Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
zo 26 feb 2012, 18:58
Ik heb een beetje op internet gezocht naar het volgende,
Kan ik nu zo van een dubbele pijp naar een enkele van 3inch gaan met twee aangepaste dempers ertussen, dit is dan voor een 3.5i blok. Ik kan verder helemaal geen informatie vinden hierover op het forum niet en verder op t net ook niet. Wie weet hier wat van. Ik wilde van de zomer dan misschien zoiets gaan doen omdat de uitlaat ook aan vervaning toe is. Ik hoop dat iemand me wat meer kan vertellen.
zo 26 feb 2012, 19:13
Het kan. Beemer heeft een 3" onder zijn 745i.
zo 26 feb 2012, 21:16
Technisch kan ik er het volgende van vertellen. Het is van groot belang dat de tegendruk die de uitlaat veroorzaakt te weten. Bij het uitleggen van de nokkenas is namelijk met deze tegendruk rekening gehouden.
Maak je een uitlaat onder je auto die meer tegendruk geeft als de originele uitlaat, dan zal het maximum vermogen dalen omdat de cilinder niet meer helemaal leeg stroomt (de tegendruk is immers te hoog, het uitlaatgas kan niet weg)
Maak je een uitlaat onder je auto die minder tegendruk geeft als de originele uitlaat, dan zal het maximum vermogen gelijk blijven (maar het brandstofverbruik zal stijgen). De cilinder stroomt nu meer dan leeg, tijdens het stukje klepoverlap (de inlaatklep staat al open terwijl de uitlaat nog moet sluiten) zal er onverbrand mengsel al de uitlaat instromen. Zodra de uitlaatklep dicht is volgt het aanzuigen van mengsel in de cilinder en daarmee zal op zijn best het bekende vermogen worden gemaakt. Een laatste opmerking bij deze situatie, zodra de motor meer toeren maakt als het originele toerental waar het max. vermogen werd afgegeven, dan kan de motor meer vermogen ontwikkelen, echter is dit wel een risico gebied aangezien de kleppentrein de volgende beperking is (boven een zeker toerental gaan de kleppen zweven en gaat de motor naar de maan)
Mijn advies, maak een uitlaat met ongeveer hetzelfde doorstromingsoppervlak als de originele. Kies niet al te kleine dempers (lijkt bij de RVS dempers op de plaatjes wel het geval). Zo'n oude dame met open dempers en een hoop herrie is niet de balans die de wagen verdient, te kleine dempers die wel geluiddemping geven vallen onder optie 1.
Ben heel benieuwd naar het resultaat.
Groeten, Pieter
ma 27 feb 2012, 09:25
hartstikke bedankt voor de duidelijke uitleg, dan is het natuurlijk het mooiste om van rvs dezelfde pijpen te leggen met twee dikke dempers ertussen van rvs, dan nog de vraag of dit dan nog te betalen is
. Ik heb zelf het liefst goeie demping in de uitlaat is toch het mooiste als je rijd dat je zo min mogelijk hoort, zou alleen een demper weglaten omdat dit in de kosten scheelt
De auto op de foto mist dus eigenlijk 2 inch aan uitlaatdoorstroom waardoor je dus vermogen inleverd dan snap ik niet waarom ze dit bij de costum shop hebben gedaan en waarom meer mensen dit hebben gedaan. Nou heb ik gelezen op sommige van die costum uitlaat shops sites dat wanneer je de einddemper weglaat bij een 6 cilinder een v8 geluid krijgt. Als het zo'n rustig gorgelend geluid is vind ik dit wel mooi moet alleen niet irritant veel herrie maken als je rijd natuurlijk. tja al die keuzes zonder dat je weet wat je echt te wachten staat is natuurlijk lastig.
ma 27 feb 2012, 10:10
bij een 6cylinder lijn ga je geen V8 geluid krijgen ,een V6 klinkt eerder als een V8
ma 27 feb 2012, 12:34
Ik heb onder mijn 528i e28 een simons sportuitlaat systeem. Het zweedse product ziet er keurig netjes uit en qua geluid mooi donker, maar zeker niet overdreven. Het systeem wat ik heb schijnt minder tegendruk te leveren door een groter buisdiameter en zorgt voor meer vermogen.
Of ik het merk? het klinkt in ieder geval wel sneller..
ma 27 feb 2012, 18:11
Rts schreef:Ik heb onder mijn 528i e28 een simons sportuitlaat systeem. Het zweedse product ziet er keurig netjes uit en qua geluid mooi donker, maar zeker niet overdreven. Het systeem wat ik heb schijnt minder tegendruk te leveren door een groter buisdiameter en zorgt voor meer vermogen.
Of ik het merk? het klinkt in ieder geval wel sneller..
Sterker, het is ook sneller! Die Simons gasten weten heel goed wat ze doen.
Ik heb een set onder mijn 323i (e21) en dat is echt een enorme verbetering tov het origineel.
Levert Simons dit nog nieuw voor de e23???? Dat zou heel mooi zijn!
ma 27 feb 2012, 23:07
Hallo Baur323, ik ben heel benieuwd hoe je M30 motor aan meer vermogen komt. De brandstoftoevoer werkt nog steeds met een WOT (Wide Open Trottle) schakelaar. Als die schakelt stelt de
Motronic de maximale brandstof toevoer in. Daar is geen enkele koppeling naar de uitlaat, dus kan er daardoor niet meer vermogen ontstaan aan de krukas (en aan het einde van de drijflijn aan de achterwielen)
Wel geeft het een ander geluid en dus een andere beleving van de snelheid/acceleratie van je auto.
LET OP: voor auto's met een lambdasonde en lambdaregeling werkt het een beetje anders. Als je meer lucht in de motor kunt krijgen dan zal de regeling ook meer brandstof bij mengen (de lucht/brandstof verhouding wordt immers constant gehouden). Daarbij is het zaak om zo koud mogelijke lucht aan te zuigen (hete lucht zet uit, en bevat daardoor minder zuurstof). Vaak gaat meer lucht krijgen het beste met een zeer open
luchtfilter in de bestaande behuizing.
Groeten, Pieter
di 28 feb 2012, 07:26
Als ik jouw verhaal hierboven goed begrijp Pieter dan zeg jij dat een andere uitlaat, dus ook een aangepast spruitstuk, nooit meer vermogen kan opleveren? Vind ik een interessante aanname maar ik ben het er niet mee eens. Jij zegt dat dezelfde hoeveelheid brandstof wordt ingespoten maar ik ga er van uit dat jij je kan voorstellen dat als ik mijn uitlaat dichtlas ik helemaal geen vermogen meer heb. Ondanks dat jij vind dat de uitlaat niets met het vermogen te maken heeft
Op het moment dat je het rendement van de motor verbetert, door een betere toe- of afvoer van lucht (lees, verbetert uitlaattraject, andere nokkenas of een geflowde kop) dan zal dit bij dezelfde hoeveelheid ingespoten benzine resulteren in meer vermogen. Zo deden tuners dit vroeger ook.
Maar dat is mijn mening hierover.
di 28 feb 2012, 09:52
3 inch pijp is nogal wat.... Mijn 6.2 diesel v8 heeft dat ook, met geen enkele demper er tussen. wel propjes in je oren.
Denk met 2 inch en 2 rvs flowmasters ertussen dat het prima gaat en kost je hooguit 300 euro, scheelt al veel op een nieuwe in de juiste vorm en zelfs van staal.
En maak je het zelf, heb je 100 euro materiaal kosten....
Succes en plaatjes schieten!
Groeten Erik
di 28 feb 2012, 09:55
En video's met geluid
di 28 feb 2012, 11:14
Je kan voor een 735 gewoon een chippie krijgen hoor
di 28 feb 2012, 11:16
Rts schreef:Ik heb onder mijn 528i e28 een simons sportuitlaat systeem. Het zweedse product ziet er keurig netjes uit en qua geluid mooi donker, maar zeker niet overdreven. Het systeem wat ik heb schijnt minder tegendruk te leveren door een groter buisdiameter en zorgt voor meer vermogen.
Of ik het merk? het klinkt in ieder geval wel sneller..
Ik overweeg ook een Simons voor onder 535 te nemen, aangezien de huidige uitlaat niet meer helemaal je van het is.
maar wil beslist geen herrie bak hebben.
De Simons is bovendien met rond de 414 euro een heel net geprijsde uitlaat met 2 jaar garantie.
Voor de 6 serie is ie ook leverbaar, maar niet voor de 7 serie, kweet zo ook niet waar de verschillen in uitlaat zitten ( muv lengte dan)
di 28 feb 2012, 12:30
ErikAnton schreef:3 inch pijp is nogal wat.... Mijn 6.2 diesel v8 heeft dat ook, met geen enkele demper er tussen. wel propjes in je oren.
Denk met 2 inch en 2 rvs flowmasters ertussen dat het prima gaat en kost je hooguit 300 euro, scheelt al veel op een nieuwe in de juiste vorm en zelfs van staal.
En maak je het zelf, heb je 100 euro materiaal kosten....
Succes en plaatjes schieten!
Groeten Erik
Ja de opzet was inderdaad om het dan zelf te doen om de kosten te drukken uiteraard, maar dan zou ik alleen aan buis materiaal en lasbochtjes net over de 100 euro kwijt zijn en dan heb je de dempers nog niet natuurlijk. Zat al te kijken bij flowmaster dempers net maar kon zo snel nog geen prijs vinden.
di 28 feb 2012, 12:48
Voor de 7 serie is eventueel ook simons mogelijk. Ik geloof dat je dit dan kan laten maken met losse onderdelen van Simons.
Tenminste zo staat het op de site dat alles mogelijk is daar.
wo 29 feb 2012, 09:02
@ Zero, Jouw tuner van vroeger .... die past niet alleen de inlaat en de uitlaat aan maar ook de toegevoerde hoeveelheid brandstof. Bij een carburateur door de sproeiers te vergroten. Bij een injectiesysteem moet je de brandstofmap aanpassen.
Echter de
Motronic in onze auto's zit redelijk op slot. Zodra je daar wel de brandstofmap kunt aanpassen, kun je de lucht/brandstofverhouding regelen en inderdaad een groter vermogen maken. Kun je de brandstof toevoer niet aanpassen, loop je op z'n best het risico dat je vers mengsel door de uitlaat naar buiten spoelt. Jammer maar je motortje heeft dan minder vermogen.
Tot zo ver, groeten, Pieter
wo 29 feb 2012, 13:59
Zonder de
motronic aan te passen haal je meer vermogen met een aangepast in- en uitlaat traject. Dat is wat ik bedoelde. Het gaat mij om deze zin:
Daar is geen enkele koppeling naar de uitlaat, dus kan er daardoor niet meer vermogen ontstaan aan de krukas (en aan het einde van de drijflijn aan de achterwielen)
Dar was en ben ik het niet mee eens. Een goed adement blok werkt rendabeler en zal daardoor meer vermogen leveren. Ga maar eens jaren geen kleppen stellen en plaatjes in je uitlaat lassen. Het gaat niet puur om de ingespoten hoeveelheid brandstof maar ook hoe daarmee om wordt gegaan.
Tot zover, groeten, Eric.
wo 29 feb 2012, 16:16
dempers van flowmasters zijn te koop voor rond de 40 euro per stuk.
2 inch rvs 1.5 mm kost 17 de meter
5 bochtjes zeker dacht ik
wo 29 feb 2012, 18:24
@ Zero, Je hebt gelijk. Bij goed gestelde kleppen en de juiste bougies levert je motor het meeste vermogen. Toevallig is dat ook het vermogen wat BMW opgeeft. Als je de kleppen minder ver open laat gaan, krijg je minder vermogen.
Pas als je meer zuurstof kunt verbranden krijg je meer vermogen. Echter als je alleen meer zuurstof hebt en niet meer brandstof, dan kun je alleen in theorie meer verbranden, praktisch wordt je dan door de brandstof beperkt.
En andersom is het wel waar. Als je meer lucht naar binnen krijgt en de juiste hoeveelheid brandstof toevoert (met een andere chip bijvoorbeeld), dan heb je een dikkere uitlaat nodig om de grotere hoeveelheid uitlaatgas af te voeren.
Groeten, Pieter
wo 29 feb 2012, 20:01
Even een uitstapje hierop:
BMW heeft hiervoor VANOS en Valvetronic. Ik heb daar ooit voor BMWUnited een verhaaltje over getypt. Zal ik hier ook even posten.
wo 29 feb 2012, 21:09
Heel mooi stukje tekst Eric, het filmpje laat heel mooi zien hoe de hoeveelheid lucht die de motor in gaat gevarieerd kan worden. En met die variatie gaat het ontwikkelde motorvermogen mee. Dus, meer lucht in de motor, meer vermogen. Waarbij het BMW gelukt is dit geheel zo nauwkeurig te doseren dat de smoorklep weggelaten kan worden.
(En ik blijf het apart vinden dat ons sportieve merk juist die andere zaken zo goed voorelkaar heeft: Zuinig en betrouwbaar. Dat zijn toch de kenmerken die je eerder zou verwachten van een grijze muis! )
Groeten, Pieter
do 01 maart 2012, 01:01
Oh ja, hier nog een opmerking van Street legal uit een ander draadje:
Re: [E24] 635 CSiA met zo'n 280 pk
Berichtdoor Street legal op ma 27 feb 2012, 16:15
Het vermogen klopt geen zak van, met een spaghetti en een chip kun je zonder andere (nokkenas, brandstofdruk, injectoren) maatregelen nooit meer dan 7 a 10 pk winnen aan het vliegwiel.
(Een spaghetti is een speciaal uitlaatspruitstuk met gelijke uitlaatpijplengtes per cilinder). De gewijzigde nokkenas is nodig om meer lucht te kunnen verplaatsen, de wijzigingen aan de brandstofdruk en de injectoren dienen om ... meer brandstof toe te voeren.
Groeten, Pieter
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.