Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
di 10 dec 2013, 17:34
Wat kan er kapot gaan aan de kettingspanner, het hydraulische gedeelte bedoel ik. Ik denk dat ik geen druk meer heb .
http://de.bmwfans.info/parts-catalog/E2 ... ing_chain/
di 10 dec 2013, 19:53
Waarom denk je geen druk te hebben Robert?
di 10 dec 2013, 20:32
Er zal wel iets aardig rammelen dan denk ik.De plunjer werkt op de motoroliedruk toch,dan zou daar iets mis moeten zijn?
Gaat het lampje van de oliedruk wel gewoon uit Robert?
di 10 dec 2013, 20:42
De plunjer werkt wel op olie, maar niet op de olie druk. In de ruimte bij de plunjer hoort olie te zijn. De plunjer is een zuiger met een klein gaatje waardoor hij met weerstand verplaatst kan worden. De spanning word door de veer veroorzaakt. De plunjer zorgt er voor dat de spanning niet re snel kan veranderen, hij dempt als een schokbreker.
di 10 dec 2013, 21:38
Ik hoor een geluid aan de voorzijde alsof een lager kapot is. Van de week de dynamo uitgebouwd maar die was het niet, die had ik vorig jaar laten reviseren. Ik denk nu dat ik de ketting hoor. Ik had ook wat olielekkage boven de airco pomp . Vandaag
luchtfilter uitgebouwd en ik dacht die moer van de kettingspanner zal wel los zitten want daar was het vettig. De moer zat goed vast. Alles goed vetvrij gemaakt en nu maar afwachten waar het lekt. Meteen de slangetjes van de wastegate vernieuwd.
ER zit een plunjer een kogeltje en een veer in. Het werkt op oliedruk en het veertje is er voor de koude start. Moet zoiets vervangen worden?
wo 11 dec 2013, 01:34
Zoals Weinsberg al zegt werkt die niet op oliedruk, alleen om de plunjer te dempen (zodat ie niet heen en weer klapt). Ik heb nog niet meegemaakt dat die veer vervangen moest worden.
Wat ik wel heb meegemaakt is dat de geleider aan de andere zijde was gebroken. Dat geeft ook een rammelend geluid.
Controleer ook de ketting ! Vaak gaan ze ratelen als ze (bijna) stuk zijn.
wo 11 dec 2013, 09:48
@Ik heb nog niet meegemaakt dat die veer vervangen moest worden.
ik heb vorige week dit, plunjer +veer vervangen bij de 525iTouring maar maakt toch wel verschil vooral bij koude start met ratelen ,het betreft dan wel een M50 motor ipv een M30 maar de werking/doel van dit ding is het zelfde .
wo 11 dec 2013, 20:26
Er is een revisieset voor de de spanner, heb recent eentje gekocht voor de revisiemotor.
Je oliedruklampje werkt wel gewoon?
wo 11 dec 2013, 22:04
Oliedruklampje is oke. Motor heeft pas 73000km gelopen en loopt als een speer. Ik denk dat ik voor die paar tientjes een nieuw setje haal, kan zo toch twee maanden niet rijden. Ik heb veel BMW's gehad ook met 3 en 4 ton maar heb nooit een ketting vernieuwd.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.