Switch to full style
Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
Plaats een reactie

ontstekingsmodule 728i

ma 04 maart 2013, 13:52

Hoi iedereen,

Alweer een hele tijd geleden dat ik hier op het forum aanwezig was. Vooral ook omdat ik na de problemen die ik had met mijn 728i ontzettend goed geholpen ben door iedereen hier op t forum, en ik dus een hele tijd probleemloos heb kunnen rondrijden. Echter de startproblemen zijn alweer terug. Ik heb de volgende onderdelen allemaal vervangen aan mijn auto ivm de startproblemen:

Bougiekabelset origineel BMW a 160 euri,
Rotor
Verdelerkap
Bougies
Bobine
Brandstofpomprelais

Vorige week heb ik de bobine vervangen en toen viel het dekseltje van de ontstekingsmodule die naast de bobine zit er ineens af. Toen ik dit dekseltje bekeek zag ik dat de binnenkant helemaal was gecorrodeerd. Het dekseltje zit er op geklonken en is normaal moeilijk te verwijderen. Bij latere types van zo'n module kun je het dekseltje vastschroeven. Maar goed ik zag dat er binnenin de module allemaal water stond. Alleen heeft de auto nog wel gelopen ondanks dat de module nat was geweest van binnen. Nu doet de auto echter niets meer. Heb inmiddels een 2e hands module op de kop weten te tikken.

Nu zijn mijn vragen:

Is de reden dat deze module van aluminium is gemaakt, omdat deze aan de carrosserie wordt vastgeschroefd en de carrosserie dus als min of massa fungeert? Of werkt dit kastje ook als ik het gewoon met de stekker erin los onder de motorkap hang?
Het probleem is namelijk dat ik het oude kastje er niet uit krijg. Heeft iemand misschien tips over eventueel aansluiten van deze ontstekingsmodule en / of een nieuwe plek hiervoor?

Bij voorbaat heel veel dank. Groet,

Mario.

Re: ontstekingsmodule 728i

ma 04 maart 2013, 21:11

Hey Mario, misschien handig om even een fotootje te plaatsen van het defecte deel, en van het stuk in de wagen wat je er niet uit krijgt. Ik heb namelijk geen idee welk ding je bedoeld. Anderen die wellicht dezelfde problemen hebben kunnen dan gerichter in hun eigen wagen zoeken. Alvast bedankt.

Re: ontstekingsmodule 728i

ma 04 maart 2013, 22:29

Hoi BM_Whale,

Bedankt voor je reactie. Ik zal morgen eens foto's maken van de module. Dus wordt vervolgd...

Re: ontstekingsmodule 728i

di 05 maart 2013, 06:31

Is volgens mij het kastje dat links tegen het binnenspatbord zit, zit vast met 2 schroeven.
Is de ontstekingsmodule voor de jettronic.
Misschien moet je het voorwiel verwijderen en zie je daar wat meer,wat betreft de bevestiging. :idea:

Re: ontstekingsmodule 728i

di 05 maart 2013, 09:46

Goedemorgen Oldie,

Dat klopt inderdaad. Het gaat om de Bosch Module met typenummer 0227 100 025 voor de Jettronic. Als ze in de fabriek dat kastje nou met 2 zeskantboutjes hadden gemonteerd ipv met 2 philips schroeven (kruiskop) dan had je dit kastje ook nog los kunnen halen. Die kruiskoppen zijn door oxidatie na 32 jaar echt helemaal gaar. Als ik het voorwiel verwijder, moet ik dan ook een binnenscherm of iets dergelijks weghalen voordat ik de bevestiging zie van de ontstekingsmodule?

Re: ontstekingsmodule 728i

di 05 maart 2013, 11:41

Heeft geen zin, je kan ze alleen in de binnenruimte van de motor eruit halen. De enige oplossing is om ze met een dremel weg te slijpen, of het oude kastje kapot maken. De bevestigingoogjes breken met een beetje geweld makkelijk af.
Hij maakt trouwens geen massa via zijn behuizing, een los liggend kastje werkt ook.

Re: ontstekingsmodule 728i

wo 06 maart 2013, 20:17

Ook CeesBMW erg bedankt voor de reactie. Ik heb trouwens de onstekingsmodule geprobeerd en nog steeds wil dat kreng niet starten. Wordt er moedeloos van. Ik heb nu al zoveel dingen vervangen maar de startproblemen blijven gewoon aanhouden of worden erger. Wel ben ik erg blij met de info dat het kastje geen massa maakt via de behuizing. dan kan ik em namelijk op een ander plekje weer inbouwen eerst. Sinds 2 weken zit er een nieuwe bobine ook in de auto van BERU de Bosch obine was niet leverbaar en volgens de automaterialenzaak was deze BERU ook goed. Ik denk zelf dat de voorschakelweerstand misschien wel stuk is ook en dat daardoor de bobine misschien wel weer stuk is gegaan. Of de ECU is kapot. Zucht.......... Ik heb een andere bobine geregeld via een vriend van mij. Dat is een gebruikte Bosch bobine van hetzelfde type als dat er origineel in hoort. Die komt morgen per post en als de auto dan start dan weet ik bijna zeker dat de voorschakelweerstand stuk is. Of kan het nog ergens anders aan liggen?

Ook wordt de auto erg heet sinds ik een nieuwe se bougiekabels van de BMW dealer heb gemonteerd. Zou dat aan de Visco fan kunnen liggen? Gaat die snel stuk? As ie niet goed werkt kan ik die dan fiksen?

Re: ontstekingsmodule 728i

wo 06 maart 2013, 21:52

Heb je wel een goede vonk ? Kan ook aan de versterker liggen, dat is die unit vlak bij de ontstekingsunit. Ik heb dit al vaak meegemaakt met 728i 'ers.
De ECU doet alleen de inspuiting, heeft dus niets met de vonk te maken.

Viscovan gaat veel stuk, kan je testen met de krantentest. Vervangen is de enige optie.

Re: ontstekingsmodule 728i

wo 06 maart 2013, 23:15

Kun je me vertellen waar deze versterker dan zit? Ik zie alleen maar de onstekingsmodule en de voorschakelweerstand. Wat betreft de Ecu. Ik heb lekkage gehad binnenin de auto omdat er bij de Ecu een gat zat waardoor er water naar binnen kon komen. Zou ook nog kunnen natuurlijk dat ie wel vonkt maar dat de injectoren geen aansturing krijgen doordat de Ecu stuk is. Alleen ik heb er verder de ballen verstand van en bijna zonder poen door al deze ellende. Zou het ook nog een sensor kunnen zijn die stuk is? Of wil de motor altijd lopen niet uitmakend welke sensor dan ook stuk is. Let wel bij een 728i dan.

Re: ontstekingsmodule 728i

do 07 maart 2013, 00:25

Ik zie dat je een 81' er hebt, die hebben idd alleen een grote weerstand. De versterker zit in de ontstekingsmodule.

Je zal voordat ie loopt moeten weten of ie vonkt, en of ie benzine krijgt. Benzine test je door de aanvoerslang (schutbordzijde) los te maken en te kijken of er benzine uit komt bij het starten. Vonk moet je testen door een losse bougie met aangesloten dop op het kleppendeksel te leggen, dan te starten, en kijken of ie vonkt (handig om met 2 mensen te doen).

Re: ontstekingsmodule 728i

do 07 maart 2013, 10:04

Goedemorgen Allemaal.

Bedankt Cees, Ik ga het vanmiddag na mijn werk meteen proberen. Tevens de andere bobine en ontstekingsmodule nog proberen ook. Heb nog een vraag. Als de voorschakelweerstand die aan de bobine is gekoppeld stuk is, wil de auto dan wel starten? Of start ie dan 1 keer en daarna bobine stuk?
Plaats een reactie