 bar en de rest 10 ....................dan heb je waarschijnlijk weinig aan injector reiniging. Als je kleppen zijn gesteld en je hebt nog steeds deze waarden, en op 5 pitten lopen. dan denk ik dat de kop eraf moet en dan tref je volgens mij een scheurtje in de kop aan. Of een lekke koppakking.
wo 22 jun 2011, 23:57
Koppakking tussen 5e en 6e cilinder ? Bekende plek.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.