Het is nu zo 24 nov 2024, 22:57

start koud goed , en slaat dan af na 10 minuten

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht

dennisio1

Nieuw

start koud goed , en slaat dan af na 10 minuten

Berichtvr 12 nov 2010, 21:17

hallo , ik heb een probleem met mijn bmw 735 uit 85 ,

als de motor koud is start ie goed en snel , maar naar ongeveer 10 minuten valt ie uit , en start dan ook niet meer , totdat ie echt goed afgekoeldt is , en dan start ie weer , en valt weer na een minuut of tien uit ..

kan iemand mij helpen , ik heb de motronic getest , die is goed , heb er ook al een andere bobine opgezet met nieuwe bobinekabel .. niks geholpen .. :(

ErikAnton

Professional

Re: start koud goed , en slaat dan af na 10 minuten

Berichtvr 12 nov 2010, 21:19

je hebt dus getest dat hij geen vonk meer krijgt op de bougies als die niet te starten is? Hoe ziet de verdeelkap en rotor eruit?

dennisio1

Nieuw

Berichtvr 12 nov 2010, 21:27

ja dat heb ik getest , en er komt geen vonk op de bougies meer daarna , verdelerkap en rotor nog niet afgehaaldt , eerste wat ik morgenvroeg doe .
er werdt mij vertelt dat ik het daar niet moest zoeken , omdat hij eerst wel start , dus het kan wel daar inzitten dus ... ik kijk morgen direct , thanks voor de tip :thumbsup:

ErikAnton

Professional

Berichtvr 12 nov 2010, 21:34

Je kan ook die 2 sensoren is doormeten( 3 puntjes je moet de middelste en 1 van de buitenste meten), die zitten op het dwarsijzer van de klepdeksel naar inlaatspruitstuk. (2 dwarsijzers, de andere zit de diagnose ronde stekker op)
tussen de 900 en 1100 ohm moet je meten, wellicht wordt er iets warm waardoor er een blokkering in werking treedt.

Maar er zullen meer mensen reageren die het in ieder geval beter weten dan ik :)

dennisio1

Nieuw

Berichtvr 12 nov 2010, 21:39

ok , super dit ga ik morgen ook doen .

dank je voor je tips , ik heb het gevoel , dat ie het snel weer gaat doen , hier zit de kennis die ik nodig had , toppie :thumbsup:
ik laat het morgen weten van hoe en wat ..

Fred

Die hard

Berichtvr 12 nov 2010, 21:43

Aangezien hij eerst start, lijkt het me onwaarschijnlijk dat er iets mis is met de onsteking
(bobine (was vervangen las ik, dus geen probleem), rotor, rotorkap, bougiekabels, bougies). Stel nog dat er een slechte bougie tussen zit,
kunnen die blokken gerust of 5 of 4 bougies verder (je hoort het uiteraard wel).

Enkele tips:
- Begin met de vliegwielsensoren. Waarden moeten tussen de 960+-96 Ohm liggen
- Daarna de volgende stap de rechtse sensor op het thermostaathuis. Deze NTC temperatuursensor stuurt de Motronic.
NTC betekent Negative Temperature Coefficient, dus naarmate het koelwater warmer wordt, moet de weerstand afnemen.
Maak de contactjes schoon, lukt dat niet, eens uitwisselen met een ander exemplaar.

Veel succes!
1982 BMW 735i (type 2)

dennisio1

Nieuw

Berichtvr 12 nov 2010, 22:01

sorry had er niet bij gezet dat ik de bougies ook vervangen heb .. :oops:
ik heb een nieuwe rotor en verdelerkap liggen , die ga ik er morgen opzetten , en dan zal ik eerst eens ff die sensoren door gaan meten ..
misschien rare vraag maar waar vindt ik die vliegwielsensoren :oops:

dank jullie voor de super tips

ErikAnton

Professional

Berichtvr 12 nov 2010, 22:27

dat zijn die 2 waar ik het over had.

en inderdaad wat fred zegt over die kw sensor die in weerstand af moet nemen, er zitten er 3 achter elkaar bij de kw pomp boven op, die bedoelt fred.

dennisio1

Nieuw

Berichtvr 12 nov 2010, 22:32

oowww ok , dat zijn vliegwielsensoren , dat ga ik zowieso doen , die controleren ..
en de rotor en verdelerkap worden ook ff nagekeken en verwisselt .. dus die 3 sensoren , kijk ik morgen na ..

CeesBMW

Site Admin

Berichtza 13 nov 2010, 01:36

BEn toch bang dat het je Motronic is, de 061 staat bekend om zijn incidentele falen.. :(
Freude am Fahren

Gizmo

Nieuw

Berichtza 13 nov 2010, 13:20

Ik sluit me bij Cees aan.
Hoe heb je de Motronic getest?Als je in bezit bent van een compressor dan zou je de motronic 'geforceerdt'kunnen afkoelen en dan kijken of hij weer start.Vaak als de motronic defect is en deze klacht heeft dan zal hij starten door simpelweg de mantel van de computer te verwijderen en dmv perslucht te laten afkoelen.In dat geval weet je haast zeker voor 99% dat de ecu defect is.Ik ben vaker er achter gekomen op deze manier of de ecu defect was.(e30/325i en e32/735i)Let op,gebruik geen stikstof!!!
BMW E23
VW Golf 4 V5

dennisio1

Nieuw

Berichtza 13 nov 2010, 17:47

nou vanmorgen begonnen , met meten , en bingo fred , het was de NTC temperatuur sensor , ik had em doorgemeten , ga een 1 aan , andere sensor opgehaaldt , en loopt weer als een zonnetje ...
mag ik jullie allemaal bedanken , voor de tips :notworthy: zonder jullie was het niet gelukt ..

dank jullie wel .. :D

Keer terug naar Motorisch