Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
za 31 maart 2012, 11:12
2 maanden geleden heb ik LPG laten inbouwen in mijn 732iA (conventionele installatie).
Al sinds de eerste dag heb ik problemen bij stationair draaien en lage toerentallen. Bij warme motor sloeg de motor stationair af of liep heel erg slecht stationair. Bij een automaat is dat erg lastig want om te starten moet je stil in P staan om opnieuw te starten.
Bij een bezoekje aan de LPG inbouwer is de installatie opnieuw afgesteld en voorzien van een inductieversterker. Hierna slaat de auto niet meer af, maar houdt hij met warme motor bij accelleratie in bij ca. 1000-1200 tpm. Ook ruikt de motorruimte erg naar LPG (rotte eieren) na een lange rit.
Volgens de inbouwer zou ik een nieuwe bobine moeten monteren en het probleem in de ontsteking (bobine) moeten zoeken.
Heeft iemand nog andere suggesties? De klepspeling is pas afgesteld.
Bedankt, Erik.
PS: Het gemiddeld verbruik bij een vlotte rijstijl met veel snelweg is 1:7. Is dat normaal?
za 31 maart 2012, 11:46
Mijn verbruik bij een rustige rijstijl ligt op ca 1 op 7,7/7.6
Wel heb ik een LPG-systeem met directe/inidividuele inspuiting; wellicht maakt dat wat uit.
Verder geen problemen.
za 31 maart 2012, 12:02
Hoe rijdt hij op benzine?
dat de auto naar LPG ruikt is volgens mij niet normaal. Ik heb ook (meerdere) malen op LPG gereden en dat had ik niet. Beide BMW's op LPG waren voorzien van conventionele systemen.
Als hij op benzine fatsoenlijk rijdt lijkt de afstelling mij wel goed. LPG stank is of te rijk afgesteld zodat niet alles verbrand of een lek. Afslaan kan volgens mij duiden op te weinig LPG. Maar dat is gokken vanachter mijn toetsenbord.
za 31 maart 2012, 12:17
staat hij niet te rijk??
za 31 maart 2012, 13:27
sluit ik mij bij aan, want als je op benzine geen problemen ondervindt, dan moet dat op lpg alleen maar beter worden!
Dus of teveel, wellicht te weinig, of een lek.
Is de verdamper wel lekker warm, dus daar geen gebrek aan koelwater?
Met de stelschroeven kun je wel het een en ander, maar neem aan dat het inbouw bedrijf dit toch afstelt. Want
als het een goede inbouwer is, kan die hem ook afstellen, lukt hem het niet, tja...
Welke verdamper hebben ze geplaatst?
do 12 apr 2012, 13:52
Heren, het probleem is opgelost en iets anders dan verwacht.
De spanningsregelaar van de dynamo was kapot. Gevolg was een laadspanning van 11V bij stationair en 15V bij hoge toerentallen. Stationair was de spanning dus te laag om te ontsteken (haperend lopen) en bij hoge toerentallen liet ik mijn accu koken... dat was ook dus de geur.
Na montage van een nieuwe accu en dynamo loopt hij op LPG zelfs beter dan op benzine. Ik ga hem nog wel een keer opnieuw af laten stellen want ik denk dat hij nu aan de rijke kant staat.
Bedankt!
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.