Het is nu zo 24 nov 2024, 20:30

Motor pingelt?

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht

beamer73583

Die hard

Motor pingelt?

Berichtma 11 okt 2010, 16:32

Het volgende:

Ik had al last van een wat inhoudende motor, en stotteren/overslaan rond de 2000 toeren. Nu is het feest compleet, vanaf vanmorgen schokt/trilt de motor over het totale gebied. Tis net of hij op vijf poten loopt. Vroeger met de brommer noemden we dat effect viertakten, maar ja een auto......(Is dit nou pingelen?) Ik heb al vervangen alle luchtslangen en onstekingsdelen. Zaterdag de vacuumslangetjes bij langs geweest voor lekken, maar dat was goed. Wie kan me helpen want de wanhoop is nabij, en de benodigde kennis te ver weg.

Ga nu even de verdeelkap en kabels langslopen en nakijken. Ik hoop dat er nuttige tips binnenkomen, anders moet ik de rest van de week op de tweewieler naar werk :angry:

BVD Ido
BMW 735i
Audi A4 Avant
Merida Matts 60 XT

Street legal

Professional

Re: Motor pingelt?

Berichtma 11 okt 2010, 17:04

Bouwjaar? Motronic of conventionele stroomverdeler? Heb je de bougiekabels vernieuwd? controleer ook even de sensoren die in je koppelingshuis zitten qua weerstand. lmm schoon en fris? heb je de nieuwe bougies al even op het verbrandingsbeeld gecontroleerd en welke bougies heb je erin geschroefd? ik heb persoonlijk stotter ervaringen met Bosch en champion en schroef alleen nog NGK of Denso pitten in mijn auto's. Daarnaast zul je ook even de brandstofdruk en je brandstof filter moeten controleren of vernieuwen.
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image

beamer73583

Die hard

Berichtma 11 okt 2010, 17:56

Jaap bedankt voor je snelle reactie.

Gaat om een 735i uit 83 Motronic.

Maar ben tijdens controleren van de bougie kabels e.d. een stekkertje tegengekomen waarvan de behuizing kapot was en het veertje miste. Volgens mij temperatuursensor, zit voorop de motor op een blok waar koelleidingen aanzitten. Heb deze aangedrukt en losgehaald tijdens stationair draaien, toen kon ik al duidelijk verschil horen. Bij los ook even wat gas gegeven liep ie als een oude krant, en daarna hetzelfde met de stekker er stevig opgedrukt, waarbij hij als een zonnetje ging. Heb de boel wat provisorisch gerepareerd, testrit gedaan en hij loopt gelukkig weer goed.

Heeft iemand mischien een adres waar die stekkers los verkrijgbaar zijn, of gewoon naar dealer stappen? Zet er het liefst nieuwe op, want er zit er nog een naast die mij ook wat slecht overkomt

Nogmaals bedankt,

Ido
BMW 735i
Audi A4 Avant
Merida Matts 60 XT

Street legal

Professional

Berichtma 11 okt 2010, 18:36

Dat is de temperatuursensor voor je motronic, als ie niet goed is loopt ie veel te rijk. Stekkers kun je nog steeds bij de dealer kopen, maar misschien ben je hier beter af:

http://nl.rs-online.com/web/search/sear ... 4294965683 4294954782&selectSubRange=F Style Terminals (Uninsulated Terminals & Kits)#breadCrumb
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image

beamer73583

Die hard

Berichtma 11 okt 2010, 18:43

Ja ik ga eens even neuzen wat er te krijgen is. Zal de boel zaterdag in elk geval even weer degelijk maken. En dan zoek ik wel verder naar stekkers of goede vervangers.

Ido
BMW 735i
Audi A4 Avant
Merida Matts 60 XT

Keer terug naar Motorisch