Switch to full style
Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
Plaats een reactie

Dat was spannend...

za 15 sep 2012, 17:26

Hoi Allemaal,

Had deze namiddag het lumineuze idee om even de ontstekingskabels van mijn E23 735I uit 1981te vervangen, alsook de kabel van de bobine.

Zoals ik kon denken had ik achteraf de kabels waarschijnlijk niet correct aangesloten (waren nochtans genummerd) met als resultaat :

De auto start wel maar sloeg precies een aantal cilinders over tijdens het starten, op tijd ontdekt dat ik de 1 en de 2 met elkaar verward had, en nu loopt hij weer,maar precies anders dan voordien (vorige ontstekingskabel viel bijna uit elkaar...).

Stomme vraag van het jaar : stel nu dat ik de kabels niet correct aangesloten heb

A) start de wagen dan uberhaupt
B) merk je het zelf indien hij bijvoorbeeld wel start maar dat toch de ontstekingsvolgorde van de cylinders niet correct is ?

Ben niet echt handige Harry vandaar deze prangende vraag :roll:

Re: Dat was spannend...

za 15 sep 2012, 18:11

De orginele kabels van BMW zijn genummerd, zo ook de (Motronic) verdeelkap. Je zou zeggen, dat kan niet fout gaan..... ;)

Bij het verkeerd aansluiten van 2 kabels kan de motor wel degelijk starten om gelijk met een klap weer uit te gaan.

Re: Dat was spannend...

ma 17 sep 2012, 12:45

Inderdaad Cees, ik weet het, hoe moeilijk kan het zijn, maar de verdeelkap is niet origineel zodat de nummering daar niet helemaal klopt :-)

Weer iets nieuws geleerd dus, eigenaar zijn van een E23 is toch altijd een bron van entertainment
Plaats een reactie