Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
vr 15 feb 2013, 23:12
Hallo
zoals jullie inmiddels mischien wel weten heb ik een 732i 83er ( met kat) op lpg.
het probleem waar ik al vanaf de aankoop tegen aan loop is het verhaal benzine vs lpg.
om te beginnen kocht ik de auto met een kapote dicht geplakte lmm. de rotor/ verdeler is was toen net vervangen.
- het systeem is zo aangesloten dat de auto altijd op benzine start ( al staat de knop op lpg) en als hij op lpg staat gaat hij bij +/- 1800/2000 RPM over op lpg.
nu is het zo dat ik dit vrijwel altijd naar het starten doe voordat ik wegrijd.
Ik heb dit 1x niet gedaan en gaf dus gas met de automaat in de D en reed weg en toen onder belasting bij +/- 2000RPM sprong de motor op gas en hoorde ik duidelijk een knal ( daarna liep hij op benzine niet / beroerd en het ik er weer een nieuwe lmm op gezet)
( nu gaat dit gegarandeert nog een keer fout als de vriendin of iemand anders er een keer mee weg moet dus dit wil ik anders maken!! )
Nu zie ik zelf 2 opties om dit probleem te voorkomen / minimalizeren graag hoor ik hier jullie meningen / ervaringen over.
Optie 1
De zaak zo aansluiten dat hij ook start op LPG en dus niet automatisch over schakeld op een andere brandstof.
( iemand enig iedee of dit kan of heeft iemand dit ook gedaan. en hoe zou ik dit het beste kunnen proberen of hoe wordt dit normaal gezien geschakeld)
Optie 2
Ik heb er welleens van gehoord dat mensen de lmm weg haalden en daar een soort LPG stuk tussen zetten. zodat je niet meer op benzine kan rijden maar alleen nog op gas en een kapote lmm dus verleden tijd is.
heeft iemand hier ervaring mee ? is het een duur ding? en waar verkopen ze het of wie heeft een goede gebruikte liggen? en moet ik dan nogmeer aanpassen of alleen lmm weg lpg ding ertussen en klaar?
en is er nog een bepaald merk of type van zo n ding wat je absoluut wel of niet moet hebben?.
Veel vragen maar ik hoop dat iemand me een antwoord of goede tip kan geven.
Zovast bedankt
Groeten Rik
vr 15 feb 2013, 23:45
Het probleem zit in de onderbreking van de injectoren. Dat hoort gedaan te worden met een emulator (bv Pitagora). Deze maakt een overlap van benzine en LPG zodat het mengsel niet te arm wordt waardoor de backfire ontstaat.
za 16 feb 2013, 08:42
Ik rij sinds vorige jaar oktober met een BLOS/brc mengsysteem, sindsdien geen enkele backfire gehad. Rijdt ook prima met 2200kg aan de knobbel
Hij start altijd op lpg ook bij -12gr.C
za 16 feb 2013, 10:02
cees:
ik ben vrachtwagen monteur dus niet bepaald in de lpg thuis.
hoe herken ik of dit er tussen zit en of controleer ik of het nog werkt?
daniel:
Wat waren jouw klachten voor je zo n ding instaleerde?
En waar heb je het gehaald? / welk merk / type?
en hoe heb je dan je benzine systeem uitgeschakeld?
en welk type motor heb jij in je 7? ( zie ook geen
luchtfilter heb jij die op een andere plek?)
verder geen vermogens verlies dus als 2200kg aan de knobbel geen probleem is?
zovast bedankt.
Groeten rik
za 16 feb 2013, 11:02
Volg de onderbreking van de injectoren en kijk of die naar een kastje lopen. Als die rechtstreeks op een relais staan is er geen overlapping. Mocht je twijfelen kan ik ook voor je kijken.
za 16 feb 2013, 19:32
wildhaguh schreef: Wat waren jouw klachten voor je zo n ding instaleerde?
En waar heb je het gehaald? / welk merk / type?
en hoe heb je dan je benzine systeem uitgeschakeld?
en welk type motor heb jij in je 7? ( zie ook geen
luchtfilter heb jij die op een andere plek?)
verder geen vermogens verlies dus als 2200kg aan de knobbel geen probleem is?
-Slecht op LPG lopen was mijn voornaamste klacht, daarnaast met een conventionele venturi en backfire klep heb je veelal vermogens verlies.
-Via Ebay heb een BLOS besteld, de fabrikant is BRC (itali
zo 17 feb 2013, 12:40
Nadeel van het blos systeem is echter dat er een restrictie in het lucht inlaat traject wordt gecre
zo 17 feb 2013, 13:16
Ik zal het maar weer eens roepen....
Backfire is geen gevolg van het op lpg rijden maar van slecht onderhoud of een onjuiste afstelling!!!
ma 18 feb 2013, 20:12
hallo
cees.
als ik de kabeltjes van de injectors volg dan lopen die netjes de orginele kabelboom in en ik zie daarin geen aftaking of onderbreking.
daniel.
heb de schakelaar er uit en de nummers die erop staan zijn:
AEB725
06-12-06 45/6/5
B330008600 ITALY
TIPO AEB72 A.E.B.
E3 ( met een rondje er omheen) 10R-026137
E3 ( met een rondje er omheen) 67R-016023
E3 ( met een rondje er omheen) 110R-006044
Schakelaar heeft Rechts onderin een benzine pomp logo. links onderin de letter G daartussen zit 1 knop.
boven zijn 5 ledjes.
mischien dat met alleen een ander schakel kastje mijn problemen al wel op te lossen zijn. gezien het meestal gebeurt bij het omschakelen.
stefan.
je hebt een inbox berichtje.
pay day.
bedankt voor je bericht.
het zit hem waarschijnlijk in de afstelling van het van benzine op lpg springen en mischien nog iets anders.
maar heb zelf niet veel kaas gegeten van lpg spul en als ik het op een andere betaalbare manier kan oplossen of vermijden is het mijn ook best.
Groeten rik
ma 18 feb 2013, 21:12
Volgens mij kun jij als je de auto op contact zet gewoon de lpg-schakelaar bedienen. Hier zit ook een stand bij zodat je op lpg kunt starten.
ma 18 feb 2013, 21:19
En zie hier:
Noodstart direct op LPG : Mocht de motor niet op benzine aanslaan, dan kan direct op LPG gestart worden. Door na het aanzetten van het contact de drukknop in te houden totdat alleen de GELE led brandt, en hierna direct door te starten zal direct op LPG gestart worden.
Meer info:
[Link=]
http://docs7.chomikuj.pl/1163277873,PL, ... kelaar.pdf [/Link]
di 19 feb 2013, 15:23
wildhaguh schreef:daniel.
heb de schakelaar er uit en de nummers die erop staan zijn:
AEB725
06-12-06 45/6/5
B330008600 ITALY
TIPO AEB72 A.E.B.
Klopt Rik, deze had ik eerst ook en daarvoor in de plaats heb ik een AEB722 gekregen die kun je zo instellen dat ze vanaf het moment dat je de auto op contact zet eerst het LPG-systeem in werking wordt gesteld.
@payday, dat is helemaal waar. Die oude rommel moet ook eerst allemaal vervangen worden voor nieuwe onderdelen.
Maar ook met die gebruikte oude rommel heb je met een blos geen last van backfires.
@Stefan Laten we wel eerlijk blijven dat die E23 van mij op LPG het niet waard is om zo'n hele mooie dampgasinjectie set van jou in te bouwen
wo 20 feb 2013, 19:33
hallo
bedankt voor de reactie;s
heb het kastje even opnieuwe geprogrameerd maar ben bang dat er weinig verbetering uit zal komen.
(ik heb ook een e21 315 op lpg en vermoed dat daar een eab722 kastje in zit.
deze heeft de standen lpg / benzine / niks.
kan het geen kwaat deze in mijn e23 te maken om dat is te proberen?
omdat hij eigenlijk gemaakt is voor een carburateur uitvoering?
Groeten rik
wo 20 feb 2013, 20:14
Dat gaat niet. In de benzinestart-schakelaar zit tevens het safe-relais.
wo 20 feb 2013, 21:14
PayDay schreef:Dat gaat niet. In de benzinestart-schakelaar zit tevens het safe-relais.
hallo
wat houd dat precies in?
aangezien daniel wel zo n schakelaar heeft nu?
Groeten rik
wo 20 feb 2013, 21:18
Het saferelais zorgt ervoor dat gasafsluiters alleen geopend zijn met lopende motor. Je kunt ombouwen naar een gewone schakelaar, maar dan moet je een los saferelais monteren.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.