Switch to full style
Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
Plaats een reactie

Temperatuur blijft veel te laag

ma 06 feb 2012, 09:33

Hoi mannen,

Afgelopen week werd ik vanaf Schiphol opgehaald door mijn vriendin en kwam tot de conclusie dat te temperatuur van mijn 732i flink TE LAAG blijft. Zo laag zelfs, dat de kachelradiator niet voldoende warmte afgeeft en hij op LPG niet wilde door-trekken. Knap vervelend, ik kwam namelijk net terug uit Brasil en dat was een irritant lange rit zo in een koude auto haha!

Ik had van het weekend nog geen tijd om er uitgebreid naar te kijken en heb het toen maar even opgelost door wat stukken karton voor de radiateur te zetten. Gevolg: werkende kachel en weer gewoon vermogen op LPG. Morgen wil ik even mijn vader's 630cs uit zijn garage halen zodat ik bij hem in een verwarmde werkplaats kan gaan sleutelen ;) . Natuurlijk gaat er dan als eerste even de thermostaat uit ter controle, maar ik wilde voordat ik begin nog even checken of een van jullie misschien al eens eerder met dit bijltje heeft gehakt...?

Ter info:
- Het betreft een originele Nederlandse '83-er 732iA.
- De radiateur is van een 745i, ideaal om 'szomers meer capaciteit te hebben ivm vakanties met aanhanger in het zonnige zuiden.
- V

Re: Temperatuur blijft veel te laag

ma 06 feb 2012, 10:55

Dit weer is geen referentie, veel e23'ers blijven nu te koud. Monteer een nieuwe thermosstaat, mocht dat niet helpen zal je deze kleine periode idd met een stuk karton voor de radiator moeten rijden. In de 70'en jaren was dat gebruikelijk bij heel lage temperaturen. Carbarateurversies hadden zelfs een zomer en winterstand (aanzuiging van warme lucht ipv koude lucht die meteen de motor afkoelde, en veel vocht bevatte)

Re: Temperatuur blijft veel te laag

ma 06 feb 2012, 12:28

OK Cees, bedankt voor de tip! Ik was me al bewust van de truuk uit de oude kartonnen doos, maar had nog niet eerder meegemaakt dat het zoveel verschil maakte. Ook mijn vader's '79-er e23 kan gewoon op LPG rijden en het binnen warm maken bij deze temperaturen.

Bij mij echter, blijft de temperatuur meter nu angstvallig ver in de blauwe buitenhoek van de aanwijzing zitten. Terwijl hij normaliter ergens net iets links van het midden staat.

Re: Temperatuur blijft veel te laag

ma 06 feb 2012, 17:21

Lijkt mij ook de thermostaat

Re: Temperatuur blijft veel te laag

ma 06 feb 2012, 18:15

of wellicht je sensor???

Re: Temperatuur blijft veel te laag

di 07 feb 2012, 21:48

Vandaag de boosdoener gevonden, geloof het of niet; een gesabotteerde thermostaat die met een M6 boutje werd open gehouden :roll: . Waarschijnlijk is dat ook de reden dat de temperatuurmeter sinds aankoop van de auto altijd al in de linker helft van het meetbereik stond. Vorige winters wel duidelijk te zien, maar toen gaf het waarschijnlijk nog geen problemen omdat er toen nog een standaard radiateur in stond. Nu met die 745 radiateur werd het die zes mannen daar in het vooronder dus toch een beetje te frisjes om hun werk nog goed te kunnen doen en tevens mijn voeten warm te houden ;) .

Maar goed, twee tientjes ertegenaan gegooid voor een nieuwe (80 graden) thermostaat, et voila, de kachel werkt weer, de verdamper kan zijn gas fijn verwarmen en de temperatuurmeter staat loodrecht in het midden :D .
Plaats een reactie