Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
vr 05 jul 2013, 11:57
Beste mede forummers,
Hallo mijn naam is Michiel en ben in het bezit van een nog redelijk knappe 745i.
Nu heb ik het weer getroffen! Mag echt aan een nieuwe nokkenas. Heb het deksel gelicht en heb duidelijk slijtage gezien bij de eerste nok. Bij de fin kant zeg maar. Maar er zijn er meer met kleine inloop slijtage. Nu las ik dat street legal in Deutschland een set had gekocht. Graag hoor ik bij welk bedrijf dat was. Mijn monteur will de nokkenas vervangen voor ongeveer 400 euro. Lijkt mij een knappe prijs. Hoe denken jullie daarover? Ook lijkt het me verstandig om de kleppen na te kijken en eventueel te vervangen. Ook de oliegallerij schoonmaken.
Nu heb ik nog een klein probleem. Als ik ongeveer 105 km punt rij schakeld mijn 7 naar zijn overdrive. Hou ik nu stabiel gas dan gaat hij stotteren en rijdt niet prettig. Schokkend rijden zeg maar. Hou ik het gas erop dan heb ik er minder last van. Maar ja kan moeilijk continue doortrekken naar top hier in Nederland. Kan het te maken hebben met nokkenas? In andere versnellingen geen last.
Start goed loopt ook mooi en schakeld soepel. Verneem graag ieders reactie, en licht graag de situatie nader toe bij eventuele vragen. Bedankt alvast!
Vriendelijke groet Michiel
Nog iets
vr 05 jul 2013, 12:58
Dubbele nokkenas?
vr 05 jul 2013, 20:29
Voor een nokkenas kun je nu even het beste kijken op Ebay Duitsland. De leverancier heeft daar nu zijn handel, maar niet altijd alles op voorraad. Je hebt nodig: nokkenas specifiek 745i ,Nokkenaskeerring, set tuimelaars, eventueel ook de tuimelaar assen, Koppakking, klepdekselpakking, tandwieldeksel pakkingen en kopbouten. Cilinderkop moet worden gedemonteerd! En na het bekijken van mijn tuimelaars was ik erg blij dat ik nieuwe had, het loopvlak was in het midden van de ronding ingesleten. Mijn pakkingset was van Elring, de nokkenas van Febi/Bilstein.
vr 05 jul 2013, 23:49
Nokkenas vervangen voor 400,- ? Das een koopje, wat Street Legal zegt klopt, de kop moet gedemonteerd worden. De nokkenas van de 745i is anders dan die voor bv 735i.
za 06 jul 2013, 01:56
Nette prijs zou ik zeggen, of moet je zelf voor alle onderdelen en kop revisie zorg dragen?
Voor wat betreft je automaat klopt er vast iets niet, uitgaande van het feit dat je een 4HP22 (EH) bak hebt.
Die gaan bij rond de 70 km/h naar de 4e versnelling en bij rond de 85km/h in de lockup!
Controleer olie pijl met warme bak op vlakke ondergrond en draaiende motor ( in P of N. ). Olie moet tussen de 2 bolletjes staan ( let op is echt moeilijk af te lezen) het niveau verschil tussen de bolletjes is circa 400 ml !!!
za 06 jul 2013, 09:14
Dank zover voor de reacties,
Hier de antwoorden op jullie vragen en opmerkingen en wederom mijn vragen.
Ja Daytona wim, anders zou het wel
za 06 jul 2013, 19:54
Jij schrijft dat ie bij 105 km/ h naar de overdrive ( lock up) schakelt, das m.i. Veel te laat dat moet ie al doen bij zeg 90 op de teller, tenzij je da nog flink op het gas zit te drukken
De lockup is idd net of ie nog een keer schakelt, alleen zakt de toerenteller slechts een 250 rpm of zo iets.
En wat is goed schakelen van de automaat, da's lastig vast te stellen, ken toch mensen die super tevreden zijn over hun automaat, tot ze een keer met mij mee zijn gereden.
Olie niveau controleren en op peil brengen of liever een keer filter en olie wisselen en dan goed op peil brengen met warme automaat.
Tja v.w.b. Het stotteren zijn er bergen mogelijkheden, van LHM vervangen, vuile injector, verstopte brandstoffilter of opvoerpomp of iets met foute bougie's scheurtje in
rotor of slechte bougiekabels tot een ralle bobine.
Take you pick
zo 07 jul 2013, 21:44
Sorry filter vervangen? Je had het toch over versnellingsbak olie nam ik aan? Maar doe beide wel. Als ik toch bezig ben.
zo 07 jul 2013, 22:25
In de bak zit een grote zeef, dat filter bedoelt daytona wim. Om het goed te doen heb je dan ook een pakking nodig voor de oliepan van de automaat.
Nummer 2 rubberen afdichting en 3 voor de zeef
wo 10 jul 2013, 20:51
Gewoon een filterset bestellen kost iets van 25 euro, let er wel op dat er atf dexron 2 olie in de automaat bak moet.
Magneetjes ook goed schoonmaken en weer in de 2 uitsparingen van de pan terug leggen.
di 25 feb 2014, 21:10
Is het stotteren inmiddels al opgelost? Zo ja waar lag het aan?
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.