Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
di 08 nov 2011, 20:02
Mijn startmotor heeft met het kouder worden soms geen zin om te werken + hij blijft soms een secondje meedraaien als de auto gestart is.
Ik zou hem er graag eens afhalen, als ik het goed voor heb zit er een relais op, misschien dit dan eens proper maken, samen met de aansluiting van de draden?
Probleem is: ik zie op het eerst zicht niet echt hoe ik hem eraf haal, vast iets doms dat ik over het hoofd zie?
di 08 nov 2011, 20:52
De startmotor zit met 3 bouten vast ,de een achterkant is moeilijk te bereiken.Zeker als het blok ingebouwd zit.
di 08 nov 2011, 22:08
Huh ?? De startmotor zit maar met 2 bouten vast aan het blok. De pluskabel zit met een moer vast aan een vast tapeind in de startmotor.
Om de achterste bout eruit te krijgen gebruik ik een in een "S" gebogen sleutel. Op die manier kom er net tussen.
wo 09 nov 2011, 00:12
Ik gebruik een sleutel die ik gehalveerd heb, geen makkelijk klusje, kan net een slagje maken, dus steeds 1 tandje van de ringsleutel, lekker tijdrovend!
Groeten Erik
wo 09 nov 2011, 10:58
ik kreeg t nie klaar bij mn e23....met mn worstjes vingers.....maar heb inderdaad ook zoon gebogen halve sleutel.......
een maat van me heeft die los gemaakt.....had dunnere handen
wo 09 nov 2011, 14:49
CeesBMW schreef:Huh ?? De startmotor zit maar met 2 bouten vast aan het blok. De pluskabel zit met een moer vast aan een vast tapeind in de startmotor.
Om de achterste bout eruit te krijgen gebruik ik een in een "S" gebogen sleutel. Op die manier kom er net tussen.
Niet goed gekeken 2 bouten inderdaad typefout.
wo 09 nov 2011, 16:16
ErikAnton schreef:Ik gebruik een sleutel die ik gehalveerd heb, geen makkelijk klusje, kan net een slagje maken, dus steeds 1 tandje van de ringsleutel, lekker tijdrovend!
Groeten Erik
ratel ringsleutels kunne soms ook een oplossing zijn.
wo 09 nov 2011, 18:29
klopt....maar die krijg je dr nie zo makkelijk tussen gefrot....
en als die er op zit....krijg je ze weer niet goed rond....
wo 09 nov 2011, 21:06
Hartelijk dank voor de reacties, de startmotor zit dus vast met 2 bouten als ik het goed begrijp?
er zit dus 1 bout achterop de startmotor, die je op gevoel en met een aangepaste sleutel moet zien te vinden, maar waar zit de 2e dan?
@ Cees en ErikAnton, heb je eventueel een foto van jullie zelf gefabriceerde sleutel?
do 10 nov 2011, 00:19
Ratelsleutel krijg je er niet omheen vanwege de schuine zijdes op de startmotor. Ik heb geen foto maar ik heb een platte ring sleutel 17 twee keer gebogen zodat ie er beter (en makkelijker) op past.
do 10 nov 2011, 09:12
ik heb meestal met mijn auto starten en lopen.
Heel af en toe reageert ie niet. Ik zie dan wel bijvoorbeeld de temperatuurmeter naar links uitslaan, alsof de stroom wegvalt, maar de startmotor reageert niet.
Dit los ik op door het contact uit te zetten en alle stroomverbruikers even uit te doen, zoals lampen, radio, verwarming.
Dan na 1 of 2 minuten pakt ie wel weer.
Iemand een idee waar dat aan kan liggen?
Ik zou natuurlijk hopen op een goed bereikbaar relais of zoiets dergelijks.
Maar is er een kans dat ik ook moet proberen de startmotor los te maken en na te kijken?
do 10 nov 2011, 21:33
Toevallig niet een massa probleem Herman? Of wellicht dat het in je contactslot zit....
Heb ook geen foto, pak gewoon een rechte ring steek 17, slijp hem doormidden zodat de ring iets korter is dan de steek en gebruik de ring, leg een kleed neer
op je motor ga lekker liggen en tobben maar. Haal even het deksel van de zekeringkast eraf, die gaat er anders geheid aan!
Groeten Erik
do 10 nov 2011, 21:46
Herman, je zal het bekende draadje moeten trekken, zoek ff op het forum tis al tig keer beschreven.
zo 18 dec 2011, 12:40
Nog eens dit topic omhoog trekken: Ik heb zonet de achterste 2 bouten van 17 eruit gekregen, is inderdaad horror, maar de startmotor gaat er niet af, zit hij nog met meer bouten vast? er zitten er ook 2 van 15 op aan de voorkant, ik heb er al 1 uit gekregen maar de andere is nog moeilijker. Voor ik verder doe: is het nodig dat die 2 van 15 er ook uit gaat of zit hij gewoon wat vast en moet ik hem lostikken, of zit er nog ergens een bout van 17 achterop die ik niet gevonden heb?
zo 18 dec 2011, 13:12
Achterop ? Er zitten alleen 2 bouten aan de insteekkant vast. De enen bout gaat idd makkelijk, de andere is de bekende "crime".
zo 18 dec 2011, 13:18
Ah okee, dan heb ik 2 willekeurig verkeerde bouten eruit gedraaid
, tis omdat je zei sleutel 17, die voorste zijn namelijk 15
BMW dacht duidelijk dat hun startmotoren onverwoestbaar zijn, jonges wat zit die 2e bout moeilijk.
Ik ga dan nog wat verder tobben, hartelijk dank voor de snelle reply !
zo 18 dec 2011, 13:22
De 2 voorste bouten zijn bij mijn weten ook met sleutel 17.
ma 19 dec 2011, 13:25
Aah bij mij toch 15, maar misschien zijn het niet meer de originele, want hij is er al eens af geweest zie ik
Ze hebben dan misschien 15 genomen omdat je er beter rond kan met de sleutel (de achterste dan)
Ik viel ook nog eens extra in de prijzen omdat het T-stuk om koelvloeistof naar de verdamper voor de LPG te laten vloeien net daar geplaatst was bij de ingang naar de kachelradiator
Maar goed, met jullie hulp en wat gevloek ben ik er geraakt, nogmaals bedankt
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.