Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
za 25 feb 2012, 11:47
Beste e23 liefhebbers!
Ik probeer altijd zoveel mogelijk info zelf te vinden maar nu kom ik er niet meer uit.
Het olielampje van mijn 735i gaat de laatste tijd bij stationair toerental branden.
Bij koude motor nog niet, maar na een minuut of 10 begint het. Eerst flikkerend, daarna volledig.
Ik had er semi synth 10w40 olie inzitten, nu als test iets dunnere olie gebruikt en vervangen voor 5w30. Aanbevolen door BMW.
Geen verschil helaas.
Vervolgens heb ik de banjobouten gecontroleerd die olie aanvoeren boven de nokkenas. HIer zat er 1 van los. Vastgezet met loctite maar nog
steeds hetzelfde probleem. Ik had gehoopt dat door zo'n losse bout de druk was weggevallen.
Heeft iemand een idee wat ik nog kan proberen buiten de oliepomp vernieuwen?
Alvast bedankt!
za 25 feb 2012, 14:49
5W30 is te dun. En al helemaal foute boel als het een volsyntheet is.
Beste voor deze motoren is de minerale 15w40.
Mocht je er nu een volsyntheet in hebben dan dien je eerst je blok te spoelen voordat je er minerale olie in doet.
De oliedruk wordt lager naarmate de olie warmer (dus dunner) wordt. Vandaar dat je het lampje als eerste stationair zit branden, het toerental van de oliepomp is dan immers ook het laagst.
Verder wil de oliedruksensor wel eens kapot gaan. Als je de zoekfunctie gebruikt kun je er
za 25 feb 2012, 20:10
Nooit, nooit, nooit (zei ik al nooit?) loctite gebruiken bij de banjo bout. Dit wordt meegenomen door olie en verstopt de miniscule gaatjes van de olierail. Als het zo simpel zou zijn geweest waren er niet zoveel creatieve oplossingen geweest.
za 25 feb 2012, 22:23
De kop van de banjo doorboren met 1,5mm en dan borgen. BMW levert speciale banjo bouten. Als je vroeger een BMW wilde kopen en bij het starten ging het olielampje pas na geruime tijd uit, dan liet je die staan.
zo 26 feb 2012, 11:19
Dank jullie wel!
Ik zal de aangepaste banjobouten bestellen (de oliefeeder bovenop de nokkenas grondig reinigen of vervangen) en er weer minerale olie in doen.
Omdat het blok niet lang geleden gereviseerd is zou een synthethische olie geen kwaad kunnen had iemand me verteld maar ik kan beter geen
risico nemen, zeker niet met een brandend olielampje.
De oliedruk sensor kan ik ook eens uitwisselen. Dat is ook een goed idee, wellicht dat die wat vervuild is.
ma 27 feb 2012, 10:33
als je gas geeft....boven de 1000 toeren...gaat t olie lampje dan wel uit??
ma 27 feb 2012, 10:40
@Omdat het blok niet lang geleden gereviseerd is zou een synthethische olie geen kwaad kunnen had iemand me verteld .
Dit klopt! als het blok volledig gereviseerd is kun je volsyntheet gebruiken
Er van uitgaande dat de oliepomp goed is ! zal je het waarschijnelijk oplossen met de zender
ma 27 feb 2012, 18:11
graad schreef:als je gas geeft....boven de 1000 toeren...gaat t olie lampje dan wel uit??
Gelukkig wel Graad. Dus het zou inderdaad gewoon het oliedruksensortje kunnen zijn. Die zal ik als eerste vervangen en even laten
weten of het daarmee is opgelost!
ma 27 feb 2012, 18:57
De BMW M30 motoren serie is ontworpen in de jaren 60 van de vorige eeuw. en dus qua constructie geschikt voor minerale 15W40 olien. alle lagertoleranties zijn daarop gemaakt. Ik heb ooit een gereviseerde m10 op helix laten draaien en die liep na 100 km stuk. Alle lagers eruit.Ook toen ik deze motor startte bleef het rode kannetje even branden, maar ging bij 1200 Tpm weer uit. Daarna opnieuw gereviseerd en gewone mineraalolie erin. probleemloos vele jaren ook bij de nieuwe eigenaar dienst gedaan Ondanks alle adviezen om bij een revisiemotor vol sythetisch er in de doen doe ik het sinds die tijd nooit meer.
vr 02 maart 2012, 14:28
Helaas ligt het niet aan de oliedruksensor, olieleiding of banjobouten. Ik heb dit alles inmiddels vernieuwd zonder resultaat.
Volgende keer toch het karter eronderuit halen en de oliepomp eens inspecteren. Met een beetje geluk zit deze wel los, had ik met mijn m62 ook.
vr 02 maart 2012, 21:18
Minerale olie al er in gedaan????
za 03 maart 2012, 00:32
Oliepomp komt bij de m30 niet los.
za 03 maart 2012, 08:56
Ik lees er wellicht overheen, maar is de olie druk al gemeten?
Het lampje is een indicatie, voor zekerheid kun je de olie druk meten.
Het is natuurlijk altijd mogelijk dat de oliepomp versleten is of dat het filter of kanalen verstopt zitten.
Eerst maar eens oliedruk meten met een warme motor, de waarde weet ik zo niet maar daar is wel aan te komen.
za 24 maart 2012, 10:42
Street legal schreef:Minerale olie al er in gedaan????
Gisteren de olie (5w30) vervangen voor minerale 15w40. Helaas geen verschil dus het moet de pomp wel zijn.
Heeft iemand toevallig nog een goede pomp liggen?
do 17 mei 2012, 10:35
Update!Enige tijd geleden een oliedrukmeter aangesloten en bij koude motor bij stationair toerental een prima oliedruk van ongeveer 5 bar.
Maar na enkele minuten zie je de druk teruglopen van 5 naar 0,5 en zelfs daaronder.
Het oliedruk lampje gaat dus terecht aan. Maar zo'n snelle oliedruk terugloop is opvallend.
Toen het carter eronderuit gehaald, (leuk werkje, met een takel de motor wat op moeten tillen) en de pomp onderzocht.
Niets te zien op het eerste gezicht, maar wat bleek toen ik aan de uitvoerkant ter hoogte van het by-pass ventiel WD40 liet lopen? De by-pass
klep sloot niet goed af. Deze klep wordt door een veer onder druk gehouden en moet normaal gezien pas openen boven 8 bar geloof ik.
Na inspectie bleken er diepe krassen te zitten in het klepje dat de boel moet afsluiten.
Waarschijnlijk heeft de pomp wat stukjes metaal oid te verwerken gehad.
Op de afbeelding zie je het bewuste ventiel zitten.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.