Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
ma 30 mei 2011, 16:58
Gisteren de kleppen van de Beemer gesteld man wat een verschil weer pakt weer veel beter op loopt weer regelmatig dit merk je juist bij stationair draaien.
6 tuimelen 1 stellen
2 tuimelen 5 stellen
4 tuimelen 3 stellen
1 tuimelen 6 stellen
5 tuimelen 2 stellen
3 tuimelen 4 stellen
Er is echter ook nog een andere manier van stellen, je verdraait de nokkenas per cylinder wel zo dat het niets raakt. Wanneer je bovenstaande doet, staat de nokkenas van de klep die je wilt stellen eigenlijk ook zo, zoals ik het doet. Ik vind het eenvoudiger/overzichtelijker werken door per cylinder af te gaan van 6,5,4,3,2,1. nadeel is weer wel dat ik waarschijnlijk iets meer omwentelingen moet maken terwijl het eerst vb. je op bovenstaande volgorde kan afwerken mits je niet verdraaid. De werkwijze die ik doe pas je eigelijk toe bij auto's met onderliggende nokkenassen omdat het daar moeilijker te zien is.
ma 30 mei 2011, 17:04
Ik ga altijd de nok draaien die het snelst weer op tuimelen staat, en schrijf na het stellen even op een papiertje welke ik gehad heb.
ma 30 mei 2011, 20:49
Ook weer is gedaan vandaag, toevallig.
Wel met koude motor, is dat erg eigenlijk?
en inl 0.25 en uitl 0.30 voor lpg
ook ik draaien en stellen welke eerst aan bod komt
en na 10.000 km maar 2 iets meer ruimte moeten geven....
ma 30 mei 2011, 21:02
Hoe doe je dat trouwens met een automaat? Dan kan je de poulie toch niet makkelijk draaien om de kleppen te laten tuimelen?
ma 30 mei 2011, 21:12
snaar dynamo strak zetten en draaien aan de bout/ viscofan( tegen de klok in anders draai je hem los)
di 31 mei 2011, 10:20
bij de automaat doe ik het anders. Is niet erg efficient, maar ik draai iedere keer een tel aan het contactslot en dan laat ik de startmotor de boel een stuk verschuiven.
Vooral bij de laatste tuimelaars hebben vaak meerdere pogingen nodig.
di 31 mei 2011, 14:17
Draaien aan de bout op de viscofan ik haal dan enkel bougies eruit schilt om de compressie te verminderen.
di 31 mei 2011, 15:35
Achterwielen opkrikken bak in zijn 3 of vier en aan de wielen draaien,verwijder ook altijd de bougie,s.
Aan de kleur van de bougie,s kun je al veel herkennen betreffende de staat van de motor en de afstelling.
di 31 mei 2011, 17:27
dat is wel veel werk, beter span je de dynamo vsnaar dan.....
maar is het koud kleppen stellen?
di 31 mei 2011, 17:45
Inderdaad koud stellen en op gas zou ik ze 0,05 ruimer zetten o.30 inlaat 0.35 uitlaat.
Dit ivm groter warmte ontwikkeling.
di 31 mei 2011, 18:45
nog iets ruimer, ga ik volgende x dan doen, bedankt!
vr 01 jul 2011, 16:21
Kleppen stellen.... heb ik ooit gedaan bij een motor en die moest met shims gesteld worden. wat een !@%^@ werk is dat zeg.... werkt het bij een E23 ook zo of kun je die stellen met een stelschroef?
En heeft iemand toevallig een how-to of is er iemand bereid te helpen? Ik heb een garage(hobby club) waar ik kan sleutelen. Zou handig zijn, anders ga ik t samen met een maatje doen die bij de TD(automonteur) zit maar ook hij heeft dit nog nooit gedaan.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.