Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
wo 08 apr 2009, 13:13
Hallo mensen,
Nu het wat warmer word, merk ik dat de temperatuurmeter
van mijn bmw 733i hoger word wanneer ik stilsta (file of stoplicht)
Hij komt bijna tot de rood (3 kwart) en dan gaat hij weer omlaag.
(volgens mij gaat de 2e ventilator dan aan).
Indien hij vanaf het midden naar 3 kwart gaat, merk ik dat het toerental
stationair daalt en de auto gaat trillen (stationair).
Wanneer ik op snelweg rijd, dan gaat het metertje weer omlaag, bijna
tot het blauwe wanneer hij gewoon koud is.
Ik weet van bmw's dat de temperatuurmeter gewoon in het midden moet staan.
Bij de 733i ook toch?
Zou het de visco koppeling kunnen zijn?
Alvast bedankt voor de reacties!
wo 08 apr 2009, 14:53
Ja, viscokoppeling kan, maar ook de thermosstaat (als ie te traag wordt) of zelfs de waterpomp (te weinig capaciteit)
wo 08 apr 2009, 15:03
De thermostaat heb ik eruit gehaald en in de pan gegooid..
De thermostaat rekt zich wel uit, maar ik heb niet gekeken bij hoeveel graden.
Wanneer zou deze zich uit moeten rekken? dan probeer ik het opnieuw met thermometer.
wo 08 apr 2009, 15:07
De Europese auto's hebben allemaal een 80 graden model erin (staat erop).
Doe de thermosstaat in een bakje water, deze tot 80 graden stoken. De slag die hij moet maken is 8mm.
wo 08 apr 2009, 17:01
tss leuk je beemer koken haha denk dat de banden wat stug zijn om op te kauwen...
wo 08 apr 2009, 19:56
Een onderdeel waar men niet naar kijkt is de waterpomp, die wordt pas vervangen als ie gaat piepen of lekken. Wat echter vergeten wordt is, dat de schoepen afslijten en dat er dan te veel ruimte tussen pomphuis en schroepen komt waardoor pompverliest optreedt of te wel er wordt nauwelijks nog water rond gepompt. Dus ook als ie nog niet piept of lekt maar zodra temperatuurproblemen optreden, dan de pomp vervangen. kost maar een maar tientjes
do 09 apr 2009, 07:27
Ah, ik wilde deze vraag ook al gaan stellen!
Mijn 735i loop ook aardig op qua temperatuur als ik een beetje in de file sta te bakken.
do 09 apr 2009, 07:45
ik heb het zelfde gehad alles vervangen waaronder een
Radiateur
Visco
Waterpomp
Thermostaat
En wat denk je ligt aan de cockpit temperatuur meter
Het kan van alles zijn groetjes tom
do 09 apr 2009, 08:38
Dat was ook waar ik aan zat te denken.
Mijn cockpit is er al eentje met kuren, dus ik denk dat ik die eerst maar eens vervang.
do 09 apr 2009, 10:41
Bij mijn wagen merk ik ook dat hij echt warmer word.
Dit is dan te zien aan het stationaire toerental dat dan daalt
Normaal staat hij net onder de 1000 toeren stationair.
Als hij 3 kwart warm is, daalt het toerental stationair naar 500/600 toeren.
do 09 apr 2009, 10:45
Daar komt bij dat jij het oude type dashboard hebt Cem (zonder SI), deze zijn veel minder gevoelig voor storingen (lekker recht toe, recht aan)
vr 10 apr 2009, 16:32
Inderdaad Cees..
Volgens mij had jij de waterpomp voorheen al vervangen van de wagen, toch?
Ik heb vandaag nog eens goed gekeken:
De Visco aan de binnenkant van de motor die draait eigelijk niet sneller wanneer de wagen warmer word.
Hij blijft constant draaien.
Wanneer de wagen echt 3 kwart warm is en richting het rood aan gaat, dan
schakelt de ventilator aan de buitenkant aan en begint hij langzaam te koelen.
Zal dit dan de Visco koppeling aan kunnen duiden?
vr 10 apr 2009, 18:49
Ja, en de waterpomp is vervangen door een gebruikt type.
za 11 apr 2009, 11:23
Als je visco de laatste jaren niet is vervangen dan zou ik er zeker een nieuwe op zetten. De werking is slecht te bepalen van zo'n ding, maar kapot gaan ze.
Beter 1x vervangen als 1x aan de kook.
sucses!
za 11 apr 2009, 19:36
Hoi
Bij de e21 test ik de visco altijd met een krant, ff een paar keer dubbel zoals ie door de bus komt en daar de fan mee tegen houden als de visco-koppeling ingrijpt zul je dat direct vernemen doordat je hem niet niet meer tegen kunt houden met de krant.
Groeten
Marcel Krol
zo 12 apr 2009, 04:45
vervangen cem de visco en dan zou ik ook meteen de waterpomp doen (zijn de kosten niet)
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.