Switch to full style
Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
Plaats een reactie

Inlaat M30 vs M106

ma 04 jul 2011, 20:49

Past een M30 inlaat op een M106?

Ik las ergens dat de flow van een M30 uit een E34 beter is dan die van een M106. Misschien dat ik zo eentje kan verbouwen om de gasklep aan de andere kant te krijgen ivm een andere intercooler.

Re: Inlaat M30 vs M106

ma 04 jul 2011, 22:10

Bedoel je zoiets ?

Image

is volgens mij van een e32!!
De vorige eigenaar beweerde dat deze beter was dan de originele qua flow!!!!

Re: Inlaat M30 vs M106

di 05 jul 2011, 07:22

Inderdaad. De E32 (en E34) hebben 3.5 op de zijkant staan. De normale volgens mij 3.2 / 3.5.

Deze zit op jou 745i Paul?

Re: Inlaat M30 vs M106

di 05 jul 2011, 10:44

die zit op de 745i van paul ja..........
heeft ook e34/e32 remmen dacht ik :Peace:

Re: Inlaat M30 vs M106

di 05 jul 2011, 16:40

Als ie e34 of e32 remmen heeft dan wil ik de custom made adapterplaten wel eens zien. Heel het duitse e23 forum wil graag e32 of e34 remmen op de auto, maar helaas past het niet.....

Re: Inlaat M30 vs M106

di 05 jul 2011, 17:12

Dus E32/E34 remmen passen alleen onder een E24 en niet onder een E23 :?:
En waar ligt dat precies aan :?:

Re: Inlaat M30 vs M106

di 05 jul 2011, 19:52

De afstand van de bevestiging. Maar daar gaat het mij hier niet om. Ik wil graag weten of ik een dergelijke inlaat 1 op 1 kan bevestigen.

Re: Inlaat M30 vs M106

di 05 jul 2011, 20:53

De inlaat past op de m106, alleen de aansluiting naar de gasklep heeft een ander rubber nodig. maar omdat jij hem toch ombouwt is dat niet belangrijk

Re: Inlaat M30 vs M106

di 05 jul 2011, 20:58

Bedankt.

Dan ga ik rustig op zoek naar zo'n inlaat. De verbeterde flow is niet het eerste punt. Jou punt over de warmte wel. Dan zou een intercooler onder de bumper kunnen voor een betere koeling. Op het Amerikaanse turbo forum hadden ze eens de luchtinlaat temperatuur gemeten en daar )in de US of A) kun je bijna net zo goed zonder intercooler rijden. De heatsoak (warmteverzadiging. is dat een Nederlands woord) treedt al aardig snel op. Dat lees ik nu ook over water / air.

Re: Inlaat M30 vs M106

di 05 jul 2011, 21:05

van de remmen zal ik eens navragen bij de oude eigenaar. (69 jaar)
was een handig mannetje die nu nog speciale dingen voor de racerij draait en freest en weet ik wat nog meer.
Hij had overal tekeningen van , misschien voor dit ook wel.
word vervolgd
en zal er zaterdag alvast wat fotos van maken.....

Re: Inlaat M30 vs M106

di 05 jul 2011, 21:08

Mocht je op de

Re: Inlaat M30 vs M106

wo 06 jul 2011, 02:36

Dat over die 'heatsoak' snap ik nog niet zo. Wel weet ik dat er veel geluld wordt intercoolers. Als de weerstand extreem laag is, spoelt je lucht er ook heel snel doorheen. Het nadeel daarvan: De lucht krijgt geen tijd om af te koelen. Als de koeler te kort is, hetzelfde verhaal, de lucht wordt niet gekoeld.

Als de koeler lang genoeg is en enige weerstand heeft zal de lucht genoeg tijd nodig hebben om er door te stromen, dit is goed want de intercooler moet immers koelen.

Als de koeler teveel weerstand heeft dan wordt het probleem dat je toch nog te weinig lucht naar je cilinderkop brengt en valt de opbrengst van de turbo tegen (vooral bij max motortoeren, max vermogen).

Wat helpt is het vergelijken wat fabrieksmatig op auto's zit met hetzelfde vermogen als wat jij wilt gaan maken in jou project. En wat wijs is: meten. De temperatuur voor en na de intercooler. (Je wil intercooler uit ongeveer 25

Re: Inlaat M30 vs M106

wo 06 jul 2011, 08:23

De intercooler van de 745i zit niet op een hele voordelige plaats. Op het moment dat je met een koude intercooler begint te rijden dan zal er niet zo'n heel groot probleem zijn. Alleen als de intercooler zelf al warm is (wat erg snel kan ) dan wordt de lucht niet echt afgekoeld. Op het moment dat je de intercooler op een betere koelplaats hangt dan is de koeling theoretisch gezien groter. Een "vrij" hangende intercooler zal meer koeling kunnen genereren als eentje die ingesloten zit.

Even een stukje van het BMW turbos forum:


This is Part One.

I have found so much interesting data I figure I would share what I have found so far.

I never wonder how good is our stock intercooler until I started messing with getting the charge air chilled. I bought a FJO Racing Intake Air Temp Gauge that uses a fast response GM style intake air temp sensor and started takking temperature readings. The sensor is mounted just in front of the throttle body.

A. Stock Air to Air Intercooler

I could not believe my eyes - 160-190 degrees when boosting on a 85 degree day. Idling is about 130 after driving for a while. A slow steady drive without boosting gets the temp down to 115.
Now the biggest shocker, after driving for while stop the car and let it sit for about 30 minutes. Start the car and temp is now 160 idling. Get the car going and temp goes up to 180-220. Slow down and try to get the temp to go back down and can only get as low as 150 degrees.

B. No Intercooler
Amazingly it is roughly about the same as A above with idling a little higher at 140 after driving a while. However slow steady drive will not get it lower than 130. Let the car sit and then restarted you get into the same range with low of about 150 degrees.

So when the ambient temp goes up the stock intercooler is only good in the beginning before heat soaks in. Once heat soak occurs they are both performing the same.

I will be back with Part 2 - data from a Liquid to Air Intercooler and Active Cooling Liquid to Air.


De bron

85 degrees is 30 graden celcius.

Aangezien de meeste auto's een front mount intercooler hebben lijkt mij dit ook de juiste plaats.

Re: Inlaat M30 vs M106

wo 06 jul 2011, 20:41

De heat soak is eigenlijk het verhaal over de inlaat die bij de 745 direkt boven de uitlaat zit. dus de in de intercooler " afgekoelde " lucht word dankzij het uitlaat spruitstuk weer fijn voorverwarmd. Is natuurlijk handig in de winter :sneaky2: Maar voor vermogensliefhebbers ongewenst

Re: Inlaat M30 vs M106

wo 06 jul 2011, 22:15

Zerotolerance schreef: (en ik heb Fahrenheit maar even omgezet naar Celcius)

A. Stock Air to Air Intercooler

I could not believe my eyes
Plaats een reactie